Jump to content

Tips til kjøp av kartplotter til skjærgårdsjeep


glalaks

Recommended Posts

Har sett endel NMEA2000-plottere med kompatibel motor, det virker genialt. Man sparer nok inn plotterens merkostnad veldig raskt, på muligheten til optimal trimming av motor og ditto drivstoffbesparelse.

 

Jeg er ikke imponert av Cmap-kartenes nøyaktighet. Bluechart går Cmap en høy gang her i midt-Norge. Antar at Navionics umulig kan være dårligere enn Cmap, men dem har jeg ikke like mye erfaring med.

 

Og gå for vanntett. Sprutsikkert er kun for lukket kabin.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så bluechart som Bl.a garmin 620 har er bra? Jeg har selv båten i Trondheim..

 

Er 130 hk Yamaha en kompitabel motor? 2takt v4. 2004

 

Trodde c-map var bra jeg. Det virker som om det er mest vanlig.

 

Er ekkolodd noe man har bruk for om man nesten aldri fisker? Eller blir det sjelden brukt? Har aldri savnet det.

 

Garmin 620 frister veldig nå. Ligner litt på 720. Er det en fullgod plotter?

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Var på båtmesse i dag i Arendal, og de hadde messetilbud på raymarine plottere. Fikk tilbud på en a57d med ekkolodd og kart til 5500. Synes det var en fin pris. Selv om jeg nå ser at det er to annonser på finn til samme pris. Fikk prøve den i solen i en utstilt båt. Og skjermen så veldig lettlest ut, selv i skikkelig sollys. 5,7" skjerm så ikke så værst ut..

 

Noen som har erfaringer med denne? Raymarine er vell et bra merke!

 

er en sånn. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29551314

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på navionics silver(som følger med) og gold/platinum?

 

Er 5500 en bra pris? Vet den er en utgående modell, men det betyr vel ikke at den er dårlig...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

55a4e915-30f6-65be.jpg

 

Da var den kjøpt. Håper jeg blir fornøyd:)

 

Hvor skal strømmen helst kobles til? Må man bak ved hovedstrømsbryter eller batteri? Eller kan det kobles inn bak ved bryterpanel på konsollet? Er ikke helt up to date på sånt.

 

Hva med hekksvingeren.. Hvilket tettemiddel er best? Jeg er litt skeptisk til å lage hull i hekken, men burde vel gå fint..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

akkurat samme? Godt og høre! Jeg kommer hjem til Trondheim onsdag/torsdag så da blir det montering.

 

Hvor henta du ut strøm?

 

En rar ting var at på baksiden var det en lapp over et skruehull" ødelegges denne mister du garantien" . Denne var allerede brutt.. Jaja.. satser på at det går fint.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

okei.. jeg har nok det jeg også i konsollen. håper det er et tilkoblingspunkt der.. så slipper jeg å trekke kabel helt bak. Må den ha konstant strøm, eller går det fint å koble den ut med hovedstrømsbryter? Aldri montert sånt før. Det må vel være greit å koble den ut, med tanke på at det ikke er noe problem å nappe ut strømmen og ta den med seg...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...