Jump to content

Mercruiser 5.0 V8, skitten forgasser, hva bør gjøres?


Pingpong1963

Recommended Posts

Jeg ville tatt av forgasseren og helt ut gørra. Kjøp en boks med startgass eller forgasserrens/contact cleaner. Tørk ut så mye som mulig før du blåser gørra rundt.... En skvett bensin og en tannbørste el.l. funker til grovrengjøring. Trykkluft kan brukes med forsiktighet. Blås med forgasserrensen "baklengs" gjennom dysene. Vær forsiktig med pakningen der så du ikke får biter inn i kanalene.

Link to post

Er litt vanskelig å se akkurat hvilken forgasser det er på bildet, utover at det er en Rochester/MerCarb, men det ser da veldig ut som en 2G.

 

Når du skrur på dette sitter ofte ting godt, og vær forsiktig med messingskruene.

I tillegg til å gjøre godt rent, så sitter det i lokket du har tatt av en flottør, dersom denne er plast bør den tas av og legges i vann for å sjekke at den flyter og at den ikke lekker. Optimalt sett bør den byttes dersom det er plast.

Det sitter i tillegg en liten "arm" som går ned i det runde hullet nederst til høyre på bildet, inne i forgasseren, det er akselerasjonspumpen, og det sitter en gummitetning på den pinnen som går ned i hullet som det ikke bør være noe særlig slitasje på.

Nederst i basen på forgasseren sitter ofte to skruer, enkelte ganger med fjærer på, dette er tomgangsdysene, og de bør tas ut og rengjøres skikkelig.

Hvis det er slike skruer der, så skru de først inn, men ikke hardt inn, bare så de akkurat stopper, og tell rundene før du skrur de ut.

 

Ellers så bør det vaskes og sprayes der hvor du kommer til. Normalt skal flottøren ligge omtrent vannrett, og pass på selve hoved dysen som henger i flottøren, det kan være litt fikleri å få den klipset på plass igjen.

For å justere flottøren bøyes bare den lille metallstangen den sitter på litt.

Som regel er det også en skrue til lokket som er lengre enn de andre, pass på at den kommer på rette plassen.

Link to post

Tomgangsskruene må nok justeres i etterkant ja, men hvis det er en 2G, noe det ser ut til å være, med to skruer i basen, noe som ikke er sikker da 2G forgasseren er produsert i noen tusen varianter siden begynnelsen av 1940 og frem til i dag, så er de normalt enkle å justere.

 

På båt er forgasseren litt annerledes enn på bil, og har vært borti en del problemer med de som har elektrisk choke (heter ikke de 2HG tro?), og ofte da er skruene i basen justert ut mye for å få motoren til å gå skikkelig, så det kan være greit å sjekke det. De skal normalt bare være et par runder ute, noe mer er tegn på at choken henger på, eller at akselerasjonspumpen ikke tetter skikkelig.

Ved justering så begynner man rundt tre runder ute og skrur inn akkurat til turtallet hopper litt, 100rpm på tomgang omtrent. Begge skruene må alltid justeres likt forøvrig.

Noen MerCarb hadde skruene innvendig i forgasseren i stedet, men det ser ikke ut som det er det på den på bildet, så da ville jeg tippe den har de to skruene utvendig, helt nederst.

En rask sjekk av akselerasjonspumpen gjør man normalt før man tar av lokket ved å gi noen gode pump på gassen og se at det kommer en god uavbrutt stråle med bensin i hvert kammer.

 

Det er enkle forgassere, med lite som kan gå i stykker, og at de har blitt produsert i over sytti år, og brukt på noen millioner motorer er vel tegn på at de stort sett virker.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...