Jump to content

Tips til kjøp av kartplotter til skjærgårdsjeep


glalaks

Recommended Posts

Jeg har en 19 fots skjærdgårdsjeep som hovedsaklig brukes rundt i trondheimsfjorden. Det eneste skjæret der er

 

munkholmen, så har ikke hatt så stort behov for kartplotter tidligere. I sommer kjørte jeg båten på henger sørover

 

til Hankø. Var der i 2 uker og merket savnet av plotteren. Blir veldig usikker uten kart. Derfor har jeg planer om å

 

kjøpe plotter før neste sesong.

 

Jeg har aldri hatt plotter, og heller aldri brukt en. Derfor lurer jeg på hva som er viktige kriterier ved kjøp av

 

en slik? Kom med tips! Har ikke planer om å kjøpe så veldig dyrt, da det ikke er så ofte den blir brukt. Jeg er også

 

student med begrensede båtpenger..

 

 

Jeg ser på finn og ser på diverse kartplottere, og ser at det er mange forskjellige merker. Regner med dere har

 

enkelte detaljer og funksjoner dere setter pris på?

 

Båten er en 19 fots åpen båt.

 

Her er noen jeg har sett på. komentarer?

http://www.finn.no/f...nnkode=31371861

 

http://www.finn.no/f...nnkode=23183787

 

http://www.finn.no/f...nnkode=31119390

 

http://www.finn.no/f...nnkode=21339685

 

:cheers_wine:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Styr helst unna de to første som har kun 320x240 oppløsning på skjermen.

480x480 går vel greit men 640x480 er jo utmerket slik som Humminbirden har.

 

HER finner du en 4,3" og en 5,6", begge med 640x480 oppløsning men under 5" blir smått i en båt.

Jeg har sistnevnt modell NF560 med NMEA2000 (men har ikke motor med NMEA2000), og er fornøyd med den (har den med integrert ekkolodd).

Det er bra kvalitet men nettsiden er litt snål med alle de glorete greiene til venstre og høyre med "SALG" på :lol:

Men kartbrikken koster jo flesk.

Jeg fikk modellen med ekkolodd til samme pris som den uten i fjor, de sa de hadde gjort en feil :wink: Så da bør det være litt prutningsmonn....

 

Ja den skygger for knopmåler og voltmeter når den er montert, men GPS'en viser jo farten uansett og jeg prioriterer at den kommer midt i synsfeltet.

img_0137.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Forholdsvis rimelig og bra er Garmin 421! Fisker du ville jeg kjøpt S-varianten med ekkolodd. Husk at det koster rundt 1500,- for kart også. Jeg hadde tenkt til å kjøpe 521 (5" skjerm), men endret mening i butikken og kjøpte 441s (samme som 421 men med bedre skjermoppløsning) da den var mye mer hendig i 16 foteren min. Savner overhodet ikke større skjerm og den jobber veldig kjapt ved zoom inn/ut etc.

Link to post
Share on other sites

Har 520s i min, veldig ålreit plotter, kjapp og god, men gå for den nye 526s, bedre skjerm og NMEA2000. Funker greit å bruke (plotte ny kurs, søke på sted el) oppmot 25 knop selv om skjermen er lit liten. Fordelen med 526 er at den regulerer lys styrken selv i tillegg til bedre skjerm.

 

Har du plass til 720 så ville jeg valgt den.

Link to post
Share on other sites

Forholdsvis rimelig og bra er Garmin 421! Fisker du ville jeg kjøpt S-varianten med ekkolodd. Husk at det koster rundt 1500,- for kart også. Jeg hadde tenkt til å kjøpe 521 (5" skjerm), men endret mening i butikken og kjøpte 441s (samme som 421 men med bedre skjermoppløsning) da den var mye mer hendig i 16 foteren min. Savner overhodet ikke større skjerm og den jobber veldig kjapt ved zoom inn/ut etc.

 

Den så enkell og grei ut og rett pris;) kan vurderes:)

 

 

Støtter anbefalingen av Garmin 720. Den er utrolig raskt og passer ypperlig til en skjærgårdjeep :thumbsup:

Den var helt klart den som så best ut. Men er nok utenfor min prisrekkevidde.

 

Ellers Takk for tips. Det virker som det er garmin som er det mest kurrante merket?

 

Hvordan er monteringen? er det noe annet som monteres enn selve enheten på konsollen? eller er alt innebygget i plotteren? Ser bort fra ekkoloddsvinger.

 

Sånn ser konsollen ut. Ikke et hav av plass..

 

sessa1.jpg

 

Mvh Glalaks.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Garmin er absolutt kurant ja, men i mellomprisklassen er det stor konkurranse og mye bra.

Det gjelder vel å styre unna modeller som er basert på eldre teknologi og lave skjermoppløsninger.

 

Denne http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/advansea-t-56-p-1812 er såvidt jeg har funnet ut produset av Samyung, som er en stor GPS-aktør på storskipsmarkedet, iallefall ute i den store verden/Asia.

Den er helt identisk i spesifikasjoner, skjermbilde og menyer som min Samyung NF560 foruten typen hurtigfeste.

 

I Båtliv nr 3 2010 ble det referert til en engelsk test der AdvanSea T.56 ble kåret til "Best i Test" !

http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=460484

Her er en videosnutt som viser funksjonene

http://www.youtube.com/watch?v=bVraxAgBZNY

Elendig reklamesnutt for Samyung. Har en mistanke om at de satser mest på labelproduksjon, altså produserer for andre merker.

 

file_3_8.gif

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du får mye for pengene med Garmin 421, evt. 520 el. 526. Har hatt alle de, og vært veldig fornøyd.

Hva gjelder montering - fjern en koppholder så har du masse plass. Så vidt jeg kan huske så er alle også avtagbare, du kan ta ut plotteren av holderen og ta den med hjem. Kjekt å kunne gjøre det, hvis ikke gjør noen andre det :thumbsdown:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Ikke for å starte diskusjonen her, men Navionics HD til iPad eller Samsung Galaxy Tab (eller andre nettbrett) gjør også en fabelaktig jobb.

Klikk.no samt hardware.no har gjennomført en test av dette samt heftig diskutert her inne på fourmet:-) undertegnede har galaxy tab 10,1 og er veldig fornøyd. Dog har jeg ikke testet den mye på sjøen ennå.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Fjern koppholderen som brusflaska står i så har du en ypperlig plass til plotteren.

Holder det med bare to styrepilsholdere da?? :cheers_wine:

 

 

Ikke for å starte diskusjonen her, men Navionics HD til iPad eller Samsung Galaxy Tab (eller andre nettbrett) gjør også en fabelaktig jobb.

Klikk.no samt hardware.no har gjennomført en test av dette samt heftig diskutert her inne på fourmet:-) undertegnede har galaxy tab 10,1 og er veldig fornøyd. Dog har jeg ikke testet den mye på sjøen ennå.

 

Jeg brukte iphone 4 i sommer. Men den er for liten til å kjøre etter over tomgangsfart. Men den funker fint til å sjekke farvannet om det er mye skjær og lignende. Er skeptisk til å investere i en ipad som plotter i åpen båt. Tror ikke den vil vare lenge.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke for å starte diskusjonen her, men Navionics HD til iPad eller Samsung Galaxy Tab (eller andre nettbrett) gjør også en fabelaktig jobb.

og disse er vanntette etter IPX7 standarden ? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

og disse er vanntette etter IPX7 standarden ? :wink:

 

Nei, men har en vanntett pose og slank lommebok :)

 

Men om dette er en fullgod erstatning er nok en lang diskusjon. Meningen var bare å minne trådstarter på alternativet. Begge alternativene har sine fordeler og ulemper, naturligvis :-)

Lykke til i valget!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar! :flag_bp: Blitt en del klokere på hva jeg skal se etter nå. Planen er å følge litt med i løpet av vinteren, så kanskje det dukker opp noen kampanjetilbud/bra brukte på nett og lignende. så får vi se. Er så mye annet som trengs også. Stålpropell for eksempel. Hva er viktigst 40- 42(ca knop?) med stålpropell eller plotter?

 

Ellers tror jeg ipad er utelukkende. den er stor og fin, men tror det er mye enklere med en ordentlig plotter uten pose rundt! men takk for forslaget!

 

:flag_bp:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

drar opp tråden min igjen da det begynner og bli vår! :thumbsup::cheers_wine:

 

Har sett litt rundt. Garmin sine virker mest kurrant synes nå jeg. men litt dyre.

 

Hva er forskjellen på de med navionics kart og de med c-map? hva er å foretrekke?

 

Så er det noen som er sprutsikre, og noen er vanntette. Er det dumt å kjøpe bare sprutsikker til åpen båt? Jeg har bursdag snart og kartplotter er øverst på lista(Forsogvidt det eneste ønsket også)

 

Her er noen tatt fra finn.. komentarer på disse?

Jeg vet at garmin 720 er nevnt opp og ned. har lyst på den, men da må jeg selge båten for å få råd :thumbsdown:

Ellers, takk for alle tips. Jeg er ganske grønn på dette området.

 

Enkel og grei pris. brukbart? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26738183

 

Litt brukt, bare sprutsikker. Hva synes dere? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33543777

 

Hva med denne. Garmin 620. Ser litt ut som en bil gps... http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33533953

 

Garmin 521s. Enkel og grei til rett pris. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21075781

 

Ukjent for meg, men ser ok ut. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=13479444

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sistnevnte Interphase V6i er en eldre modell med kun 234 X 320 Pixel oppløsning på skjermen. bare til info :thumbsup:

 

Garmin 620 er jo en batteridrevet kombinert båt og bil-GPS med fantastisk oppløsning 800x480.

Dvs. at den har over 5 ganger flere pixler enn Interphase V6i :clap:

 

Seiwa Barracuda er i mellomskiktet med 480 X 234 Pixel oppløsning men er også en eldre modell, faktisk fra 2004 såvidt jeg kan finne ut.

 

Jeg syns ikke widescreen skjermer passer helt til dette formålet, det er jo i høyden man trenger best oppløsning, f.eks. 480x640 oppløsning som denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20676949

 

49_-1156904346.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hmm.. så bra ut den der ja.. vil ikke ha så veldig gammel modell. Men nå nærmer prisen seg oppå garmin 720. billigste på den er 7600..

 

Hva foretrekkes av c-map og navionics?

 

Viktig med vanntett kontra sprutsikker?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha en 620 i år. Litt skeptisk til bred fremfor høy skjerm selv, men den har bra spec og bra at den også funker i bilen.

Ville ikke kjøpt noe sprutsikkert til åpen båt, men kommer jo an på om du kun er ute på godværsdager etc. Skal vel ikke store dusjen til før du angrer på at du ikke kjøpte vanntett :giggle:

Forøvrig har vi vært veldig fornøyd med både 420, 520 og 526. Er vel sistnevnte vi har på Nordkappen nå, meget bra plotter ift. pris :thumbsup:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

vanntett i en åpen båt er jo absolutt en fordel ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha en 620 i år. Litt skeptisk til bred fremfor høy skjerm selv, men den har bra spec og bra at den også funker i bilen.

Ville ikke kjøpt noe sprutsikkert til åpen båt, men kommer jo an på om du kun er ute på godværsdager etc. Skal vel ikke store dusjen til før du angrer på at du ikke kjøpte vanntett :giggle:

Forøvrig har vi vært veldig fornøyd med både 420, 520 og 526. Er vel sistnevnte vi har på Nordkappen nå, meget bra plotter ift. pris :thumbsup:

Den 620 virket stilig med touchskjerm og liten fysisk stor. Synes den så litt bilaktig ut om du skjønner, men kart og skjerm er vel like bra som andre plottere?

Jeg bruker båten bare på godværsdager nå, men det er litt fordi jeg ikke har plotter så jeg tørr ikke kjøre lenger enn at jeg er litt kjent :giggle:

 

Ved "utendørs" montering holder det kun med vanntett, IP x7. Vil anbefale at det også er med ekkolodd på de du ser på, veldig praktisk :thumbsup:

 

Takk, da dropper jeg alle sprutsikre :thumbsup:

 

Virker som alle som har garmin er fornøyd med den, så jeg bekker mer og mer mot det.. holder sikkert med en 5" også stort sett.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...