Jump to content

Tips til gode, varme hansker til vinterbruk i båt?

Skvulpen

Recommended Posts

Som trådtittel sier, er det noen som har gode hansker å anbefale til bruk i båt nå senhøstes, vinter og tidlig vår? Det er altså ikke snakk om ishavsfiske i polområdene, men til bruk i en daycruiser på fine dager i sunnmørsk vinterklima. Ikke 20 - 30 minusgrader altså, men mer rundt nullpunktet.

Ønsker hansker som både varmer, tåler litt vann, men som likevel ikke er tjukkere enn at du klarer å trykke på instrumentbrytere, helle kaffi i koppen og kneppe på og av kalesja ...

Jeg har noen neoprenhansker fra den tida jeg padlet kajakk, men de er tjukke, gummiaktige og ubrukelige til noe som krever litt fingerspitzgefühl. Gode tips til hansker som ikke koster alt for mye?

Bruker båten hele året, slik hadde jeg det forresten i går kveld i Ellingsøyfjorden (men med 12 varmegrader foreløpig ikke behov for hansker):

023_kveldshimmel_ellingsoeyfjorden_oktober_2011.jpg

kanskje litt dumt spurt: Holder man varmen i fingrene når de stikker ut av hanskene? :confused:

Det hjelper godt på at håndledd og håndflata/håndbak holdes varm, så er iallefall blodet fram til fingrene varmere når det kommer fram

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hehe, ifølge siste link er fingervanter praktisk når man vil vise frem neglelakken ... lite neglelakk her i gården, men fra spøk til revolver, og kanskje litt dumt spurt: Holder man varmen i fingrene når de stikker ut av hanskene? :confused:

Jeg har slike vanter med hull for fingrene, såkalte "pulsvanter. De har jeg på inni et par vanlige vanter/hansker og når man trenger "fingersptsgefühl" tar man av den vanlige og bruker fingerspissene uten å bli nevneverdig kald på hendene.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Hehe, ifølge siste link er fingervanter praktisk når man vil vise frem neglelakken ... Holder man varmen i fingrene når de stikker ut av hanskene? :confused:

Den siste linken var tips hvis du får ei til å strikke fingervanter til deg.

Har holdt varmen med de i over 50 år, selv i maange minusgrader, mener at selv en frysepinn blir fornøyd med de i vestlandsklima, men det må være ull.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Finn noen vanlige hansker du syntes er gode. Og kjøp innerliner hansker i en sportbutikk. Det er ekstremt tynne hansker å ha inni de andre.

Fordelen er at du da har et stort utvalg til å finne vanlige hansker som passer til oppgaven. Samt at om du må ta av hanskene for å gjøre noe uten hanskene, så har en fortsatt på seg de tynne som holder litt varme kun alene.

Prøvde forskjellige etter som de ble slitt i arbeidet. Når jeg kom frem til noen i silke har jeg holdt meg til de. De var veldig behagelige, lukter ikke når fuktige, varmest, og blir ikke sittende fast inne i hansken når en tar de av.

Jara Wynja

"liner" hansker fins i mange utførelser..:

Var tenkt å kjøpe disse http://hestragloves.com/no/gloves/liners/merino-wool-liner/

men har i butikken frarådet de til min bruk , da de ikke er spesielt glade i borrelåser.. Han ba meg heller kjøpe de sealskinz jeg linket til lenger opp, som er mer robuste - og billigere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...