paarsand Startet 1.November.2011 Link til dette innlegget Startet 1.November.2011 Kjapt spørsmål folkens. Hva slags olje burde jeg bruke på denne motoren. Mineral? Delsyntet? evt hvilken viskositet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 En god 15W-40 mineralsk olje av bra kvalitet burde være tingen for denne. Syntetisk er no good for slike gamle slitere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tnorderu Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Enig med index. På min MD17 har jeg de siste årene brukt Volvo 15W-40 Diesel, Felleskjøpet sin Super Turbo Pluss eller Mobil Delvac MX. SeaSea på Rud i Bærum har 20 liter Mobil Delvac MX til 795,- som må være en grei pris, ellers har de 4 liter til 229,-. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Bare lige for at være helt sikker, går det at bruge denne olje til min gamle Volvo Penta MD-11C? https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/dieselolje-innenbordsmotor-15w-40-2000031301 Eller bør jeg købe officiel Volvo Penta olje? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Volvo har ikke eget oljeraffeneri. De har heller aldri hatt det. Oljen du viser til er helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 (redigert) Står i manualen at: above +10C (50F) SAE 20, Volvo Penta CID oil, Double grade below +10C (50F) SAE 10W, Volvo Penta CD oil, Single grade Hvilke var mystik for mig og grunden til at jeg måtte spørge.... Kan jeg også bruge den til "MSB reverse gear with reduction"? Står i owner's manual at det er det samme som den til motoren, men det er jo ikke typisk gear olje. Mvh, Peter Redigert 25.April.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Og for mit saildrive siger den: Sailboats drive, type ...............................................................I ........................110S Ratio .............................................................................................................. 1.66:1 Oil capacity, sailboat drive, dm3 (Imp qts = US qts) .............................. 1,8 (1,62-1,9) Oil quality (same as engine) ..................................................Diesel lubricating oil CD Viscosity .................................................................................................SAE 20W (Volvo Penta CD oil, Double grade) Betyder det at jeg skal købe en 20W olje, som denne: https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963 ? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Sier instruksjonsboken samme olje på gir og motor, så er det bare å kjøre på. 15W- 40 er et greit valg. Volvo MD11 er ikke en blodtrimma racer-maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Takk Hulda... Skal jeg så også bruge 15W på saildrive for at gøre det nemt og enkelt - eller bør jeg købe en 20W? Altså, er der forskel på: SAE 20, Volvo Penta CID oil, Double grade SAE 20W (Volvo Penta CD oil, Double grade) Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Biltema kan ikke skaffe 15W-40 oljen til Marinediesel, tror lageret er tomt. De sagde at jeg bare kunne købe alm 15W-40 til bil og bruge den til båt-motoren. Er I enige? Der står Volvo VDS-3 på bil-oljen og det gør der også på den officielle Volvo Penta 15W-40 olje så tænker at det er et godt tegn... https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/turbodiesel-15w-40-2000022970 Mvh, Peter Redigert 2.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 hmm så fandt jeg dette: Use the right lubricant —Marine and auto oil are not interchangeable. Although oil in a four-stroke marine engine performs the same function as it does in an automobile engine, passenger car motor oil should not be used in marine engines. The two primary reasons for this: water and wear. Consider that corrosion caused by water is a primary concern for marine engines. Oils made for cars are not designed to provide the high level of corrosion protection marine engines require. Car oils also fall short in the protection department. Because four-stroke outboard engines run faster than car engines, spend long periods running at extremes of speed and can spend long periods out of use, they have very specific requirements for anti-wear protection that car oils do not provide. The best way to protect your engine is to use the outboard engine oil recommended by the engine manufacturer or to look for the National Marine Manufacturers Association (NMMA) logo on the oil. NMMA tests and certifies oils to ensure they meet marine engine needs. Use the following list to determine the correct oil for your boat’s engine: •TC-W3 oils are certified for two-stroke engines •FC-W products are certified for four-stroke marine engines •FC-W Catalyst Compatible covers oils intended for use in 4-stroke engines that have an exhaust after-treatment catalyst Tror måske hellere jeg bør kjøpe Marine olje hos Maritim... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Kjør på. Er oljen merket Volvo Vds3, så er du 250% trygg. En gammel MD11 er ikke raketteknologi. Redigert 2.Mai.2019 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 (redigert) Jeg er godt med på at MD11 er en gammel motor, men den kører helt fantastisk og vil gerne beholde den i mange mange år mere... den kan holde for evigt hvis man passer godt på den... er bygget som en tank.. Er der så nogen der kan forklare mig hvorfor bil versionen koster 189,- og marine versionen koster 279,- ... i samme butik!! Det kan jo umuligt være den samme olje! Det må jo være fordi marine versionen har ekstra anti rust og resende egenskaber... Mvh, Peter Redigert 2.Mai.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Motoren vet ikke om den står I en bil eller båt. Jeg pleier å kjøpe olje til båten på Felleskjøpet, og er godt fornøyd med dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Peter- Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Der er jo significant højere fugtighed i en båd end en bil som kommer ind igennem luftindtaget + der kan komme lidt saltvand ind måske ikke så meget i moteren med i fx saildrive hvor det er godt at have en god olje indtil man opdager problemet ved sæson-skifte. Jeg er slet ikke i tvivl om at alt 15W-40 virker i min motor da det er den korrekte viskositet, men jeg er interesseret i virker + behandler + forebygger... Jeg skal bruge samme olje i både gear, saildrive og motor så skal absolut have det bedste. Tror jeg starter med Volvo's officielle olje indtil jeg ved at alting på båden er bra.. Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Peter- skrev 8 minutter siden: Der er jo significant højere fugtighed i en båd end en bil som kommer ind igennem luftindtaget Jeg er ikke så sikker på at det stemmer her på Vestlandet I alle fall;-) Jeg har aldri brukt motorolje merket med Marine verken på motor eller gir. Men det er vel som med de fleste produkter, om man skriver Marine på dem kan man legge på 50% på pris og folk kjøper det. Selv om innholdet er identisk. Det er vel neppe så store oljevolum det er snakk om, så hvis du føler deg bedre med Volvo Penta olje på motoren ville jeg ha gått for det. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martine29 Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Enig med deg Peter. Ingen vits i å ta noen sjanser med dette. Olje er tross alt ikke den største kostnaden ved båthold. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2019 Dette med frykt for fukt er pølserør. Bilene på Østlandet, og flere andre plasser, svømmer i saltlake flere måneder i året. Og motorene på land opplever en temperaturdiff som en innenbords marinemtor bare kan drømme om. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Så en lille update... Jeg forsøgte at skifte olje på gearkassen i dag (backslaget) og der skulle være en oljestick men det er der IKKE... Nogen der ved hvordan jeg kan tjekke olje-niveauet uden stick på sådan en ældre model? Efter min mening ser det ikke ud til at der nogenside kunne være plads til en stick når man åbner indtil gearet som man kan se på billedet.. Når jeg drejer motoren kan jeg se at fjederne bliver smurt så tror der er nok med olje på... det er bare gammel olje.. Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Tror det er feil hull Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) mawilu skrev 14 minutter siden: Tror det er feil hull Ja det er jo en mulighed jeg kunne bare ikke finde andet før saildrive... Jeg skal se lidt bedere på det i morgen... var bare overbevist om at det var dette hul da jeg kan se at forrige ejer har hældt olje på igennem dette (der er en masse olje rester fra dette hul som man kan se på billedet)... En anden ting er, hvor varm skal motoren være før man kan suger oljen op? (Her snakker jeg om motor oljen ikke gear oljen....) Mvh, Peter Redigert 17.August.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 37,5 grader C er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Hulda skrev 1 minutt siden: 37,5 grader C er OK. Ok takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Peter- skrev Just now: Ok takk :) Vi skal ikke overdrive heller :-) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Hulda skrev 33 minutter siden: Vi skal ikke overdrive heller :-) Klart klart.. 37.5c, 40c...50c same same ville bare have en ballpark temperatur.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.