Seaørn Startet 5.November.2011 Link til dette innlegget Startet 5.November.2011 Har en Johnson 25 hk Seahorse ca 1978 modell, nå går den greitt på en sylinder, men den andre starter bare av og til og kan da gå en stund eller bare ett sekund eller to. Noe merkelig synest jeg, tennplugger synest å være ok og jeg ser ingen løse kontakter. Hadde jo vært enklere å tenke seg om tenning var konstant borte fra den ene, men slik er det ikke, den er delvis på og delvis av. Noen som har hatt lignende problemer? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Det holder ikke at tennpluggene ser greie ut, de må skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Øvre eller nedre sylinder som kutter ?? Noen forskjell på utseende på pluggene ? Ellers er jeg enig med DieselDahl... plugger koster ikke mere at det er en grei investering å bytte de allikevel (husk også at selv helt nye plugger kan ha feil( hvis de var nye da )) ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ingar Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Sannsynligvis defekt coil, vanlig på så gamle motorer. Begge coilene måtte byttes på min motor av samme type og årgang. Plugg kan elimineres ved å kryssbytte. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Bra Ingar Poenget var at plugger er faktisk forbruk, selv om du ikke ser noe feil på dem. Mao. bytt til nye plugger før du feilsøker. Coiler kan ryke som resultat av at plugger er defekte. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Kryssbytt pluggene, men kjøp gjerne 2nye en kostnad på snaue 100lappen totalt, er det samme feil fortsatt kryssbytter du coliene og flyttet problemet seg da til den andre sylinder er coil defekt. men er det fortsatt samme feil på samme sylinder, så bør du begynne å feilsøke andre steder, mest trolig da powerboks som har tatt kvelden. Men start med nye plugger og kryssbytt plugger og coiler, sjekk også kablingen på coilene kan jo selvfølgelig hende at det bare er dårlig kontakt og eller jord på en av coilene. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Seaørn Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Takk for tips, coilen er vel den spolen som pluggen er festet til antar jeg? Har prøvd å kryssbytte pluggene, og det var nedre sylinder som ikke ville gå. Bytter selfølgelig pluggene da de ser gamle ut, men undrer meg på at de begge hadde samme farge og avleiringer innvendig når bare en sylinder går hele tiden. Vet du hva en slik coil koster og er det noe en stadig får tak i hos forhandler og bør i såfall begge byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Seaørn Svart 5.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Takk for tips, har krysstestet plugger, den nedre sylinder er problemet, coil er vel spolen pluggen er knyttet til? Hva koster sånt og må begge skiftes samtidig? Bytter selsagt plugger også, de er nok noen år, men har lik farge etc innvendig. Hvem har deler verksted Johnson Osloområdet? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Oslo marineservice Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 Har du prøvd å ta av motordekselet og se hvordan motoren går da? Min bror hadde samme problemet og det var ene pluggledningen som var dårlig og det ble overslag når lokket var på! Gikk fint når det var av. Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 (redigert) Plugger får du kjøpt nesten over alt hvor de selger bil og båt relaterte deler eller feks hos gressklipper og motorsag butikker. skru ut en plugg og ta den med deg til butikk, så får du riktig.... JA, coilen er den "klumpen" som sitter i andre enden av pluggledningen. Deler til johnson/evinrude får du feks hos oslo marineservice, maritim, ravns i båstad. Morten A, er inne på en vesentlig ting også, for er coil-ledningen gammel og morken kan det fort gå overslag i denne, så sjekk disse også, at de er hele uten knekk og skader. Redigert 5.November.2011 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Seaørn Svart 6.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Dekslet var av når jeg krysset plugger, det var ingen endring. Mystifistiske overslag høres fornuftig ut i det gamle øket av en motor. Egentlig har jeg god råd til å kjøpe nytt, men det er som med gamle biler, en reparerer og shiner dem for det dobbelte av det en får igjen når en selger. Vi liker å skru, ikke sant :-) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 ....kjøp gjerne 2nye en kostnad på snaue 100lappen totalt, kryssbytt coliene og flytter problemet seg da til den andre sylinder er coil defekt. men er det fortsatt samme feil på samme sylinder, så bør du begynne å feilsøke andre steder, mest trolig da powerboks som har tatt kvelden. Men start med nye plugger og kryssbytt plugger og coiler, sjekk også kablingen på coilene kan jo selvfølgelig hende at det bare er dårlig kontakt og eller jord på en av coilene. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Seaørn Svart 7.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 En kan vel ikke krysse coilene, de har jo kabling til den sylinder de tilhører, og prøver jeg å trekke pluggledning fra den ene til den andre så vil jo tenningstidspunktet bli helt feil, eller er det noe jeg overser? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Du må jo fysisk bytte om coilene da, ikke bare flytte over plugghettene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GlennIversen Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Du må jo fysisk bytte om coilene da, Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Seaørn Svart 8.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 Sjelden at coilene er kaputt, og å kryssbytte disse med støpte kontaker og forsjellig ledningsnett er ikke bare, bare så det er sagt. Nå kan vel dette være så mangt, det sitter styringsenheter under svinghjulet også. Powerboksen er ett sannsynligere feilsted enn coiler. Huff, så står en der og kanskje kjøper deler en ikke trenger eller gir opp og betaler ett verksted 5000,- omtrent det en annen bruktmotor koster. Har noen en delemotor kanskje?, er vel det som blir gunstigst. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.November.2011 Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 Du kan jo ohme og megge coilene da, hender det gir noen svar Sitér dette innlegget Link to post
Seaørn Svart 8.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 Ok, Diesel Dahl, jeg får kjøpe ett ohmmeter da, men kompen må sjekkes først sier sidemannen her, er ikke den bra så er det jeg som har en delemotor ;-) Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 8.November.2011 Link til dette innlegget Svart 8.November.2011 Hvor i akershus bor du, jeg har en delemotor (55hk) med samme coil og powerpack, du sikkert kunne lånt for å feilsøke Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Seaørn Svart 12.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2011 Hei Takk for det, bor i Bærum, email mimamu@online.no Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 12.November.2011 Link til dette innlegget Svart 12.November.2011 Jeg hadde lignende problem med en 70 hk 1975 johnson. En sylinder kuttet i tide og utide. Det var sprekkdannelser i alle coilene, ikke noe uvanlig fenomen. Skiftet alle tre coiler, ok for en stund. Da en annen sylinder kuttet inniblant fant jeg ut at jeg hadde gjort litt dårlig jobb med en av pluggledningene.. Dette er utbedret av ny eier, og motoren går som en klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.