ekroken Startet 3.November.2011 Link til dette innlegget Startet 3.November.2011 Marsjet i 13 knop da motoren ruset seg opp samtidig som jeg mistet fremdriften. Slo av på gassen og giren tok da tak igjen men hvis jeg prøvde å gi gass så slapp den igjen. Til slutt var det ikke noe fremdrift igjen og jeg kunne faktisk holde akslingen igjen med bare handa :-) Det var omtrent som en clutch som røk som i ein bil. RS Ryfylke var gode og ha i nærhetn da :-) Har sjekket vaier og skiftet olje 2 ganger på kassen da dette hadde hjulpet for en annen kar på forumet her men fortsatt ikke fremdrift. Noen som har peiling på hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Du kan jo begynne med å lese litt i denne tråden Ellers så dukker det opp mange treff hvis du søker på ms4, ms4 gear eller lignende her på forumet. Det finnes en god del tråder rundt emnet. Sitér dette innlegget Link to post
ekroken Svart 3.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Takker for linken GeirFrode :-) Får ta den ut å sjekke ka det kan være og ta det derfra. Har prøvd å søke etter bytte gir men det ser dårlig ut på Norske nettsider ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Det hender det dukker opp noen gear til salgs. Et sted det også kan lønne seg å følge med på er Blocket.se Ellers så kan det være et alternativ å bytte til et HS1 gear. Selv om det er en del dyrere. Drevia i Lysekil hender det at har noe brukt også. Eventuelt noen brukte deler liggende. Se menyen til venstre under "begagnade delar" Drevia har også et forum med søkefunksjon, eller du kan poste spørsmål selv. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 er det samme problem akterover også? Sitér dette innlegget Link to post
ekroken Svart 8.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 Heisann Ingar Ja det er problem begge veier, ser ut som jeg må ut med den og sjekke ka som kan være galt. Får se på det som ett vinterprosjekt selv om det heller var annet eg ville gjort istede :)) GeirFrode Takker for linkene, skal sjekke dem nøye ut. Kanskje jeg er heldig og kommer over noe billig & bra :)) Mvh Erik Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.November.2011 Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 ok, da er det neppe konen, men det sitter en clutch inni der som skal hindre skader på gearet ved grunnberøring. Siden den drar litt rundt kan det jo ikke være tannhjul etc. som har røket. Sitér dette innlegget Link to post
ekroken Svart 8.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 Får vel nesten bare ta ut giret og se om jeg ser noe som som kan være ødelagt før jeg ser meg om etter nytt gir. Ser det er endel deler som kan kjøpes enda så da kan jeg jo være heldig. Det rare var at den gikk på halv maskin til å begynne med men mistet fremdriften mer og mer inntil det såvidt gikk fremover. Altså ingen brå død for den :) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.November.2011 Link til dette innlegget Svart 9.November.2011 Er du heeelt sikker på at propellen ikke er løs eller slurer på akselkon (mistet kile?) ??? Disse gearene er jo også avhengig av et motstandsmoment fra aksling for at konen skal gripe ordentlig. Jo større arbeidsmoment jo bedre grep! ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
StåleK Svart 9.November.2011 Link til dette innlegget Svart 9.November.2011 Siden trådstarter kan holde igjen akslingen med hånda er det ikke propell eller splint som er problemet. Jeg har vært borti at delen som heter osciliation damper (se link) er utslitt og da sluttet akselen å rotere. Ikke spesielt vanskelig å skifte. Et tips er å vaske motor og området rundt før du begynner. Samt ha god tilgang på engangshansker. Jeg har ikke vært borti ditt gir, så ikke ta dette for god fisk før du har undersøkt selv. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-44-19569.aspx Sitér dette innlegget Link to post
ekroken Svart 9.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2011 hei og takk for gode tips Mateco Jeg kan vri akselen med hendene så det er nok noe med gearet. Når jeg setter den i gir rotere akselen lite grann både i revers og forover men ikke mer enn at den kan holdes igjen med 1 hånd. Ståle Osciliation damper er ett godt tips og utifra linken din ser det ut som grei skuring å skifte den. Går det an og se med det blotte øye om den er utslitt eller må en bare skifte og se om det funker etterpå? Setter utrolig pris på alle råd og tips, uvurderlig når en ikke har så mye kunnskap om sånne ting. Men lærer mye av og lese alle trådene her, min egen innkludert Sitér dette innlegget Link to post
ekroken Svart 22.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Da var feilen lokalisert endelig. De viste seg at splein i flange bak på kassen var fullstendig utslitt. Så nå er det om å gjøre å skaffe en ny, de er ganske dyre (6500 NOK marineparts-europe )helt nye så skal leite litt etter en pent brukt. Hvis noen har en Volvo penta Flange part nummer 853481 liggende er det bare å ta kontakt Takker for alle svar med råd og tips !! Mvh Erik Sitér dette innlegget Link to post
ekroken Svart 22.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Her må det være noe hakkende gale. Det skal noe vanvittig med krefter til for å raspe den splinen der! Hvor havnet restene av tennene da? Inni kassen? Hvordan så splinen ut på utgående aksel da? Kan det være at maskinen din ikke har stått på linje med akslingen, slik at det har ført til skjevbelastning? Sjekk dette når du monteres kassen igjen. Sjekk også motorlabbene dine, og gummidemperne... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
ekroken Svart 22.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 hei Splain ut kassen ser OK ut når eg hadde rensket vekk sponet som lå i rillene. Antar at dette har pågått over tid og at det som er slitt på splain har blitt malt opp. Det hadde kommet litt olje ut i splain og det så ut som ein grå masse. Det er jo tetninger begge veier men noe har nok migrert begge veier utenom det som lå igjen i rillene. Tetninger ser uskadd ut men vurderer og bytte dem just in case. Har byttet olje på kassen 2 ganger nå så håper at jeg har fått ut det som entuelt hadde funnet veien inn i kassen. Men det høres ut som en god ide og sjekke motorfestene for å sjekke at den står i linje så det skal jeg gjøre. Erik Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Har du noe form for fleksibel kobling mellom gear-flens og aksel-flens ? Hvis ikke så bør du vurdere å sette inn en R&D fleksibel mellomflens ala en slik: Kan handles hos A.S.A.P. og koster ca. 1100,- NOK levert din hjemmeadresse i Norge ! Bygger 45mm i aksial lengde! Har nettopp hjulpet min gamle far med å montere i sin Viksund Futura 900 (VP41A-HS45 gear, samme flenstilkobling som MS4) , og vibrasjons/ressonans ble betydelig bedre! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Arne Hansen Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Hmm den der overrasket meg litt også. Den der burde være designet for å holde hele motorens levetid. Tenk litt på det Christel sier om motor er på linje med aksel. Og om motorlabbene er iorden. Surt med 6000 kr, forhåpentligvis får du tak i en brukt fra en havarert motor. Har ikke helt troen på en donald duck løsning med å borre igjennom en bolt heller. Sitér dette innlegget Link to post
ekroken Svart 24.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Må nok sjekke motorfester og måle om alt er på linje ja. Vurderer også sterkt og montere inn en slik fleksibel kobling. Da vil jeg avlaste flensen og få mindre risting i båten så det er vel ein grei investering Tror ikke heller på noen Donald Duck løsninger, kan ikke risikere at en eventuell bolt hadde knekt. Er nok bare å innse at det og ha båt koster litt men er jo verdt det når alt virker på ein fine dag Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 ........... men er jo verdt det når alt virker på ein fine dag Ja det er de dagene vi drømmer om...... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ekroken Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Da er Flange og flexible coupling bestillt fra UK så håper de dukker opp seint neste uke Med det været vi har nå så får jeg håpe at jeg har noen båt og montere det på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.