Tor Arild Startet 1.November.2011 Del på Facebook Startet 1.November.2011 Har en Targa 37 med to Volvo DPH drev. Som det fremgår av bildene, ser det ut som om det er brudd som har forårsaket at drivverket har slått hull i undervannshuset. Skaden skjedde ved 23 knop og 2500rpm. Det er ingen utvendig skade, da drevet ikke har vært nede i noe. Skjedde midtfjords ved normal gange. Drevene er kun 15 mnd gamle med 264 timers driftstid. Skade er meldt inn til Volvo. Siden båten er klasset for kommersiel bruk i selskap, er det kun 12mnd garanti. Saken ble derfor til å begynne med avslått av Volvo, men gjenopptatt etter mildt press noen trinn høyere i organisasjonen. Volvos manual tilsier 1500 driftstimer før heloverhaling. Siden jeg synes skaden er såpass "unormal", vil jeg be om tilbakemelding om noen har opplevd tilsvarende skade, og ikke minst hvordan den ble løst. Båten har forøvrig 2 x D6-370 med joystick styring. Båten er 37 fot og ca åtte tonn. Den brukes til fisketurisme, og er således sjelden til aldri på grunne farvann og er heller aldri skadet eller hatt bunnkjenning (kryssede fingre for fremtiden også...). Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon Volvo vs yanmar vs mercruiser. Ønsker kun tilbakemelding om Volvo eiere som har erfaring med tilsvarende situasjoner Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 De problemer jeg har hørt om på dph har vært i øvre delav drevet. Har ikke hørt om det du viser før Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Her har huset blitt sprengt fra innsiden. Hullet er akkurat i periferien til tannhjulet som har "fanget" et fremmedlegeme som kan stamme fra en annen defekt i drevet, som f.eks. en sprengt splinehylse. (den som forbinder akslingene i øvre og nedre veksel) Jeg har en sånn en som har sprengt, men vet ikke hvorfor. Der har drevet gått med for lite olje over lang tid slik at allt i øvre veksel er slitt ut/skadet. En knekt tann kan hahavnet imellom hjulene i nedre veksel. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Dette er nok ikke noen vanlig feil, og jeg har ikke hørt noe om at dette skal være et kjent problem med de drevene. Brødrene Dahl har nok rett, det er noe som har løsnet og har kommet inn i tannhjulet man ser rett inni der under fart og så blitt kastet inn i huset, som igjen er sprø aluminium og har sprukket. Reparasjon er vel rimelig rett frem, ta i fra hverandre hele drevet og finne ut hva som har løsnet, og forhåpentligvis hvorfor. Selve skaden i det nedre huset ser ikke ut til å være i opplaget til aksel/lager eller i kanaler av noe slag, så det skulle være greit å sveise, men hvis det tas på reklamasjon så bytter nok VP heller hele huset skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 har et du kan kjøpe billig:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Chiefengineer Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Volvo sveiser garantert aldri dette. Det blir utbyttet om de skal stå for reparasjonen uansett om det blir reklamasjon eller ikke. Fabrikkens ingeniører går langt dypere i problemstillingen i et slikt tilfelle enn man normalt vil avgjøre over en kaffekopp etter å ha sett et bilde. De tar bl.a. i betraktningen linjeforholdet i lagerene etter en slik smell samt drivlinjen videre oppover i systemet da dette er ting som kan bli skadet uten at det tilsynelatende kan påvises ved første øyenkast. Det er vel av en viss interresse å få avdekt den eksakte årsaken her da manglen i prinsippet kunne ha inntruffet før reklamasjonstiden var over selv om den ikke ble utløst før på et senere tidspunkt og man er nært grenseland på reklamasjonstiden. Man snakker jo her om en anerkjent og ledende produsent. Er enig i at det ser ut som om at et fremmedlegeme har løsnet og kommet mellom tannhjul og hus, og forårsaket en lokal sprenging av huset. Da er både tannhjul, aksling, muligens lageleier etc. røket. Spørsmålet er hvor langt oppover i systemet man vil gå med reparasjonen for å være på den sikre siden mot framtidig havari. Det kan fort tulle på seg og gjøres dette ikke i henhold til fabrikantens anvisninger eller av Volvo selv får man heller ikke ersattet nye deler om de ryker som følge av mangelfull reparasjon. Ble det forresten brå stans i motor.? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Har nå sjekket litt nærmere på drevet, og det viser seg at en eller to tenner er gått ut av drivhjulet. Så det kan tyde på at Adeneo og DieselDahl sin hypotese er korrekt. Ser ut som om et fremmedlegeme er blitt med rundt og knust undervannshuset fra innsiden. Siden alt er servet innen timemarginer etc, skal det bli spenndende å se hva de sier nede i Gøteborg... Sitér dette innlegget Link to post
Johnmukkert Svart 25.Februar.2012 Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 Dette foto er fra en 37 fod Targa charterbåd fra sydgrønland og det mekaniske havari skete i 2010 sejlsæsonen, efter kun 100 timer?? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 Johnmukkett, takk for svar. Dette var interessant. Ser jo veldig ut som en skade av tilsvarende type. Vet du hva som forårsaket skaden her? Og hvordan dette ble løst? Erstattet volvo drevet? Mitt drev ligger nå hos Volvo i Gøteborg, og jeg er mildt sagt spent på deres tilsvar etter 274 timers drift. Hadde båten på Grønland joystick? Vår har det, og synes personlig girboksene kobler inn svært hardt. All informasjon mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Johnmukkert Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 (redigert) Hej Tor Arild, Den pågældende charterbåd har ikke joystick og drevet havarerede mekanisk uden varsel. Jeg mener at ejeren fortalte mig at Volvo Penta erstattede drevet med et nyt......Da det på tidspunktet for havariet kun havde været i drift i ca. 100 motortimer. Jeg er også sikker på at den MEGET kraftige "klonk" lyd har indflydelse på havarierne med tænderne/tandhjulene og DPH drevenes generelt alt for lave levetid, før de havarerer mekanisk. Med hensyn til det alt for kraftige gear indgreb, så kan man jo kun konkludere at DPH drevet er forkert konstrueret. Der er ikke noget gear system i verden (med så voldsomme indgreb ved gearskift) der kan holde til disse chock belastninger i længden. Det svarer jo til, at man slår på tænderne/gear systemet med en MEGET stor hammer (Mukkert) og tænderne VIL uundgåeligt revne og knække af tandhjulene til sidst. Desuden tror jeg ikke at joystick optionen ved twin installationer gavner driftsikkerheden på de i forvejen skrøbelige DPH drev, nærmere tværtimod - da der bliver skiftet gear (frem og bak) meget oftere ved brug af joystick'et. Mvh John Redigert 19.Mars.2012 av Johnmukkert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.