asmang Startet 5.November.2011 Link til dette innlegget Startet 5.November.2011 (redigert) Hei Jeg har nå kjøpt meg en radarantenne (Simrad bredbåndsradar 3G). Ønsker ikke egen mast på hekken og har bestemt meg for å montere den i selve masten på båten. Har en Bavaria 38 (altså ca. 16 meter fra dekk til mastetopp). Så kommer spørsmålet: Hvor høyt i masten bør jeg plassere antennen. Etter å ha lest litt på dette forum, forstår jeg at sea clutter øker når jeg monterer høyt, så jeg kunne tenke meg å ha den lavest mulig. Som alle seilere er jeg også bekymret for å øke vekten langt oppe i masten. Jeg trenger radar mest i nærheten for navigering i trange farvann i mørket og er derfor ikke opptatt av maks rekkevidde. I masten min er det derfor 2 plasseringsalternativer slik jeg ser det: Hva bør jeg velge? Nederste alternativet tenkte jeg først, men er bekymret for spinnaker opphalet kommer til å sette seg fast (eventuelt give løs) antennen. Er det noen som har erfaring med disse plasseringene og kan gi noen form for råd? Mvh asmang Redigert 5.November.2011 av asmang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Dette har jeg ikkeno erfaring med, men jeg ville tenkt som deg mht. bom-opphalet, og dessuten også at seilet, som sikkert også kommer borti radaren, har mye mindre kraft lengre opp. Uansett kan det sikket være lurt å passe på at du ikke har spiler som kan komme borti. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Mulig over nedre salinga ut til siden. Passer ikke dem som synes at bb-side skal være speilbilde av sb-side, men funker utmerket. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
baatsman Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 (redigert) Akkurat ferdig med montering av radar på vår Vision 44. Vi plasserte den på ditt alt 1. Vi har også spinnaker lift Redigert 5.November.2011 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
RSL Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Min er montert ca en meter under nederste salingshorn. Hva med å ta seg en tur i en havn eller to og se hvor andre har plassert den. Med litt flaks kommer du over noen som driver å gjør klar til overvintring og som kan fortelle om eventuelle ulemper med sin plassering. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
GeirKS Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Hvis du ikke har rullestor så kan du risikere at storfallet hekter seg rundt radarantennen ved heising/reving i bølger dersom radarantennen står et stykke fra salingen. Det kan være svært vanskelig å få det løs igjen... BTDT. Sånn sett holder jeg en knapp på alt 2, men det blir jo høyt da... Er kabelen din lang nok til alt2? I og med at du først og fremst skal bruke den på korte hold er det vel greit å ha den relativt lavt, tenker jeg. Hvorfor ikke under lanternen? Geir Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 I og med at du først og fremst skal bruke den på korte hold er det vel greit å ha den relativt lavt, tenker jeg. Hvorfor ikke under lanternen? Nå er vel det dekkslys og ikke en lanterne, så da kan man like gjerne gå enda lengre ned og montere den under salingen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
baatsman Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Nå er vel det dekkslys og ikke en lanterne, så da kan man like gjerne gå enda lengre ned og montere den under salingen. RSL Vel der henger spinnakerbommen. Et annet alternativ kan være som Hansemann har, en gyroløsning i akterstaget. Noen setter opp mast bak. Jeg valgte alt. 1 rett over 1. saling. Akterstagløsning var mitt andre alt. I havnen vår har ca 80% vår løsning, resten står på egen mast akter. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
asmang Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Akkurat ferdig med montering av radar på vår Vision 44. Vi plasserte den på ditt alt 1. Vi har også spinnaker lift Baatsmann, løper spinnaker liften din fri forbi radaren din ved denne plasseringen, eller vil den presse på antennen? Sitér dette innlegget Link to post
asmang Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Forstår at det også kunne vært aktuelt ved nedre salingshorn, men da vil den jo skygge ganske mye for dekslyset. Men selvsagt er det ikke så ofte det blir brukt, så kanskje jeg burde vurdere å "ofre" det? Sitér dette innlegget Link to post
asmang Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Hvis du ikke har rullestor så kan du risikere at storfallet hekter seg rundt radarantennen ved heising/reving i bølger dersom radarantennen står et stykke fra salingen. Det kan være svært vanskelig å få det løs igjen... BTDT. Sånn sett holder jeg en knapp på alt 2, men det blir jo høyt da... Er kabelen din lang nok til alt2? I og med at du først og fremst skal bruke den på korte hold er det vel greit å ha den relativt lavt, tenker jeg. Hvorfor ikke under lanternen? Geir Godt poeng det med storseilfallet, det hadde jeg ikke tenkt på. Er det noen som har erfart i praksis et dette vil kunne inntreffe ofte? Ellers er kabelen lang nok til alt2:) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 6.November.2011 Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Tror det kreves en porsjon uflaks for å få det til, men jeg har jo klart det da. Til gjengjeld kreves det da også en stor porsjon flaks for å få det løs igjen, det er jo det som er det egentlige problemet... Geir Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 6.November.2011 Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Jeg har rullestor, og har ikke utfordringer med storseilfallet. Vi trengte 25 m kabel på vår. Da går kabel ned og gjennom fastefotplate. Den stabliserer masten og er relativt tykk. Videre i taket i forpigg og ut på SB side. Følger videre kabler som i ytterkant bort til Nav. bord. Så ned og bak aktre toalett så kabelgate som går til generator-rom(har ikke generator). Kabler var trekt ned slik at RJ pluggen hang ned. Brukte Cross-over koblingen som følger med. I og med at kabel ble trukket på stående rigg, gikk det mere timer. Brukte aut forhandler, og jeg var med som hjelpemann. Ved for høy montering av radar, vil vektstang-prinsippet også virke inn. 10 kg høyere i masten, samt pendel-effekten du for så høyt er stor. Derfor rundt 1. saling, egen mast akter eller akterstag-feste. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.