Jump to content

Er 4100 timer mye for en Yanmar 85 hk ?

Ficher

Recommended Posts

Hei.

Yanmar motoren er fra 1990 og kjørt ca 4100 timer . Det sies at motoren er blitt passet godt på , dvs servicer med olje og filter er blitt byttet i alle år. Motoren ser ( på bilder) meget fin ut , uten svetting/lekasjer .

Selv blir jeg skeptisk når motoren har så mange timer ...... selv om den ser fin ut og servicer er fulgt :confused:

Mange sier at de heller vil ha en motor som er gått mange timer eller en som har gått få timer........ MEN hva er mange timer og hva er få timer på en godt velikeholdt motor :discuss:

Hei

Det finnes tråder her på forumet om hvor mye de forskjellige bruker båten sin.

Båten du nevner her er vell kjørt ca 200 timer i året, noe som er mye i forhold til andre, men jeg hadde ikke vært så skeptisk til det, om motor er tatt godt vare på.

Tror ikke du sliter ut en båtmotor, heller sjøvann og det tildels dårlige miljøet den står i som forringer motoren.

Til info så satte jeg in timeteller i min båt etter overhaling av motor, og den er nå kjørt 169 timer på 6 mnd.

En kamerat mente det snart var tid for overhaling av sin nesten 20 år gamle Perkins 96 HK. Den var da gått ca 20 000 timer. (selvsagt gått i en fiskebåt)

Tror ikke du skal være rett for timetallet. Riktignok er en slik Perkins laget for proffesjonelt bruk, mens denne Yanmaren antakelig er beregnet for fritidsbruk. Men om motoren virker frisk og fin, så tror jeg neppe timetallet vil knekke den.

Alder er nok mye verre enn timer i bruk :yesnod:

4000 timer er helt uproblematisk. Jeg vet at når de små yanmar motorene (opptil ca. 60-70 hk) benyttes ifm utleievirksomhet er prosedyrene vanligvis at de blir overhalt når de har gått 7-8000 timer. Etter komplett overhaling blir de tatt ombord igjen og er da å anse som nye. For Volvo var det litt annerledes. Iflg. min kontakt i kroatia var det vanlig at disse ikke ble overhalt, men skrotet og erstattet med nye etter 5-6000 timers drift eller båtene (med motor) ble solgt.

Hei

Hva andre gjør når de overhaler vet jeg ikke, men når jeg overhalte min så gjorde jeg som følger:

Byttet rammelager, rådelager, trustelager. Leverte høytrykkspumpe,dyser,kjølere, starter og dynamo på service

Toppen ble levert på verksted der de byttet ventiler, ventilstyringer, sandblåste toppen og trykktestet denne.

Impellerpumpen ble byttet men ferskvannspumpen virker så denne valgte jeg ikke å gjøre noe med, er forøvrig lett å ta denne på plass.

De delene jeg satt igjen med ble grundig vasket og sett over,derretter malt. pakningsflater ble pusset og rengjort for montering.

Motoren ble satt sammen og testkjørt i garasjen før jeg monterte den i båten.

Så min motor er ikke bare overmalt, den er overhalt også :)

Lars s

Hei

Motoren er en 33 hk Sabb Mitsubishi.

Det er blitt en dyr afære, både starter og dynamo måtte kjøpes nytt. Den orginale toppen ble levert på verksted og den ble sandblåst, byttet ventiler/styringer, og dette kostet jo sine båtlapper. Da motoren kom i båten og en fikk kjørt den såpass at den kom i driftstemperatur, viste det seg at denne toppen hadde en sprekk som ikke var funnet på verksted.

Måtte da kjøpe en brukt topp via finn.no som også måtte ha samme stell på verksted.

Så dette har kostet mer en det har smakt. Men når en først hadde brukt så mye penger på denne motoren kunne jeg ikke bare gi meg :) Heldigvis så har jeg for endel år siden jobbet som motormekanikker så trenger ikke betale

verkstedpris på arbeidstimene.

Og.. i etterpåklokskapens ånd, hadde jeg vist det jeg vet nå, hadde jeg kjøpt ny motor :headbang:

Lars s

Kaftein ØL, er på jobb offshore nå, skal ta en nøyaktig kalkyle på motor prosjektet når jeg er hjemme igjen om ett par dager.

Lars s

Du trenger ikke å finregne på det for min del, men din erfaring bekrefter nok det jeg også har konkludert med. Er det snakk om kraftigere og følgelig dyrere motorer er det nok fortsatt et godt altlernativ å overhale i mange tilfeller, men med astronomiske delepriser som mange aktører opererer med så tror jeg ikke det nødvendigvis er kostnadseffektivt å overhale, selv om en gjør alt arbeidet selv. En skikkelig overhaling koster faktisk ganske mye både i penger, el-komponenter, lager, pakninger honing av sylindere, arbeid med topp og ventiler, også kommer alt med dyser og dynamo, evt. turbo, varmevekslere og slikt i tillegg :headbang: I tillegg bør en naturligvis også ta i betraktning at hvis en skal selge båten er det nok betydelig mer attraktivt å selge en båt med ny motor istedetfor en nyoverhalt, 20-30 år gammel motor :thumbsup:

Er så enig så enig. Etterpåklokskapen min sier at neste gang, så blir det nytt.

Forhåpenligvis ikke med denne båten eller motoren :thumbsup:

Men, for å si noe positivt, så var jobben trivelig. Rigget meg med en stabel med paller, i riktig høyde. Monterte på slike jul du kan snurre 360 grader på pallene, som arbeidsbord.

En radio i bakgrunnen og rikelig med kaffe, så er det en fin jobb.

Tross alt, det som tar tid ved en motor overhaling er rengjøring av deler og pakningsflater.

Så kan jo kalles ett fint vinterarbeid, om en har en grei plass å stå.

Lars s

Mulig jeg har ramlet av lasset gjennom denne tråden, men hvorfor skal en velfungerende kvaliteysmotor plukkes i småbiter fordi den har gått 4000 timer? Har motoren blitt bra behandlet og perjodisk vedlikeholdt er det knapt målbar slitesje på lagere etc.

0- stilling av motorer er svindyrt og i dette tilfellet virker det helt bortkastet da motoren er i god stand?

Skal man på død og liv gjøre noe kan man overhale toppen ( og sjekkr dysene, må sjekkes jevnlig uansett)Etter 4000 timer kan muligens ventilene trenge litt rengjøring og sliping.

Etter dette så er vel motoren god for nye 4000 timer.

Mulig jeg har ramlet av lasset gjennom denne tråden, men hvorfor skal en velfungerende kvaliteysmotor plukkes i småbiter fordi den har gått 4000 timer?

Hvem har sagt at motoren bør overhales? Har du lest noe annet enn oss andre?

4000 timer er ikke så ille, men det tilsvarer jo minst 200.000 km på en bilmotor da. Og hvis det er i en båt der man går mye på høyt turtall kan det lett tilsvare rundt det doble. Så litt slitasje må man nok regne med, men en Yanmar tåler nok bortimot det doble før en overhaling er påkrevd hvis den har blitt ordentlig behandlet og vedlikeholdt. Men nytt og ubrukt er det på ingen måte lengre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...