Jump to content

Vekten og farten på en Tintorera 610 Threestep ? fakta?


speed-tintorera

Recommended Posts

Tintorera er i utgangs pungte en Smuggler 18 som er forlenget og bygget om i bunnen, blandt annet med stepp og ski (ORGINALE UTG) og et helt nytt dekk Den ble laget i et data program for undervannsbåter/ fly (har jeg blitt fortalt)

Han som byggeet Tintorera 610 (org) bygget den i 1989/90. Det var han som i utgangs pungte tegna Hydrolift F-18 og F-20 skråga, Han forespurte Ranvig om et samarbeid om og lage de båtene sende tegninger osv til han. Men ranvig sa nei.. Et år etter på el noe sånt så dukka T-18 og T-20 opp. Var da han bestemte seg for og lage en båt som gikk fortere og bedre i sjøen enn Hydrolift. Noe det han beviste og ble verdens mester i sin Tintorera i 1993. Båten var topp rigget med en 90 hk Yamaha, og gikk 57 knop.

Jeg sitter per i dag på båt nr 5 som ble bygget på den tiden altså i 1991, vi har en 75 hk på den og gir 48 knop. veier 450 kg (båt, motor og henger)

Båten er 610 cm lang, 160 cm bredd, vekta vett jeg ikke på båten. V bunnen er noe rundt 28gr uten at det er målt. men I senere tid har det blitt laget i vært fall 3 utg jeg vett om, en i arendal, Norkapp sin utg og treestepp utg, var også noen svensker som laget en utg også. Det finnes også en 23 fot som i dag befinner seg i Sverige, den er det bare laget 1 av (1992) Kan også nevne at båten trives best med lettmotor 75-150 hk. med f.eks en Tohatsu 140 hk som er rett rigga så bør man se 60-65 knop, siden min med 75 hk gjør 48 knop og med 90 hk gjør det ca 53 knop. Poenget med en Tintorera (org utg) er at den er så god i sjøen at den kjører fra det meste på 20-25 fot. Det ble bevist i Arendal offshore i et sted rundt 1994 da det var bare en båt som kom rundt løypa og det var Vidar i sin Tintorera alle andre inkl offshore klasse 2 og 1 ga seg, det sier litt om mannen og utstyret. ALDRi undervurder en Tintorera (org utg) Med vår båt har vi kjørt fra både RING; PHANTOM; MARSHAN; HYDROLIFT; FRODE i stor sjø, de riktig nok med store tunge motorer.. Så får du tak i en ORG båt ta vare på den og rigg den seriøst da går det fortast, sett aldri en 2,4 EFI orl på den, det blir for tungt pga båten er smal og dyp v-bunn. sier det igjen 75-150 hk holder i massse vis da har du uansett en båt som gjør fra 45 knop og opp til 60-65 knop det holder for de fleste.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...
speed-tintorera skrev On 3.11.2011 at 17.11:

Hei!

 

Jeg lurer på hvilken vekt det er på disse båtene og hvem som støper i de kopierte formene, borte i fredrikstad ?

 

Har en Tintorera 610 Threestep og den er det 120hk på, hvilken fart er det mulig å opnå med disse båtene?

dsc_0540.jpg

dsc_0561.jpg

 

Han i Fredrikstad, det er han som har orginal formene. Ronny har kopi former, som det meste annet han har av former (bortsett fra kbs) 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Tigerhai610 skrev On 28.4.2012 at 19.23:

Tintorera er i utgangs pungte en Smuggler 18 som er forlenget og bygget om i bunnen, blandt annet med stepp og ski (ORGINALE UTG) og et helt nytt dekk Den ble laget i et data program for undervannsbåter/ fly (har jeg blitt fortalt)

Han som byggeet Tintorera 610 (org) bygget den i 1989/90. Det var han som i utgangs pungte tegna Hydrolift F-18 og F-20 skråga, Han forespurte Ranvig om et samarbeid om og lage de båtene sende tegninger osv til han. Men ranvig sa nei.. Et år etter på el noe sånt så dukka T-18 og T-20 opp. Var da han bestemte seg for og lage en båt som gikk fortere og bedre i sjøen enn Hydrolift. Noe det han beviste og ble verdens mester i sin Tintorera i 1993. Båten var topp rigget med en 90 hk Yamaha, og gikk 57 knop.

Jeg sitter per i dag på båt nr 5 som ble bygget på den tiden altså i 1991, vi har en 75 hk på den og gir 48 knop. veier 450 kg (båt, motor og henger)

Båten er 610 cm lang, 160 cm bredd, vekta vett jeg ikke på båten. V bunnen er noe rundt 28gr uten at det er målt. men I senere tid har det blitt laget i vært fall 3 utg jeg vett om, en i arendal, Norkapp sin utg og treestepp utg, var også noen svensker som laget en utg også. Det finnes også en 23 fot som i dag befinner seg i Sverige, den er det bare laget 1 av (1992) Kan også nevne at båten trives best med lettmotor 75-150 hk. med f.eks en Tohatsu 140 hk som er rett rigga så bør man se 60-65 knop, siden min med 75 hk gjør 48 knop og med 90 hk gjør det ca 53 knop. Poenget med en Tintorera (org utg) er at den er så god i sjøen at den kjører fra det meste på 20-25 fot. Det ble bevist i Arendal offshore i et sted rundt 1994 da det var bare en båt som kom rundt løypa og det var Vidar i sin Tintorera alle andre inkl offshore klasse 2 og 1 ga seg, det sier litt om mannen og utstyret. ALDRi undervurder en Tintorera (org utg) Med vår båt har vi kjørt fra både RING; PHANTOM; MARSHAN; HYDROLIFT; FRODE i stor sjø, de riktig nok med store tunge motorer.. Så får du tak i en ORG båt ta vare på den og rigg den seriøst da går det fortast, sett aldri en 2,4 EFI orl på den, det blir for tungt pga båten er smal og dyp v-bunn. sier det igjen 75-150 hk holder i massse vis da har du uansett en båt som gjør fra 45 knop og opp til 60-65 knop det holder for de fleste.

IMG_0788.jpeg.a4a9f9200364da9e15642d67bbe4b368.jpegIMG_0652.jpeg.4292565524fafa1cb9cbab9f2b2025b7.jpegIMG_8818.jpeg.a6acc1bd5006ac3eff76a812b3a8104f.jpegIMG_0576.jpeg.9f67a6dfb9ba15d6a186711fd5fd3919.jpegIMG_0644.jpeg.7ae6f194a1522a7e702631024f6ddf91.jpegIMG_9918.jpeg.a99cd01cccb1c42217d2ca752cb1e03e.jpegIMG_0599.jpeg.a19cfc6d03bc71f429732e421f3561d8.jpegIMG_0272.jpeg.43615cf72b2168a28a64bc5b114a92a6.jpegIMG_0103.jpeg.bce04518db066d0ccaa1b5d437603539.jpegIMG_1141.jpeg.87c9cc63f8cac30e1ee9efee7b0938f9.jpegIMG_1140.jpeg.63aa69d48cff58566fc5776437403393.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei tigerhai610 har du noe informasjon på tinopieta kjøpte meg en i fjord høst med evinrude 175 ficht ram fikk ikke så mye informasjon om bakgrunnen av båten annet at han som bygde den var Jan Trygve Braaten. Har nå forsterket hele bunn og side med epoxy og glassfiber i tilleg har hele innsiden blitt bygd om til plessure båt med høytalere med vannfast mdf kasser på 25l på hver side og en 10 Toms sub i front med 50l kasse har byttet litt ting her og der. Båten går som et råskinn og som et tog når du vil og kan være like leken som en vannskuter på samme tid. Helt stabil til 60 knop som jeg har vært oppe i selv har ikke hatt høyere da jeg måtte sette sperre på under 50 knop men tidligere eier sier 67 med 4 personer og full tank uansett hvor mye eller lite last det er da den treffer turtallsperren på 67. Lurer bare på om du vet noe om bakgrunnen på tintorera og tinopieta. Ut i fra det jeg vet så var det noen som ville lage en helt rå offshore båt til racing og de utviklet tintorera. Testet forskjellige størelser og steg. Tror en av disse er tinopieta der de har andre steglister og har et luftsmurt stepp. I tilleg har de tatt og brukt samme pad som er på en dalla pieta 16 som gir bra fart og stabilitet. Vil tro at tintopietaen er lettere og da alle flater på båten har en plate med polyerotan eller noe lignende. Side gulv taket i fromt dashbord og alt. 

Link to post
Share on other sites

Det er mange forskjellige versjoner av tintorera'n, jan Trygve tok utgangspunkt i en dallapieta bunn når han bygde sin versjon og det er denne versjonen som har dominert 3b og 3a de siste 15-20 årene, bortsett fra batbåter og Twister 20. Hvis du ser på steglistene i baugen på din VS en Nordkapp tintorera så ser man at det faktisk er endel forskjeller 

 

Grunnen til at det er så mange forskjellige versjoner også er regelverk som har blitt endra. De eldste tintorera'ne hadde jo tunell i ræva, så de lå som en trimaran når det var forhold til det, så da måtte jo det forbys og da blei folk kreative, men så ville plutselig folk ha catter og da måtte reglene nok engang gjøres om. Som du skjønner så er det mye greier 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Det er mange forskjellige versjoner av tintorera'n, jan Trygve tok utgangspunkt i en dallapieta bunn når han bygde sin versjon og det er denne versjonen som har dominert 3b og 3a de siste 15-20 årene, bortsett fra batbåter og Twister 20. Hvis du ser på steglistene i baugen på din VS en Nordkapp tintorera så ser man at det faktisk er endel forskjeller 

 

Grunnen til at det er så mange forskjellige versjoner også er regelverk som har blitt endra. De eldste tintorera'ne hadde jo tunell i ræva, så de lå som en trimaran når det var forhold til det, så da måtte jo det forbys og da blei folk kreative, men så ville plutselig folk ha catter og da måtte reglene nok engang gjøres om. Som du skjønner så er det mye greier 

Merker hvor godt disse båten går i sjøen spesielt når det er bølger. Merker stor forskjell på luftsmørningen og. Har en ventil på den så jeg kan lukke og åpne, merker at fronten ligger mye lavere og får mindre fart med ventilen lukket. 62 knop med lukket og 67åpen.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 4 minutter siden:

Jeg skulle gjerne hatt en sånn ventil på båtene mine, har hatt luftsmørte båter før og det er ikke noe noe sinnsyk forskjell når man først har fått båten ut av vannet. 

 

67 kjører de i 3A med 115hk bakpå 

Sikkert mer og hente men får holde for nå er bare 16

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...