Diddn Startet 4.November.2011 Link til dette innlegget Startet 4.November.2011 Hei jeg lurer på hvordan man kobler en universal dødmannsknapp til påhengsmotor? Noen som har en forklaring og bilder som de har lyst til å dele med meg? Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 (redigert) Det er bare å ohme hvilke tilkoblingspunkter som kortslutter når dødmannsknappen legger kontakt, og bruke stoppledningen tilkoblet på hver side. Redigert 4.November.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Først må du finne ut hva din gamle dødmannsknapp gjorde. Enten brøt eller ga kontakt. Dette kan sjekkes ved at at du bruker ett multimeter, eller bare å koble av og ta kablene inntil hverandre og se om motoren går eller ikke. Utover dette er bør det ikke være noe problem med å koble på den nye. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 4.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Takker så mye for svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Fint om man oppgir hvilken motor det gjelder når man har tekniske spørsmål. Jeg antar at du skal erstatte en ren stoppknapp på en mindre motor som ikke har dødmannsknapp originalt. Da vil det normalt gå en kabel fra elektronikk/coil-enhet til stoppknappen. Når man trykker på denne blir ledningen kortsluttet til gods. Dette er de kontaktene som er merket "coil", her er det åpen kontakt mellom pinnene når 'nøkkelen' sitter i, når den fjernes sluttes kontakten. Mao skal den ene pinnen forbindes med den ledningen, den andre kobles til gods. Man kan godt bruke både stopp og dødmann i parallell. (pinnene merket magneto virker omvendt, er koblet sammen med nøkkelen på plass, er beregnet på å sitte i serie med statoren, altså den som lager strøm til tenningsanlegget.) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Kan jo legge til at den dødmansknapptypen som du har blde av både kan koples opp som brytende og sluttende, avhengg av hva du har behov for. Kan være litt krøkket å fnne ut av hvilke 2 punkter som skal brukes bak på boksen, men enkelt å finne ut av med multimeter og/eller lommelyktbatteri og lyspære - metoden. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 (redigert) Jeg tok jordkabel (minus) på coil, og skjøtet denne så den gikk til dødmannsknappen inn på der det står magneto på knappen, trekte så en ledning fra det andre punktet som det står coil og festet denne på ett jordingspunkt på motor. Da bryter den jord på coil når du trekker ut "splinten" og motor stopper. Redigert 5.November.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Diddn Svart 6.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 (redigert) Takker så mye for alle svarene jeg har fått. Den motoren det gjelder er en Mariner(Yamaha) 9,9hk fra 1981 med bare stoppknapp,da jeg har tenkt å bytte ut denne med en dødmannskapp. Hadde vært fint med noen bilder av hvordan dødmannskappen er koblet på motor, slik at jeg har noe å gå etter. Mvh Diddn Redigert 6.November.2011 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 6.November.2011 Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Har lik en selv, er ikke værre enn å prøve seg frem. prøv å koble forskjellig å se når den dør når du trykker på den eller/ikke vil starte. evt gjøre som noen nevner lengre oppe, bruke multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Det går 2stk ledninger til stoppknappen din, koble vekk disse fra stoppknappen og inn strkk dem til dødmannsknappen som du borrer hull og monterer på egnet sted feks på motor, koble da en leding på hver av punktene det står coil, så stopper motor når du drar ut splinten Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Diddn Svart 8.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 Takker så mye for den hjelpen og svarene jeg har fått. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.