Maika Startet 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Desember.2004 (redigert) Har kikket litt på dette: http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=006002074 som jeg tenkte å bruke som "sikkerhetsbelysning" langs dørken. Men så fant jeg noe tilsvarende på IKEA (med en 220V->24V transformator på strømledningen) til en femtedel av prisen. Kan jeg nappe av transformatoren, evt. jekke opp volten på en enkel måte og så bruke dette? Redigert 22.Desember.2004 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Hva hvis jeg ikke justerer volten, men bare fjerner den påmonterte 220V->24V og kobler dette rett på 12V. Vil dette fungere greit men bare lyse svakere, eller vil det utvikle seg varme? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 Den vil vel trolig virke, men lyset vil nok bli ganske svakt. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 22.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2004 24V lyspærer lyser veldig svakt på 12V. En 12V - 24V omformer koster ganske mye. Min kostet kr. 2000.- så jeg ville nok kjøpt Maritim sin lysslynge. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Eide Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Sitat Hva hvis jeg ikke justerer volten, men bare fjerner den påmonterte 220V->24V og kobler dette rett på 12V. Vil dette fungere greit men bare lyse svakere, eller vil det utvikle seg varme? Eg fekk ikkje sjå linken eg antar det er gløde eller halogenpære (ikkje LED) Halverer du spenningen blir efekten 1/4 av det den skal vere (Ohms lov) Det blir mindre varme Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Gamle tråder blir som nye... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
sigve SL Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 (redigert) Kan slettes... Redigert 8.August.2009 av sigve SL (see edit history) Sitér dette innlegget Fletcher arrow m/40hk johnson Link to post
Ra Balder Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Nåja - litt lys blir det. Men du trenger slettes ikke gå veien om 24V pærer. Seriekobling av to 12Vpærer gir akkurat samme effekt. Jeg har gjort dette hjemme på spotlamper (halogen) der jeg ønsker permanent svakt lys: Seriekobling av to lamper gir et veldig fint, dempet lys, og pærene holder i all evighet. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2009 Link til dette innlegget Svart 8.August.2009 Jeg la opp led lys (selvfølgelig) i båten i fjor, og det fungerte veldig bra. Brukte faktisk markeringslampene på Ledlysbutikken. Det gir et veldig dust og fint lys på dørken, og trekker knapt strøm. Har til sammen 6 av dem, og jeg ble overrasket over hvor lite de trekker. Husker ikke lenger nå, men jeg fant ut at det i alle fall ikek var problemer hos meg - med min lille batteribank på ett batteri... :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fredivar Svart 9.August.2009 Link til dette innlegget Svart 9.August.2009 At effekten reduseres til 1/4 når spenningen halveres er riktig, og for en vanlig glødelampe er nok lyset normalt ennå mindre enn dette, men for LED, litt avhengig av type, er det ikke sikkert at du får så mye mindre lys selv om spenningen reduseres. Hvis LED pæren i utgangspunktet er satt til maksimal kontinuerlig strøm den tåler (som på kurvene over er 350-700-1000 mA) er effektiviteten bedre hvis strømmen reduseres til ned mot 50 mA Mange LED typer testet her:http://www.candlepowerforums.com/vb/showth...607&page=11 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.