HansT Startet 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2011 Hei. Vurderer og kjøpe ny motor til båten min,men litt usikker på hvilken type motor jeg skal kjøpe. Motoren som sitter i båten nå er en yammar 3qm på 33 hk. Men vil ha en motor med litt mer kraft i. Noen som har noen tips til åssen motor som vil passe i en sollux 24 og som har over 45 hk,helst mellom 50 og 70. Og som ikke koster alt for mye... Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Min far hadde en 44hk yanmar i den Sollux 24 AC 85 mod. Gikk veldig bra. 12-13knop. Veldig fint svev i den. Tror ikke det er så mye mer å hente i en sånn båt.... Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 12-13knop er bra...min klarer nesten 7.5 på full gass. Grunnen til at jeg vil ha større motor er at jeg vil kunne holde en 8-9 knop på ett lavt turtall...sånn som båten er nå så har jeg en marsfart på 5.5 ved 1900rpm...syntes det er litt lite når en skal på litt lengere turer... Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 1900 rpm er ikke mye. Hvilket toppturtall har du? Denne motoren skal vel ideelt oppnå 2800 rpm på maks, om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Stemmer det at 2800 er fullt,men på fullt får jeg max 7,5 knop,og det er igrunn en fart jeg kunne tenkt meg å ha som marsfart. Så derfor lurer jeg på om noen har no tips om hva jeg burde sette inn og hva jeg burde styre unna når det gjelder motorer... Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Hei,kan anbefale deg å skifte til Lombardini,feks.42 hk.Den vil di deg 12knop på fullt og det er MYE i ei snekke. Motorene er serdeles service vennlige og slitesterke.Jeg har nå en 30 hk i en skilsø og denne fikk en solid trøkk i sommer da jeg la ut på tur uten å ha åpnet bunnventilen.Da jeg etter 15 min begynte å dra på litt merket jeg en at del luktet svidd og alarmen hylte.Åpnet motorkassen og her var det varmt for å så det mildt.Fikk kjølt ned litt og startet igjen og tenkte at nå har vel toppakning og div gått men nei ,allt i orden.Motoren er fra 1990 ,6600 timer kun oljeskift og vanlig service.Behagelig lydbilde,selvluftende, = kanonbra motor. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 hei. På min Sollux 24 så får jeg 11,7 knop på maks. Jeg marsjer i 10 knop. Motoren er en SABB Mitsubishi med 30 hk ut på akslingen så jeg synes du har ganske liten toppfart med så kraftig motor Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 29.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Ja syntes det er litt rart jeg også at jeg ikke får den farten som alle andre får med samme motor. Men må legge til at jeg syntes båten ligger litt på nesa når den ligger rolig og er tom. Har ikke funnet noen vekter eller no som kan tilsi at den skulle ligget sånn, men trur jeg skal ta en skikkelig gjennomgang av hele båten forut og se om det kan ligge en vekt eller ett lodd der. Normalt sett så skulle vel båten hatt en marsfart rundt 7-8 knop og ikke 5-5.5... Sitér dette innlegget Link to post
Tom_erik Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Hei :) Har båten din "flyndre" ? Denne vill øke toppfarten og marsfarten. Jeg så på tråden til kaptein fredrik at han har denne montert. Har faktisk akkurat bestilt meg 2 slike en til meg og en kamerat. Så kanskje du ikke trenger ny motor allikevel :P Se på tråden til helios og se der han har tatt opp båten Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Hei :) Har båten din "flyndre" ? Denne vill øke toppfarten og marsfarten. Jeg så på tråden til kaptein fredrik at han har denne montert. Har faktisk akkurat bestilt meg 2 slike en til meg og en kamerat. Så kanskje du ikke trenger ny motor allikevel :P Se på tråden til helios og se der han har tatt opp båten Du mener vel trim-flaps. Flyndra er det "jernet" som er boltet fast under kjølen helt akter, og som ender der hvor ror- lageret står ned i. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Du mener vel trim-flaps. Flyndra er det "jernet" som er boltet fast under kjølen helt akter, og som ender der hvor ror- lageret står ned i. Det er ganske vekjent at denne plata også kalles flyndre. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
LM 605 Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Det er ganske vekjent at denne plata også kalles flyndre. Man kan naturligvis kalle dette for hva man vil, men hvis du spør erfarne eldre båteiere hva flyndra på en båt er, så vil du vel få det samme svaret at "jernet" i fra kjølen(akter) og som roret står lagret nede i altid har vært kalt for flyndra. Har nå selv vært båteier i 40år, og fartet mye på sørlandskysten og vært mye hos båtfabrikkanter/forhandlere opp i gjennom årene, men aldri hørt at noen kaller flapsen for flyndre? Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 21.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Hei.nei båten har ikke flaps,har ikke sett behovet for det ennå da motoren ikke klarer å løfte baugen no nevneverdig ut av vannet,men med større motor så må vel det monteres tenker jeg...skulle veldig gjerne ha fått baugen litt mer opp av vannet så vis noen har noen tips om åssen jeg kan få til det uten ny motor så hadde jeg blitt veldig glad... Sitér dette innlegget Link to post
Tom_erik Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Gleder meg fælt til og se hvordan min går med 60 hesters beist av en motor fra ford :P gjorde 12,5 i innsjø uten "flyndre" Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 13.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2015 (redigert) Vi hadde en sollux 24 en gang i tia. første motoren,var en bmc på sikkert 40hk eller no, så d ble ikke rare farta der. men slutten av 80 tallet så bytta vi motor til en mercedes 2.2 diesel som fadern marineiserter. laga det meste selv der egentli :) å effekten var ca 55hk så marsinga endte på ca 10 knop med den første propellen, en 18" vribar sleipner propell. men måtte byttes pga brest i 2 av vengene, så vi jekka inn en 20" nogva vribar propell, å resultate blei marsing på 12-13 knop på rundt 3100 rpm, og toppfart på ca 17 :)kan nevnes vi hadde orginal flaps montert å slengte ut et bilde av gammelskuta her for en stund siden, nederst på siahttps://baatplassen.no/i/topic/107576-raskeste-sollux-24/page-3 Redigert 13.Mai.2015 av EvenLeonhardsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Jeg hadde en Yanmar 3qm30, 33hk i min gode gamle Viksund 27. Da dette var en sjøvannskjølt motor, så jeg ikke hensikten med å kaste bort penger på overhaling av den. Oppgraderte til en Craftsman Marine Cm 42. Har ikkr angret et sekund på den investeringa. Godt å gå fra en 3cyl til 4 cyl. motor. God og pålitelig motor, samt en hyggelig pris. At Craftsman leverer med 6 års garanti er også en fordel. Har nå fått en "ny" båt med en pålitelig motor. Båten ble noe helt annet å bruke nå. Bedre respons og kraft. Men toppfarten er den samme, pga skroget. Men uansett- en hærlig følelse med noe nytt under maskinromsluka. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 Jeg installerte en 42 hk Craftsman i en Hanto 24 for noen år siden. Den gikk utrolig godt med den motoren og marsjet supert i 8 knop (tipper maks lå på rundt 12, men dette er 4 år siden og jeg har installert mange motorer så husker ikke detaljene). Der hadde det tidligere sittet en Yanmar 33 hk. Jeg kjenner ikke til om det er store forskjeller på skroget på Hantoen og Solux, men vil tro det er mange likheter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.