Jump to content

VP 41B, olje opp av veivhusfilteret over 2500 omdr.

Gudmund Thorsen

Recommended Posts

Kan muligens også vere noen O ringer, som skal ligge i motoren, under veivhusfilteret. Ein sevise mekaniker påsto at det var feilen med min motor, for noen år siden, da symtomene var de samme. De skiftet desse, det kom mindre olje i filteret, men det dyreste alternativet vant.

Riktignok en A motor, men antar veivlufting er den samme.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Fant en split tegning i dok arkivet av 40 motor, Om komptest er ok,og det ikke er overtrykk i smøroljesystemet. KAN det vere tetningen runt en kule under Veivhusfilteret.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Hei

Har kjøpt en overhalt volvo 41 b 92-mod.

Olje kommer opp i veivhusfilteret ved kjøring over 2500 omdr.

Hva kan feilen være. Noen som aner....?

Skudd i blinde; Bypass forbi stempelringene skaper overtrykk i bunnpanna.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hadde samme problemet med min 31 a motor det er lillebror til 41 motoren , her var det o ringen til oljerøret for vippearmer som var ute av stilling , da vil oljen fosse ut i bakant av vippearm aksel i bakant av motor og renne ned forbi veihusfilteret ,når motoren puster kaster den ut denne oljen i filter og når dette fort blir tett av olje åpner baypass ventilen slik at olje svetter og renner ut her også så her er det bare å sjekke , ta av bakre toppdeksel å prøv å lyse ned i bakant ,det kan være vanskelig å se ,grunn jeg tror dette er at det har vært overhaling som du sier.

Sjekk om det ånder ut av olje lokket først ,det skal nesten ikke være bevegelse her på 41 motoren er det liten anntydning til åndig/olje røyk ,ville jeg tatt av toppdeksel for å sjekke denne o ringen den er det samme som 31 motoren ,prøv å se på splitt tegniner her ser du hva jeg mener (veksted håndbok på Båtplassen dokumen arkiv)

Redigert av windy26 (see edit history)

Hvis jeg ikke husker feil ble veivhusventilasjonen forbedret på 41B.. er ikke helt likt som på 41A.... mener REM har skrevet noe om dette for en stund siden..

Anyway - hvis du tar av oljepåfyllingslokket når motoren går - kjenner du stempelslagene blåser? Jo høyere turtall jo mer - er det veldig alvorlig vil du også se endel røyk komme ut der.

Her ser du en 41B som har hull i stempelet (en kompis som fikk samme problemet)

Hull i stempel

Vår forrige båt var utstyrt med en VP 41B 1992 modell. Denne hadde veivhusventilasjonen inn i luftfilteret, dvs at den ikke hadde dette veivhusventilasjonsfilteret.

Nå vet ikke jeg om det har vært flere ulike varianter av dette på 1992-modellene. Men kan det være at du har kjøpt en motor som er eldre enn du har fått opplyst?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har også B motorer (stempla blant anna inn i blokka og iflg motornummer) disse har også filter, opplevde det samme som deg, skifta filter og oring , funker etterpå, det kan bygges om og det er vel en grunn til at disse setta selges antar eg :) du trenger heller ikke toppe motor med olje slik at når båten står på ende under drift får du høyere oljenivå em peilepinne tilsier

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...