Skvulpen Startet 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2011 Som trådtittel sier, er det noen som har gode hansker å anbefale til bruk i båt nå senhøstes, vinter og tidlig vår? Det er altså ikke snakk om ishavsfiske i polområdene, men til bruk i en daycruiser på fine dager i sunnmørsk vinterklima. Ikke 20 - 30 minusgrader altså, men mer rundt nullpunktet. Ønsker hansker som både varmer, tåler litt vann, men som likevel ikke er tjukkere enn at du klarer å trykke på instrumentbrytere, helle kaffi i koppen og kneppe på og av kalesja ... Jeg har noen neoprenhansker fra den tida jeg padlet kajakk, men de er tjukke, gummiaktige og ubrukelige til noe som krever litt fingerspitzgefühl. Gode tips til hansker som ikke koster alt for mye? Bruker båten hele året, slik hadde jeg det forresten i går kveld i Ellingsøyfjorden (men med 12 varmegrader foreløpig ikke behov for hansker): Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 kanskje noe fra Sealskinz? http://www.jemco.no/sealskinz har selv disse ullvantene : Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøtunga Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Sykkelhansker til vinterbruk fungerer greit i båten også. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 (redigert) Fingervanter av ull er tingen http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=1616 http://viviciana.blogspot.com/2010/11/fingervanter.html http://www.kk.no/859747/fingervanter-topper-antrekket Redigert 28.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Skvulpen Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Hehe, ifølge siste link er fingervanter praktisk når man vil vise frem neglelakken ... lite neglelakk her i gården, men fra spøk til revolver, og kanskje litt dumt spurt: Holder man varmen i fingrene når de stikker ut av hanskene? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 tynne ullhansker er det beste, de er varme selv om de blir våte. Er man ute hver dag i kulda herdes fingrene også, man får bedre blo-omløp i hendene. Drev tidligere med sjarkfiske på friperjodene, etter en uke med fiskerier i kulda brukte jeg knapt hansker/vanter og frøs fint lite generelt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 kanskje litt dumt spurt: Holder man varmen i fingrene når de stikker ut av hanskene? Det hjelper godt på at håndledd og håndflata/håndbak holdes varm, så er iallefall blodet fram til fingrene varmere når det kommer fram Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jandrea Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Hehe, ifølge siste link er fingervanter praktisk når man vil vise frem neglelakken ... lite neglelakk her i gården, men fra spøk til revolver, og kanskje litt dumt spurt: Holder man varmen i fingrene når de stikker ut av hanskene? Jeg har slike vanter med hull for fingrene, såkalte "pulsvanter. De har jeg på inni et par vanlige vanter/hansker og når man trenger "fingersptsgefühl" tar man av den vanlige og bruker fingerspissene uten å bli nevneverdig kald på hendene. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Roger jo Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 (redigert) Hehe, ifølge siste link er fingervanter praktisk når man vil vise frem neglelakken ... Holder man varmen i fingrene når de stikker ut av hanskene? Den siste linken var tips hvis du får ei til å strikke fingervanter til deg. Har holdt varmen med de i over 50 år, selv i maange minusgrader, mener at selv en frysepinn blir fornøyd med de i vestlandsklima, men det må være ull. Redigert 28.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jan E. Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Finn noen vanlige hansker du syntes er gode. Og kjøp innerliner hansker i en sportbutikk. Det er ekstremt tynne hansker å ha inni de andre. Fordelen er at du da har et stort utvalg til å finne vanlige hansker som passer til oppgaven. Samt at om du må ta av hanskene for å gjøre noe uten hanskene, så har en fortsatt på seg de tynne som holder litt varme kun alene. Prøvde forskjellige etter som de ble slitt i arbeidet. Når jeg kom frem til noen i silke har jeg holdt meg til de. De var veldig behagelige, lukter ikke når fuktige, varmest, og blir ikke sittende fast inne i hansken når en tar de av. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Skvulpen Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Takker for mange gode tips. Skal prøve meg frem med både sykkelhansker og fingerhansker. "Innerlinere" var nytt for meg, skal sjekke også det! Sitér dette innlegget Link to post
Arve A Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 En fingervante med vott gir deg både fingerferdighet og varme i samme hansken. Sjekk i en jakt/fiske butikk eller f.eks felleskjøpet. http://sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=28383&pageId=625 Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Min erfaring er at (ytter)hanske laget av plast er mye kaldere enn de av gummi. Ville kjøpt meg ytterhansker av gummi og innerhanske av ull med hele fingrer. Flere lag (tynne) innerhansker om nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 "liner" hansker fins i mange utførelser..: Var tenkt å kjøpe disse http://hestragloves.com/no/gloves/liners/merino-wool-liner/ men har i butikken frarådet de til min bruk , da de ikke er spesielt glade i borrelåser.. Han ba meg heller kjøpe de sealskinz jeg linket til lenger opp, som er mer robuste - og billigere. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.