bliss X Startet 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2004 I disse strøm/duppeditt og off topic tider tenkte jeg å forhøre meg litt om hvordan seilvanene er Hadde egentlig tenkt meg en meningsmåling, men fikk ikke noe dreis på spørsmålene. Så: Hvor mye seiling blir det, og hvor lett tyr du til motoren? Må inrømme at jeg kunne vært flinkere, og tyr nok ofte litt for lett til motoren når det er lite vind, eller jeg har den rett imot. Angrer som regel etterpå, men da er det for sent. Lasse Sitér dette innlegget Link to post
pinnebaat Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Hei. Seiler ganske mykje. Har ganske nøyaktig fordeling på bruk av motor/ seil i loggboka (ligg i båten). Bruker båten ganske mykje. Dersom det er ein ettermiddag med bra ver og fint ver, så ligg båten nokre minutt frå huset og 200-300 meter frå det eg arbeider. Då er det for gjort å ta seg ein ettermiddagstur. Då blir det naturlegvis for å seile. Elles blir båten stort sett brukt jamt frå mars/ april til oktober/ november (dersom det ikkje er snø...) Har omlag 1,5 time frå der eg bur til opnare vatn, så ofte blir denne etappa gjort for motor - deretter blir det mykje seiling. Vi på kysten er kanskje litt bortskjemt med vind, så dersom det er lite vind, mindre enn 4-5 m/s så blir det vel noko motor dersom vi skal til eit mål litt langt vekke. Når eg seiler regatta prøver eg stort sett å vere forsiktig med bruken av motor :lo l: Dette sjølv om rederinna er så klar for å vinne at ho er villig til å gjere det meste Sitér dette innlegget Link to post
Andries Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 I disse strøm/duppeditt og off topic tider tenkte jeg å forhøre meg litt om hvordan seilvanene er Hadde egentlig tenkt meg en meningsmåling, men fikk ikke noe dreis på spørsmålene. Så: Hvor mye seiling blir det, og hvor lett tyr du til motoren? Må inrømme at jeg kunne vært flinkere, og tyr nok ofte litt for lett til motoren når det er lite vind, eller jeg har den rett imot. Angrer som regel etterpå, men da er det for sent. Lasse Hei, vi prøver å ungå bruk av motoren så mye som mulig, men smerter grensen ligger ved 3 knop. Dvs. at når farten kommer under 3 knop starter vi motoren. Allikevel må jeg innrømme at vi ved 4 anledningen har brukt motor (hver gang ca. 1 time), når alternativet var å krysse. Unskyldningen var at de blåste i disse tilfeller mer en 16 knop. De fins også trange sunder, for ex. sota-kanalen, hvor de er ikke lov og/eller for trangt til å seile. I år har vi brukt båten ca. 2000 nm, men jeg har ikke oversikt over hvor mye vi brukte motoren. Tipper på at de er ca. 500 nm max; 400 nm for mye egentlig :) mvh, Andries S/Y Lady Stardust Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Seilbåter generelt er også ypperlige motorbåter så jeg bruker motoren mye med god samvittighet. Avh. av distanse, vær og vind osv så ligger min grense på ca. 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Jeg seiler masse!! Med mindre andre om bord truer med mytteri, startes ikke motor før det ikke er bevegelse!! Morro å seile helt inn i båsen i havna!! Men i sommer ble det litt motor på ferien. Var ikke vind og vi hadde steder vi skulle være. Men stort sett bruker jeg motor til å komme til /fra havn og for lading på tur! Var ute og testet nye seil forrige torsdag!!! Sessongen er ikke over før båten sitter i isen!!! Sjekk det rullestorseilet!! Triradialt med stående karbonspiler og masse kappe! Har øket arealet fra ca. 22 til 29 m2!! Og det er fremdeles lett å rulle!! Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 I sommar var ute med båten til venner av oss, fire vaksne og 6 små. Første dagen var det fin seilevind og vi seilte nesten til vi låg i havn, andre dag havblikk. Etter at vi har tøffa maskin ei lita stund klager ungane på at vi ikkje seiler... Elles har vi vore utan båt i vel 10 år, men kjøpte båt no i haust. Før seilte vi så lenge vi kom nærare målet- vi har blitt eldre og er tida knapp startar vi motoren for å koma i hamn til skjepeleg tid. Har vi god tid koker vi litt kaffi medan vi venter på vind. Elles er eg lært opp til å segla over alt, også til havn, men krysser ikkje i trang traffikert lei. Sitér dette innlegget Link to post
pinnebaat Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Seilbåter generelt er også ypperlige motorbåter så jeg bruker motoren mye med god samvittighet. Avh. av distanse, vær og vind osv så ligger min grense på ca. 5 knop. Hei. Fullstendig enig - bortsett frå i mykje sidesjø i lite vind. Elles er eg enig i denne 5 knops grensa, i realiteten blir det ofte slik med meg også - dersom eg har eit mål for turen. Er heldig som har ein lettdreven båt som oppnår denne farta i lite vind. Bruker stort sett fokke til turseiling. Er det lite vind, og vi vi seile skikkeleg drar vi opp genuaen. Ikkje ofte, men inn i mellom så drar vi opp regattaseila - da går båten enormt i forhold til dei mellom 5 -15 år gamle tursegla, spesielt i lite vind. Stort sett blir regattaseila kun brukt til regatta.. Vil spare mest mogleg på dei, kosta "blod". Elles er eg ikkje nokon spesiell tilhengar av å segle heilt inn i båsen. Har gjort det ein gong i år pga motorvanskar. Gjort det eit par gongar tidlegare, også grunna tekniske problem. Dersom ein har båt liggande på ein stad der det er mange andre båter som blir bruk, er det etter mitt syn dumt å bruke seil heilt inn til båsen. Eg trur ikkje seilturen blir mykje forringa dersom du bruker motor dei siste 100-meterane i forhold til om du seiler. ( Dette gjeld sjølvsagt om du har ein båt av litt størrelse) Er du i opne område med lite båt - då bør du absolutt seile inn til havn om du føler deg trygg. Grei erfaring å gjere. Hugsar for nokre år sidan, etter eg hadde gått opp 7 fot i størrelse, båt på 6 tonn, dobbelt så tung som tidlegare, seila inntil brygga for seil. Litt sommerfuglar imagen, men det gjekk bra. ( Der var god plass, viss ikkje hadde eg ikkje gjort det, men motoren hadde svikta) Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Må benytte sjansen til å tale litt varmt for Gennaker med strømpe i turseilas sammenheng. Har spart oss for en del motortimer på behagelig slør. (ferien blir til dels lagt opp etter hvor/når Gennakeren/Bunaden kan brukes) Sitér dette innlegget Link to post
m95 Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Hei Uten onsdagsregattaene vår og høst hadde det blitt sønnelig lite seiling. Vi er 5 stykker som da har det sosialt og gøy sammen. Båten er en Maxi95 med gamle seil, alikevel klarer teemet gode resultater i Arendal Seilforening. Turseiling blir det mindre av.Den hersens kjøla uten komresor trenger mye strøm. Beste turseilet er stor rullegenoa satt 1m foran forstaget. (spinnaker bedre i regatta) God Jul og godt Seilerår (må snart gjøre noe med kjøla) hilsen Magne Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Må benytte sjansen til å tale litt varmt for Gennaker med strømpe i turseilas sammenheng. Har spart oss for en del motortimer på behagelig slør. (ferien blir til dels lagt opp etter hvor/når Gennakeren/Bunaden kan brukes) Ja, vi har anskaffet oss en slik bunad, av Atle, så nå skal vi se til sommeren, om det blir mindre motorkjøring, Vi har også en grense på 5 knop. Ellers så blir motor brukt til lading og til og fra havn, og hvis "rederen" blir lei av å krysse. utenom det så må turene mine begrenses til sånn 5-6 timer, p.g.a. barna som blir rastløse og begynner et fryktelig mas. kryssing over havet blir utført på nattestid, da sover barna. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Seilbåter generelt er også ypperlige motorbåter så jeg bruker motoren mye med god samvittighet. Avh. av distanse, vær og vind osv så ligger min grense på ca. 5 knop. Klok tale. Grensa mi ligger nok noe lavere siden toppfart for motor er 5 knop. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Fenix Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 (redigert) Bruker motor på transportetappene utover Oslofjorden. Gleder meg til nye seilløsninger neste sesong, med rulleforseil og stackpack på storseilet. Tror det vil føre til at det går raskere og lettere å heise seil slik at jeg seiler mer. Er strengt tatt litt lat, og det gjør at jeg ikke alltid gidder å ståke med opp- og nedpakking av seil selv om vinden er tagbar. Redigert 22.Desember.2004 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 (redigert) Jeg seiler masse!! Med mindre andre om bord truer med mytteri, startes ikke motor før det ikke er bevegelse!! Morro å seile helt inn i båsen i havna!! Men i sommer ble det litt motor på ferien. Var ikke vind og vi hadde steder vi skulle være. Men stort sett bruker jeg motor til å komme til /fra havn og for lading på tur! Var ute og testet nye seil forrige torsdag!!! Sessongen er ikke over før båten sitter i isen!!! Sjekk det rullestorseilet!! Triradialt med stående karbonspiler og masse kappe! Har øket arealet fra ca. 22 til 29 m2!! Og det er fremdeles lett å rulle!! Wow - det var et flott seil! Hvordan kjentes båten med det nye seilet? Kan du opplyse leverandør og ca pris også?Om du seiler regatta regner jeg med at du nå måler om båten slik at du får korrekt LYS tall Redigert 22.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 For meg er det viktigste å være på sjøen. Om jeg seiler eller går for motor har i grunnen ikke noe å si for opplevelsen. Noen dager føler jeg for å seile og av og til blir det bare til at man bruker motor. Har ikke noen grense for det ene eller det andre. Kan godt seile selv om det bare blir en knop og kan godt finne på å gå for motor selv om jeg hadde gjort like god fart for seil. Kommer helt ann på dagsformen! Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Er egentlig nokså avslappet til dette med seiling, motoren startes når farta faller under 3-4 knop. Er vi på tur og får vinden RIT ( rett i trynet) startes motoren, hvertfall når rederinnen er ombord. Utover dette brukes motoren generellt lite. Å bruke båten som motorbåt, altså uten å heise seil er en ikke-tanke. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 25.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2004 seil så langt det går.. det skal da gjøres skikkelig?? kan jo også nevne at motoren bråker som et uvær ;) Ønsker i samme slengen alle en god jul! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Hvis valget blir mellom 10 eller 20 timer til Koster, velger vi motor i kombinasjon med seil. Dette fordi vi bl.a. ikke har lært oss å bruke spinnaker. Båten må ha god vind ellers blir det motor, da den er treg i sessen. Rett i mot gjør ikke noe, bare den gir fart nok ved kryssing. Ellers går vi foreløpig ikke ut i kuling grunnet manglende erfaring og kunnskap. godt nyår sparky I disse strøm/duppeditt og off topic tider tenkte jeg å forhøre meg litt om hvordan seilvanene er Hadde egentlig tenkt meg en meningsmåling, men fikk ikke noe dreis på spørsmålene. Så: Hvor mye seiling blir det, og hvor lett tyr du til motoren? Må inrømme at jeg kunne vært flinkere, og tyr nok ofte litt for lett til motoren når det er lite vind, eller jeg har den rett imot. Angrer som regel etterpå, men da er det for sent. Lasse Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 Hur mycket man seglar beror också mycket på vilken båt man har, det är iallafall min personliga åsikt efter att nu vara inne på min 17:e båt ( alla segelbåtar ). Har man en bra seglare som är relativt lättdriven samt enkel att hantera är det underbart att stänga av motorn och njuta av vindens kraft. Då jag för 2 år sedan hade en Dominant 95:a ( 31 fots snabbseglare som går bra i alla vindar ) seglade jag precis alltid, enda gången motorn startades var då hamnen var full av optimistjollar eller andra saker man inte gärna vill kryssa över... Båten jag har nu är en Ansö 39 ( 15 ton stål .. ), den kräver lite vind och det är klart lättare att ta till motorn med denna båt. Håller absolut inte med på att det inte spelar någon roll om man seglar eller använder motorn...alla som har segelbåt vet nog hur skönt det är att hissa seglen och stänga av motorn, ögonblicket då motorn stannar och båten fortfarande gör bra fart genom vattnet är underbart. En motor är guld värd men knappast ett substitut för segling ! / dan Sitér dette innlegget Link to post
junkern Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 Seilbåten min brukes MYE i sommerhalvåret, kan tenke meg at den brukes ca. 5 dager i uka i snitt i tidsrommet april/mai til oktober/november . Har en liten 1-syl. diesel-motor som ikke kan tilby marsjfart på noe særlig over 4,5 knop, mao skal det ganske mye til før jeg ikke gidder å seile. Har også fått mer og mer sansen for å seile inn på plassen uten å starte motor. Dette gjøres ofte når forholdene tillater det, men jeg seiler ikke helt inn for enhver pris. Nå har jeg fått jobb 5 min fra båten, så kommende sommer skal den brukes enda mer Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2004 (redigert) Kan vel regnes som forumets lateste seiler. Er det stille; motrer jeg. Blåser det midt imot; motrer jeg Har jeg det travelt; motrer jeg Er det mye båter, trangt og uoversiktlig, motrer jeg Har jeg lyst; så motrer jeg da å. Seiler du ikke da, vil kanskje mange spørre ? Joda; jeg seiler når jeg har lyst, tid, overskudd og vinden er det jeg definerer som "passe". For en overlesset, underrigget 70 talls båt, vil det si "mye"; helst fra aktenom tvers. Sommerens fineste seilas, var fra Engelsviken opp til Son. Gikk seint fra Engelsviken, og fikk bra med vind, som økte og økte. Stoor genua og nedpakket storseil, fikk oss avgarde i en fei. ( så 7 tallet flere ganger. Sikkert ikke mye for dere drevne gutta med store båter, men for gamla mi, er dette en respektabel fart. Dro inn 5 cm med vann gjennom selvlenserne iaf.. ) Etterhvert viste det seg not at skuta var noe i "ubalanse"; utenfor Gullholmen slet "Simen" ( autopiloten vår ) med å holde skuta på rett spor... Merka ikke vinden før vi gikk inn bak Jeløya, for å berge seil. DA oppdaget jeg at det virkelig BLÅSTE Snakket umiddelbart etter ankomst med de som lå på brygga i Son, som kunne rapportere om S-SØ 13-14ms i kastene. Stabilt omlag 10-12ms. DA er det deilig å være seiler. Ikke når du fiser avgarde i 1-2 KN. Synes jeg da. Suzuki Redigert 30.Desember.2004 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
TMS Svart 31.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2004 (redigert) Jeg har løst problemet med lange og kjedelige transportetapper hvor jeg tidligere brukte mye motor, på en, for meg, genial måte: 1) sagt opp båtplassen på oksenøya (fornebu) 2) skaffet ny båtplass på Skjæløy (like nord for Engelsviken - Østfold) Dit bruker vi ca 1,5 time fra Oslo med bil, og kan sette seil kl 17-18 på fredag og være fremme på Koster - Strømstad - Tjøme osv i løpet av kvelden... Nå har vi bestilt ny båtplass på Marieholm i Strømstad. Ny marina-eier med store ambisjoner om nytt bryggeanlegg, bakeri, trådøst wlan, kabel tv, gjør at dette kommer til å bli et bra alternativ. Ulempen med å ha båtplass 2 timer unna, er at det blir lite seiling i løpet av ukedagene, men helge seilasene blir desto bedre. Bruken av motor vil nå begrense seg til 15 minutter når vi legger fra/til og når det ikke er mulig å oppnå mer enn ca 3 knop. Redigert 31.Desember.2004 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.