Jump to content

tips til "ny" motor,sollux 24

HansT

Recommended Posts

Hei,kan anbefale deg å skifte til Lombardini,feks.42 hk.Den vil di deg 12knop på fullt og det er MYE i ei snekke.

Motorene er serdeles service vennlige og slitesterke.Jeg har nå en 30 hk i en skilsø og denne fikk en solid trøkk i sommer da jeg la ut på tur uten å ha åpnet bunnventilen.Da jeg etter 15 min begynte å dra på litt merket jeg en at del luktet svidd og alarmen hylte.Åpnet motorkassen og her var det varmt for å så det mildt.Fikk kjølt ned litt og startet igjen og tenkte at nå har vel toppakning og div gått men nei ,allt i orden.Motoren er fra 1990 ,6600 timer kun oljeskift og vanlig service.Behagelig lydbilde,selvluftende, = kanonbra motor. :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Ja syntes det er litt rart jeg også at jeg ikke får den farten som alle andre får med samme motor.

Men må legge til at jeg syntes båten ligger litt på nesa når den ligger rolig og er tom. Har ikke funnet noen vekter eller no som kan tilsi at den skulle ligget sånn, men trur jeg skal ta en skikkelig gjennomgang av hele båten forut og se om det kan ligge en vekt eller ett lodd der.

Normalt sett så skulle vel båten hatt en marsfart rundt 7-8 knop og ikke 5-5.5...

• 1 måned senere...

Hei :) Har båten din "flyndre" ? Denne vill øke toppfarten og marsfarten. Jeg så på tråden til kaptein fredrik at han har denne montert. Har faktisk akkurat bestilt meg 2 slike en til meg og en kamerat.

Så kanskje du ikke trenger ny motor allikevel :P Se på tråden til helios og se der han har tatt opp båten

Du mener vel trim-flaps. Flyndra er det "jernet" som er boltet fast under kjølen helt akter, og som ender der hvor ror- lageret står ned i.

Det er ganske vekjent at denne plata også kalles flyndre. :cheers_wine:

Man kan naturligvis kalle dette for hva man vil, men hvis du spør erfarne eldre båteiere hva flyndra på en båt er, så vil du vel få det samme svaret at "jernet" i fra kjølen(akter) og som roret står lagret nede i altid har vært kalt for flyndra. Har nå selv vært båteier i 40år, og fartet mye på sørlandskysten og vært mye hos båtfabrikkanter/forhandlere opp i gjennom årene, men aldri hørt at noen kaller flapsen for flyndre?

Hei.nei båten har ikke flaps,har ikke sett behovet for det ennå da motoren ikke klarer å løfte baugen no nevneverdig ut av vannet,men med større motor så må vel det monteres tenker jeg...skulle veldig gjerne ha fått baugen litt mer opp av vannet så vis noen har noen tips om åssen jeg kan få til det uten ny motor så hadde jeg blitt veldig glad...

• 3 år senere...

Vi hadde en sollux 24 en gang i tia. første motoren,var en bmc på sikkert 40hk eller no, så d ble ikke rare farta der. men slutten av 80 tallet så bytta vi motor til en mercedes 2.2 diesel som fadern marineiserter. laga det meste selv der egentli :) å effekten var ca 55hk så  marsinga endte på ca 10 knop med den første propellen, en 18" vribar sleipner propell. men måtte byttes pga brest i 2 av vengene, så vi jekka inn en 20" nogva vribar propell, å resultate blei marsing på 12-13 knop på rundt 3100 rpm, og toppfart på ca 17 :)
kan nevnes vi hadde orginal flaps montert å

slengte ut et bilde av gammelskuta her for en stund siden, nederst på sia
https://baatplassen.no/i/topic/107576-raskeste-sollux-24/page-3

Redigert av EvenLeonhardsen (see edit history)

Jeg hadde en Yanmar 3qm30, 33hk i min gode gamle Viksund 27. Da dette var en sjøvannskjølt motor, så jeg ikke hensikten med å kaste bort penger på overhaling av den. Oppgraderte til en Craftsman Marine Cm 42. Har ikkr angret et sekund på den investeringa. Godt å gå fra en 3cyl til 4 cyl. motor. God og pålitelig motor, samt en hyggelig pris. At Craftsman leverer med 6 års garanti er også en fordel. Har nå fått en "ny" båt med en pålitelig motor. Båten ble noe helt annet å bruke nå. Bedre respons og kraft. Men toppfarten er den samme, pga skroget. Men uansett- en hærlig følelse med noe nytt under maskinromsluka.

Jeg installerte en 42 hk Craftsman i en Hanto 24 for noen år siden. Den gikk utrolig godt med den motoren og marsjet supert i 8 knop (tipper maks lå på rundt 12, men dette er 4 år siden og jeg har installert mange motorer så husker ikke detaljene). Der hadde det tidligere sittet en Yanmar 33 hk. Jeg kjenner ikke til om det er store forskjeller på skroget på Hantoen og Solux, men vil tro det er mange likheter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...