Jump to content

MS4B VP gir "mista taket"

ekroken

Recommended Posts

Marsjet i 13 knop da motoren ruset seg opp samtidig som jeg mistet fremdriften.

Slo av på gassen og giren tok da tak igjen men hvis jeg prøvde å gi gass så slapp den igjen.

Til slutt var det ikke noe fremdrift igjen og jeg kunne faktisk holde akslingen igjen med bare handa :-)

Det var omtrent som en clutch som røk som i ein bil.

RS Ryfylke var gode og ha i nærhetn da :-)

Har sjekket vaier og skiftet olje 2 ganger på kassen da dette hadde hjulpet for en annen kar på forumet her men fortsatt ikke fremdrift.

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

Det hender det dukker opp noen gear til salgs. Et sted det også kan lønne seg å følge med på er Blocket.se

Ellers så kan det være et alternativ å bytte til et HS1 gear. Selv om det er en del dyrere.

Drevia i Lysekil hender det at har noe brukt også. Eventuelt noen brukte deler liggende. Se menyen til venstre under "begagnade delar"

Drevia har også et forum med søkefunksjon, eller du kan poste spørsmål selv.

Får vel nesten bare ta ut giret og se om jeg ser noe som som kan være ødelagt før jeg ser meg om etter nytt gir.

Ser det er endel deler som kan kjøpes enda så da kan jeg jo være heldig.

Det rare var at den gikk på halv maskin til å begynne med men mistet fremdriften mer og mer inntil det såvidt gikk fremover.

Altså ingen brå død for den :)

Siden trådstarter kan holde igjen akslingen med hånda er det ikke propell eller splint som er problemet.

Jeg har vært borti at delen som heter osciliation damper (se link) er utslitt og da sluttet akselen å rotere. Ikke spesielt vanskelig å skifte. Et tips er å vaske motor og området rundt før du begynner. Samt ha god tilgang på engangshansker. Jeg har ikke vært borti ditt gir, så ikke ta dette for god fisk før du har undersøkt selv.

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-44-19569.aspx

hei og takk for gode tips :thumbsup:

Mateco

Jeg kan vri akselen med hendene så det er nok noe med gearet.

Når jeg setter den i gir rotere akselen lite grann både i revers og forover men ikke mer enn at den kan holdes igjen med 1 hånd.

Ståle

Osciliation damper er ett godt tips og utifra linken din ser det ut som grei skuring å skifte den.

Går det an og se med det blotte øye om den er utslitt eller må en bare skifte og se om det funker etterpå?

Setter utrolig pris på alle råd og tips, uvurderlig når en ikke har så mye kunnskap om sånne ting.

Men lærer mye av og lese alle trådene her, min egen innkludert :yesnod:

• 2 uker senere...

Da var feilen lokalisert endelig.

De viste seg at splein i flange bak på kassen var fullstendig utslitt.

Så nå er det om å gjøre å skaffe en ny, de er ganske dyre (6500 NOK marineparts-europe )helt nye så skal leite litt etter en pent brukt.

Hvis noen har en Volvo penta Flange part nummer 853481 liggende er det bare å ta kontakt

Takker for alle svar med råd og tips !!

Mvh

Erik

Her må det være noe hakkende gale. Det skal noe vanvittig med krefter til for å raspe den splinen der!

Hvor havnet restene av tennene da? Inni kassen?

Hvordan så splinen ut på utgående aksel da?

Kan det være at maskinen din ikke har stått på linje med akslingen, slik at det har ført til skjevbelastning?

Sjekk dette når du monteres kassen igjen.

Sjekk også motorlabbene dine, og gummidemperne...

Mvh
Simon

hei

Splain ut kassen ser OK ut når eg hadde rensket vekk sponet som lå i rillene.

Antar at dette har pågått over tid og at det som er slitt på splain har blitt malt opp.

Det hadde kommet litt olje ut i splain og det så ut som ein grå masse.

Det er jo tetninger begge veier men noe har nok migrert begge veier utenom det som lå igjen i rillene.

Tetninger ser uskadd ut men vurderer og bytte dem just in case.

Har byttet olje på kassen 2 ganger nå så håper at jeg har fått ut det som entuelt hadde funnet veien inn i kassen.

Men det høres ut som en god ide og sjekke motorfestene for å sjekke at den står i linje så det skal jeg gjøre.

Erik

Har du noe form for fleksibel kobling mellom gear-flens og aksel-flens ?

Hvis ikke så bør du vurdere å sette inn en R&D fleksibel mellomflens ala en slik:

807109.jpg

Kan handles hos A.S.A.P. og koster ca. 1100,- NOK levert din hjemmeadresse i Norge ! Bygger 45mm i aksial lengde!

Har nettopp hjulpet min gamle far med å montere i sin Viksund Futura 900 (VP41A-HS45 gear, samme flenstilkobling som MS4) , og vibrasjons/ressonans ble betydelig bedre!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hmm den der overrasket meg litt også. Den der burde være designet for å holde hele motorens levetid. Tenk litt på det Christel sier om motor er på linje med aksel. Og om motorlabbene er iorden. Surt med 6000 kr, forhåpentligvis får du tak i en brukt fra en havarert motor. Har ikke helt troen på en donald duck løsning med å borre igjennom en bolt heller.

Må nok sjekke motorfester og måle om alt er på linje ja.

Vurderer også sterkt og montere inn en slik fleksibel kobling.

Da vil jeg avlaste flensen og få mindre risting i båten så det er vel ein grei investering :thumbsup:

Tror ikke heller på noen Donald Duck løsninger, kan ikke risikere at en eventuell bolt hadde knekt.

Er nok bare å innse at det og ha båt koster litt men er jo verdt det når alt virker på ein fine dag :sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...