Jump to content

Johnson 25, en sylinder går, den andre bare av og til

Seaørn

Recommended Posts

Har en Johnson 25 hk Seahorse ca 1978 modell, nå går den greitt på en sylinder, men den andre starter bare av og til og kan da gå en stund eller bare ett sekund eller to.

Noe merkelig synest jeg, tennplugger synest å være ok og jeg ser ingen løse kontakter.

Hadde jo vært enklere å tenke seg om tenning var konstant borte fra den ene, men slik er det ikke, den er delvis på og delvis av.

Noen som har hatt lignende problemer?

Kryssbytt pluggene, men kjøp gjerne 2nye en kostnad på snaue 100lappen totalt, er det samme feil fortsatt kryssbytter du coliene og flyttet problemet seg da til den andre sylinder er coil defekt. men er det fortsatt samme feil på samme sylinder, så bør du begynne å feilsøke andre steder, mest trolig da powerboks som har tatt kvelden.

Men start med nye plugger og kryssbytt plugger og coiler, sjekk også kablingen på coilene kan jo selvfølgelig hende at det bare er dårlig kontakt og eller jord på en av coilene.

Ha en fin dag

Takk for tips, coilen er vel den spolen som pluggen er festet til antar jeg?

Har prøvd å kryssbytte pluggene, og det var nedre sylinder som ikke ville gå.

Bytter selfølgelig pluggene da de ser gamle ut, men undrer meg på at de begge hadde samme farge og avleiringer innvendig når bare en sylinder går hele tiden.

Vet du hva en slik coil koster og er det noe en stadig får tak i hos forhandler og bør i såfall begge byttes?

Plugger får du kjøpt nesten over alt hvor de selger bil og båt relaterte deler eller feks hos gressklipper og motorsag butikker.

skru ut en plugg og ta den med deg til butikk, så får du riktig....

JA, coilen er den "klumpen" som sitter i andre enden av pluggledningen.

Deler til johnson/evinrude får du feks hos oslo marineservice, maritim, ravns i båstad.

Morten A, er inne på en vesentlig ting også, for er coil-ledningen gammel og morken kan det fort gå overslag i denne, så sjekk disse også, at de er hele uten knekk og skader.

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

....kjøp gjerne 2nye en kostnad på snaue 100lappen totalt, kryssbytt coliene og flytter problemet seg da til den andre sylinder er coil defekt. men er det fortsatt samme feil på samme sylinder, så bør du begynne å feilsøke andre steder, mest trolig da powerboks som har tatt kvelden.

Men start med nye plugger og kryssbytt plugger og coiler, sjekk også kablingen på coilene kan jo selvfølgelig hende at det bare er dårlig kontakt og eller jord på en av coilene.

Ha en fin dag

Sjelden at coilene er kaputt, og å kryssbytte disse med støpte kontaker og forsjellig ledningsnett er ikke bare, bare så det er sagt.

Nå kan vel dette være så mangt, det sitter styringsenheter under svinghjulet også.

Powerboksen er ett sannsynligere feilsted enn coiler.

Huff, så står en der og kanskje kjøper deler en ikke trenger eller gir opp og betaler ett verksted 5000,- omtrent det en annen bruktmotor koster.

Har noen en delemotor kanskje?, er vel det som blir gunstigst.

Jeg hadde lignende problem med en 70 hk 1975 johnson. En sylinder kuttet i tide og utide. Det var sprekkdannelser i alle coilene, ikke noe uvanlig fenomen. Skiftet alle tre coiler, ok for en stund. Da en annen sylinder kuttet inniblant fant jeg ut at jeg hadde gjort litt dårlig jobb med en av pluggledningene.. Dette er utbedret av ny eier, og motoren går som en klokke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...