Jump to content

24V på 12V?

Maika

Recommended Posts

Har kikket litt på dette:

http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=006002074

som jeg tenkte å bruke som "sikkerhetsbelysning" langs dørken.

Men så fant jeg noe tilsvarende på IKEA (med en 220V->24V transformator på strømledningen) til en femtedel av prisen.

Kan jeg nappe av transformatoren, evt. jekke opp volten på en enkel måte og så bruke dette?

Redigert av Maika (see edit history)
  • 4 år senere...
Hva hvis jeg ikke justerer volten, men bare fjerner den påmonterte 220V->24V og kobler dette rett på 12V. Vil dette fungere greit men bare lyse svakere, eller vil det utvikle seg varme?

Eg fekk ikkje sjå linken eg antar det er gløde eller halogenpære (ikkje LED)

Halverer du spenningen blir efekten 1/4 av det den skal vere (Ohms lov)

Det blir mindre varme

Nåja - litt lys blir det. Men du trenger slettes ikke gå veien om 24V pærer. Seriekobling av to 12Vpærer gir akkurat samme effekt.

Jeg har gjort dette hjemme på spotlamper (halogen) der jeg ønsker permanent svakt lys: Seriekobling av to lamper gir et veldig fint, dempet lys, og pærene holder i all evighet.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Jeg la opp led lys (selvfølgelig) i båten i fjor, og det fungerte veldig bra. Brukte faktisk markeringslampene på Ledlysbutikken.

Det gir et veldig dust og fint lys på dørken, og trekker knapt strøm. Har til sammen 6 av dem, og jeg ble overrasket over hvor lite de trekker. Husker ikke lenger nå, men jeg fant ut at det i alle fall ikek var problemer hos meg - med min lille batteribank på ett batteri... :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

At effekten reduseres til 1/4 når spenningen halveres er riktig, og for en vanlig glødelampe er nok lyset normalt ennå mindre enn dette, men for LED, litt avhengig av type, er det ikke sikkert at du får så mye mindre lys selv om spenningen reduseres.

normalized_output_per_ma.gif

Hvis LED pæren i utgangspunktet er satt til maksimal kontinuerlig strøm den tåler (som på kurvene over er 350-700-1000 mA) er effektiviteten bedre hvis strømmen reduseres til ned mot 50 mA

Mange LED typer testet her:http://www.candlepowerforums.com/vb/showth...607&page=11

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...