Pingpong1963 Startet 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2011 Har en Mercruiser 5,0, V8. Har hatt problemer med gangen på motoren. ( Se bilde, kanskje ikke rart :)) ) Hvor mye av forgasseren bør deles for rengjøring. Er det nok å rengjøre kammeret, og dysene ?? Er ikke mekaniker, men ikke redd for å prøve, med litt veiledning. Noen som har noen gode råd ?? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Jeg ville tatt av forgasseren og helt ut gørra. Kjøp en boks med startgass eller forgasserrens/contact cleaner. Tørk ut så mye som mulig før du blåser gørra rundt.... En skvett bensin og en tannbørste el.l. funker til grovrengjøring. Trykkluft kan brukes med forsiktighet. Blås med forgasserrensen "baklengs" gjennom dysene. Vær forsiktig med pakningen der så du ikke får biter inn i kanalene. Sitér dette innlegget Link to post
Pingpong1963 Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Takk for svar. Skal gyve løs i morgen. Har kjøpt pakningsett i dag, så jeg er klar. Er det andre steder enn dysene jeg bør sjekke og rengjøre ??? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Ja, der bensinen kommer inn i flottørkammeret gjennom flottørventilen. Det er viktig at den regulerer nivået nøyaktig. Noen forgassere har også luftkanaler som er viktige for funksjonen til bl.a. emulsjonsrør. Du får forske og fikle litt og testkjøre til slutt. Finnes mange artige forgasserløsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Pingpong1963 Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Takk for gode svar. Siden jeg ikke er mekaniker vil jeg demontere minst mulig. :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Er litt vanskelig å se akkurat hvilken forgasser det er på bildet, utover at det er en Rochester/MerCarb, men det ser da veldig ut som en 2G. Når du skrur på dette sitter ofte ting godt, og vær forsiktig med messingskruene. I tillegg til å gjøre godt rent, så sitter det i lokket du har tatt av en flottør, dersom denne er plast bør den tas av og legges i vann for å sjekke at den flyter og at den ikke lekker. Optimalt sett bør den byttes dersom det er plast. Det sitter i tillegg en liten "arm" som går ned i det runde hullet nederst til høyre på bildet, inne i forgasseren, det er akselerasjonspumpen, og det sitter en gummitetning på den pinnen som går ned i hullet som det ikke bør være noe særlig slitasje på. Nederst i basen på forgasseren sitter ofte to skruer, enkelte ganger med fjærer på, dette er tomgangsdysene, og de bør tas ut og rengjøres skikkelig. Hvis det er slike skruer der, så skru de først inn, men ikke hardt inn, bare så de akkurat stopper, og tell rundene før du skrur de ut. Ellers så bør det vaskes og sprayes der hvor du kommer til. Normalt skal flottøren ligge omtrent vannrett, og pass på selve hoved dysen som henger i flottøren, det kan være litt fikleri å få den klipset på plass igjen. For å justere flottøren bøyes bare den lille metallstangen den sitter på litt. Som regel er det også en skrue til lokket som er lengre enn de andre, pass på at den kommer på rette plassen. Sitér dette innlegget Link to post
Pingpong1963 Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Tusen takk, folkens. Dette er til stor hjelp for meg. Hjertelig. :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Når du får den på plass igjen må du sikkert justere på tomgangsblandingsskruene, og så kommer smilet Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 (redigert) Tomgangsskruene må nok justeres i etterkant ja, men hvis det er en 2G, noe det ser ut til å være, med to skruer i basen, noe som ikke er sikker da 2G forgasseren er produsert i noen tusen varianter siden begynnelsen av 1940 og frem til i dag, så er de normalt enkle å justere. På båt er forgasseren litt annerledes enn på bil, og har vært borti en del problemer med de som har elektrisk choke (heter ikke de 2HG tro?), og ofte da er skruene i basen justert ut mye for å få motoren til å gå skikkelig, så det kan være greit å sjekke det. De skal normalt bare være et par runder ute, noe mer er tegn på at choken henger på, eller at akselerasjonspumpen ikke tetter skikkelig. Ved justering så begynner man rundt tre runder ute og skrur inn akkurat til turtallet hopper litt, 100rpm på tomgang omtrent. Begge skruene må alltid justeres likt forøvrig. Noen MerCarb hadde skruene innvendig i forgasseren i stedet, men det ser ikke ut som det er det på den på bildet, så da ville jeg tippe den har de to skruene utvendig, helt nederst. En rask sjekk av akselerasjonspumpen gjør man normalt før man tar av lokket ved å gi noen gode pump på gassen og se at det kommer en god uavbrutt stråle med bensin i hvert kammer. Det er enkle forgassere, med lite som kan gå i stykker, og at de har blitt produsert i over sytti år, og brukt på noen millioner motorer er vel tegn på at de stort sett virker. Redigert 28.Oktober.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pingpong1963 Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Takk igjen gutter. Kommer tilbake om hvordan dette går i løpet av helgen. God helg så lenge !!! Sitér dette innlegget Link to post
Pingpong1963 Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Da var alt i orden. Delte forgasseren i går, vasket med forgasserrens, blåste rent forsiktig med trykkluft. satte den sammen igjen med nye pakninger, og vips....med litt justering av tomgang og luftmengde.......god som ny. Motoren går penere nå en på veldig mange år. Herlig. Takk til dere som har hjelpt meg. PT Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.