PAGURUS III Startet 30.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2011 Grunnet slitasje på min gamle 2-bladet foldepropell på seilbåten (32 fot, VP MD11C, 110S-drev), må vi til neste år bytte propell. Jeg vurderer å bytte til en 3-bladet foldepropell i stedet for 2- bladet. Hva er fordelen av 3-bladet propell i stedet for 2-bladet ? Får vi bedre skyvkraft/fart med en 3-bladet propell ? PAGURUS III Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Bitteliten Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Ja det gjør du. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Mener å huske at de gir bedre kraft når du bakker. Siden bladareal blir større blir sikkert effekten fremover bedre også. Gori 3-blad har også 2 stigninger i samme propell. Ta en telefon f.eks til Sleipner Motor så får du fakta. Det jeg skriver er bare noe jeg mener å huske Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Gori har overdrive som aktiveres vedå bakke. Men krever motor med god kraft. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 For vanlige faste propellere så regner man jo at jo færre blad, jo bedre virkningsgrad. Problemet er at det normalt ikke er plass til en 2-blader med stort nok bladareal, derfor brukes 3 eller fler. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 (redigert) I en test av 14 forskjellige foldepropeller publisert i Yachting Monthly i Mai 2009 var en av konklusjonene at det var ubetydelig forskjell i ytelse mellom 2-blader og 3-blader. Faktisk var f.eks. 2 bladet Flex-o-fold bedre enn både 3 bladet Autoprop og 3-bladet Maxprop når det gjaldt toppfart. 2 og 3-bladet Flex-o-fold kom likt ut mht. toppfart. Ved reversering var det heller ingen særlig forskjell, foldepropeller er jevnt over dårlige på bakking. Redigert 30.Oktober.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Test foldepropeller (Seilmagasinet 2004) Yachting Monthly test av propeller Redigert 31.Oktober.2011 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 På min tidligere Hero 101 med lik motor skiftet jeg fra to-bladet folde til volvos nye trebladet folde. Grunnen var i første rekke sikkerhet da jeg konstanterte at båten ikke klarte å gå opp mot vinden i kuling og noe sjø med motor. Ved skifte var fartsøkningen heller moderat, men "skyvekraften" ble helt klart bedre. Muligens noe mer kraft ved bakking uten at det i og for seg var noe problem. Prisen, ja den var jo på vanlig høyt volvonivå. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Jeg har ingen erfaring med hva som skyver best, men vil anta at det vil være mindre vibrasjon dess flere blader man har. Mindre viberasjon, mindre slitasje på drev, belg og motor. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bjoris Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Jeg har 3 bladers foldepropell, Flex-O-Fold, den imponerer ikke i revers. Holdt på reke på land i høst, i det jeg skal ut av båsen kommer det en sinnsyk vindråse som gjør at jeg ikke klarer svingen ut av båsen, jeg ligger med hekken inn i båsen, og ganske nært land. Jeg måtte da legge baugen innover og prøve å bakke meg ut, da kommer jeg svært nært land, men det går. Denne gangen holdt det derimot på å gå helt galt... Når jeg så slår revers og skal bakke meg ut så klarer ikke Yanmaren (29 hk) og Flex-O-Folden og få båten bakover, vi siger innover cm for cm til vindråsen heldigvis gir seg litt, det var noen nervepirrende sekunder med baugen 1-2 meter fra steinene... Stakkars Yanmaren som stod å hylte i kjelleren på fullpinne på reversen, det har jeg aldri måttet benytte meg av før. Da bannet jeg over denne Flex-O-Folden, men normalt er dette ikke noen stort problem så lenge en tar hensyn til det. I forover derimot er det skikkelig moment. Jeg bakker inn i båsen og må ha litt styrefart, men den stopper voldsomt når du setter forover og gir litt på. Fordelen vil jeg tro er vibrasjon, eller mangel på det. Det er iallefall ingen merkbar vibrasjon i vår båt med seildrevet og motoren står også veldig stille på labbene under gange... Redigert 31.Oktober.2011 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lazyjack Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Jeg har 3 bladers foldepropell, Flex-O-Fold, den imponerer ikke i revers. Flexofold er vel midt på treet blant foldepropellene når det gjelder bakke og stopp egenskaper. Jeg synes imidlertid den har suveren skyvkraft forover og i forhold til Kiwiprop ga den meg mellom 1/2 og 1 knop mer fart og det på et turtall som ligger 400 o/min lavere enn med Kiwien. For det ofrer jeg med glede dårligere bakke/stopp-egenskapene. Det er vanligvis bare et spørsmål om planlegging... Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Har du fjerna kiwien lazyjack? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Har du fjerna kiwien lazyjack? Det er noen som husker godt... Det stemmer. Jeg synes den var grei nok helt til jeg dro på tur med to andre identiske båter men med mindre motor. Jeg måtte guffe på mer enn jeg likte for å holde følge og med sjø i mot stoppet det ved noen anledninger helt opp for vår båt mens de to andre hadde god fremdrift. Med Flexofold har jeg fått en ny båt når jeg går for motor og er svært fornøyd selv om bakkingen ikke er allverden. Så jeg har liggende en Kiwiprop om noen er interessert..... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Tipper to-bladet gir best fart ... under seil :o) Byttet til tre-bladet på min forrige, med Yanmar 7.5hk, syns det ble litt stort og tungt for den stakkars girkassa innimellom ... Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Fordelen er det økte bladarealet som gir mere skyveflate på propellen. Dette gir litt mere friksjon derfor vil en 3 blader normalt ha litt mindre stigning en en toblader. Når båten får motstand vil imidlertid det økte bladarealet gi mindre propellslipp. Jeg vil si at det er båtens tyngde og motorstørrelse som avgjør valg av propell. (eller ren motstand i vannet foldet hvis det har større prioritet under regatta) Har man stor motor i båten så vil en 3 blader være å foretrekke. Men ved en liten motor og spesielt 1 syl motor vil det ikke ha noe særlig for seg. Det er jo også litt penger i forskjell mellom 2 og flere blader. Jeg har en forholdsvis lettdrevet båt på 10,5 meter med 18 hk Yanmar med seildrev. Der har jeg en 2 bladet propell som jeg er fornøyd med. Jeg har testkjørt sammen med Omega 34 med 3 blader og det var ikke nevneværdige forskjeller på oss, selv om båtene er forholdsvis like i lengde og vekt. Det som folk burde tenke på mest ved bytte av motor er å få en girkasse med størst mulig utvekslingsforhold slik at de få størst mulig propelldiameter som det er plass til. Jo større diameter jo bedre skyv i dårlig vær. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
avmønstret5 Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Ut fra min erfaring med nesten identisk båt og motor til trådstarter vil det være en gevinst i betydelig bedre skyvekraft, dvs en trenger ikke å øke turtallet på motor på langt nær så mye i sterk motvind/sjø med en trebladet volvo folde. For oss gav skifte til trebladet foldep. den gevinst vi ønsket, dvs evne til å ta seg fram med motorkraft i betydelig vind og sjø. Trebladern gav litt, men ikke den store fartsøkningen på flatt vann. Om dette er verd prisen må den enkelte vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Jeg har 3 bladers foldepropell, Flex-O-Fold, den imponerer ikke i revers. Samme erfaring har vi også. Flex-O-Fold går så det griner fremover, men så snart en skal bakke så skjer det fint lite. Vår båt er tung, noe som gjør saken ennå værre. Jeg vil tro at jo letter båt, jo bedre vil Flex-o-Fold fungere. Den drar mye til en side, noe vi bruker når vi legger til, eller skal gå, men så har jo vi to motorer, så dermed har vi alltid en som drar riktig vei Flex-O-Fold'ene er i ferd med å bli historie hos oss. Tung båt som ikke bakker er dårlige deal i trange havner. MaxProp vridbar propeller er bestilt og monteres hos oss til våren. Vi vil heller ha best mulig bakke egeneskaper enn en halv knop ekstra fremover fart. Det er tross alt når du skal manøvrere i trange havner at du virkelig kjenner hva du har under beina, og blir utsatt for naboenes haukeblikk En halv knop til eller fra utpå er det knapt noen som lar seg merke med. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
Kristian_H Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Hei, tenkte jeg kunne trekke opp denne tråden igjen, siden den ikke er så gammel og sånn. Vi har bestemt oss for at vi skal bytte ut den 2 balda flex-o-folden med en 3 bladet ettellerannent. Siden vi allerede har flex-o-fold er det disse vi har sett mest på, men ser at flere i denne tråden ikke liker måten de bakker på og det skremmer meg litt. Vi bytter jo fordi den andre ikke bakker. Lurte også på om jeg kunne bytte ut min 12*17 2-blada med en 12*18 3-blada? Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Jeg byttet ifjor fra 2 bladet fast propell som fulgte med båten til 3 bladet Autoprop. Det var Som å få ny båt i forhold til havnemanøvering, fart, redusert støy og vibrasjoner. Ved første manøver holdt jeg på å falle på sjøen da jeg gikk fra bakking og satte den i gir forover. Gjorde som vanlig ved bytte av retning og gav på litt turtall og propellen stoppet båten momentant og satte i fart forover. Tidligere hadde jeg marsj turtall på 2400, nå får jeg samme fart på 1600 og da gjør jeg 7 kn med en Bavaria 32 med 30 hester når båten er ren. Ellers er jo Autoprop en drøm å motorseile med, da ligger jeg på 1200 omdreininger og det løfter båten til skrogfart i lite vind. Når jeg tøffer nå er det viften i motorrommet som støyer, ikke motoren. Ettersom bladene snur seg ved hakking får man samme stigning bakover og dette gir veldig god kraft ved bakking og når man skal stoppe båten. Eneste ulempen er pris, men jeg er veldig fornøyd med denne propellen. Søk på YouTube så finner dere videoer som demonstrerer hvordan den virker. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 På min First 35 står det en 3 bladet Flex-O-Fold Båten veier 6,5 ton turklar, motoren er en tresylindret Lombardini på 30 hk. Det er nå seks år siden jeg byttet, og så langt har jeg ikke angret en dag. Når det gjelder bakking har jeg aldri hatt problemer hverken i forhold til sterk vind eller strøm. Lå en tid i kanalen i Trondheim (mye sideveis strøm)før jeg flyttet dit jeg er nå hvor bølgedemper og steinmolo ikke er mange meter unna hekken. Så langt har det gått bra, og jeg har gått ut og inn under forskjellige værforhold. Jeg har ingen problemer med å anbefale 3 bladet Flex-O-Fold. For å sitere en gammel canadisk sjef jeg hadde en gang "As good as any, and better than most!" Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Det er flott arild, min båt veier 7 tonn ferieklar så det blir jo nesten det samme, med den propellen vi har nå må jeg ha den ut og inn av revers 2-3 ganger før den bakker. Dette skaper ganske intresante situasjoner :sweat: Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Har nå byttet fra fast 2-bladet til Flexofold 2-bladet, begge 17 x 14 på Yanmar SD-50 drev. Ser det er mange som skriver om vibrasjon fra 2-bladet Flexofold, men jeg fikk i alle fall mindre vibrasjon fra denne ifht den faste. Fikk samme fart med 2-300 lavere rpm Noe kan nok tilskrives nystoffet båt, men ikke alt! Bakking er heller ikke dårligere en med 2-bladet fast. (uten at det er imponerende) Har ikke fått testet i bølger/vind og heller ikke seilt med den ennå.... Var heeelt vindstille på hjemtur etter slipping! Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Jeg har heller ingen problemer med å anbefale 3-bladet Flex-o-fold. Byttet på min forrige båt fra 2-bladet volvo til 3-bladet Flex-o-fold. Opplevde vel fint liten endring i topphastighet på flatt vann, men stor forskjell når det buttet imot. Var også fornøyd med propellens egenskaper ved bakking. Har også samme propell på min nåværende båt, og er fornøyd med denne. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Vi har Gori og er svært fornøyd. Som nevnt tidligere i tråden har den en overdrive funksjon. I praksis betyr det at den har to gir, et for vanlig motorkjøring og et som brukes under motorseiling. Under motorseiling får du høy hastighet på lavt turtall og tilsvarende lavt forbruk. Den gir også kraft i massevis under bakking. Eneste ulempen er at Gori koster en del. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.November.2023 Del på Facebook Svart 6.November.2023 PAGURUS III skrev On 30.10.2011 at 22.07: Får vi bedre skyvkraft/fart med en 3-bladet propell ? PAGURUS III Noen som har testet dette "in real life" og kan si noe om hvor mye bedre det er i motvind/motsjø? (2 bladet foldepropell ifht 3 bladet foldepropell, Flexofold) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.