Jump to content

Oksidering? Det bruser fra propellen.


free

Recommended Posts

Tok en deilig tur på fjorden i ettermiddag, solen dukka opp så jeg kjørte skipet inn på stranda i ei lun vik på ei øy å heiv meg uti med en svamp å tok vannlinja et tak siden det var endel pels rund baut. Det var veldig klart å fint i vannet så jeg tok på meg ei dykkermaske for å se litt på den blanke fine vispen som er flette ny å fikk meg en overraskelse, det var som om det røyk av propellen å den kjentes ru ut selv om den ikke var grodd noe sted, propellen så ut som den var full av bittesmå luftbobler å fra propellen var det som en svak "røyk som steg oppover.

 

Jeg mistenker at jeg har en alvorlig feil i 12V anlegget å at propellen er i ferd med å forsvinne ut i intet. Har selvsagt vært nede å glant på denne fine vispen før i sesongen uten at jeg har lagt merke til noe spesielt.

 

Zinkanodene på propell å ror ser normale ut med noe slitasje. Det var selvsagt ingen landstrøm tilkoblet når jeg så dette.

 

Det eneste jeg føler jeg kan gripe tak i er dynamoen, den har hatt en forferdelig sommer da den har gått med dårlig kontakt, muligens siden i fjor en gang (bruker lite strøm serru), oppdaget dette litt tilfeldig da en kamerat målte ampen på ladingen å den var nede på 3A på tross av rimelig tomt batteri, når jeg fant kontaktproblemet å fikset dette virket forøvrig dynamoen utmerket.

 

Nå har jeg stengt start å husbatteri på bryterne som ligger på + men må innrømme at jeg ikke har merket noe til at noe strøm har forsvunnet før.

 

Noen som kan forklare hvordan jeg kan måle dynamoen for å finne ut av dette, helst uten å ta denne av. Ev hvordan en skal gripe an en feilsøking for å finne ut om feilen ligger et annet sted?

 

Var over 17 grader i vannet forresten.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som en ordentlig krypstrøm du har der. Har sett det du beskriver på et elekro kurs jeg tok i fjor, Handlet om tæring og spenningsrekka. Det du MÅ sjekke er om du har en dynamokabel som har gnisset hull i isolasjone. Det er "forbudt" å stripse slike ledninger fast i motorblokka. Har sett det dokumentert på bilder engang. Hver gang motorene sveiv gikk store mengder strøm ut akslingen. Det var ikke noe pent syn. Forøvrig finnes det en giver man plugger i et voltmeter og slipper ut i vannet for å måle krypstrøm. Ring til Wurth, og spør etter Lasse som driver med kursing.. Han er gud på feilsøking. Det var han som kom med denne målepinnen. Vi fikk den, han kunne kjøpe ny til 300kr.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du søker på emnene landstrøm og krypstrøm, så finner du masse lesestoff her på forumet. Nå forteller du svært lite om installasjonen din i hva slags båt dette gjelder. Men hvis du ikke bruker elektrisitet mer enn et lommelyktbatterie i en galvanisk prosess, så skal det mye til at du kan få propellen til å forsvinne. Bruker du mye mer strøm, kan du fint få en slik reaksjon på gang. Har du dårlige anoder, kan disse ligge høyere i spenningsrekken enn din antatte aluminiumspropell. Det beste du antakelig kan gjøre, er å få en eller annen ombord som kjenner denslags problematikk til å ta en sjekk. Dynamo med tilkoblinger ser ut til å være et bra sted å starte.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig finnes det en giver man plugger i et voltmeter og slipper ut i vannet for å måle krypstrøm. Ring til Wurth, og spør etter Lasse som driver med kursing.. Han er gud på feilsøking. Det var han som kom med denne målepinnen. Vi fikk den, han kunne kjøpe ny til 300kr.

Skal ta en tur til Wurth i morgen å prøve å få fatt i en slik målepinne. Regner med at Lasse ikke er å få tak i her i Tønsberg.

 

Det beste du antakelig kan gjøre, er å få en eller annen ombord som kjenner denslags problematikk til å ta en sjekk. Dynamo med tilkoblinger ser ut til å være et bra sted å starte.

 

Jeg har nok vært litt upresis Hulda, jeg har en plastbåt type Fjord 27 AC med

fast aksel og scewback messingpropell ny fra sleipner i sommer. Jeg har gass kjøleskap å kokeapparat så det er ikke mye strøm jeg bruker, når jeg så dette fenomenet var det bare VHF, Kartplotter og en bærbar liten DAB radio på lading som forbrukere.

 

Jeg skal spandere ei runde med landstrøm og krypstrømsøk også. De jeg har snakket med så langt har liten tro på en lekkasje fra dynamo når maskin ikke er i gang å tror og at en krypstrøm kraftig nok til å fremprovosere slike fenomen vil være synonymt med full kortslutning å tømming av batteriene.

 

Når det gjelder å få en ekspert til å se på dette så lurer jeg på hvem dette kan være? Den lokale elektrikeren har jeg ikke så mye tro på i en slik sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg kan nok ikke hjelpe deg med ekspert, slikt fikser jeg selv. Men om du har en messing/bronsepropell, så er det ingen øyeblikkelig fare for at den skal være anode i en ren galvanisk prosess. Faren ligger i at du har en elektrolytisk prosess. Denne prosessen kan trigges ved at du har en elektrisk lekkasje når du for eksempel har slått på hovedbryteren ombord. Om det gasser fra propellen, så er sannsynligvis boblene du ser spalting av vann. I hvertfall hvis du har ligget stille en stund etter at propellen har snurret. Det som kan, skriver 'kan', være problematisk i slike situasjoner, er at det er noe annet enn propellen som tæres. Det kan eksempelvis være komponenter i motor, kjølere, skroggjennomføringer etc. Av denne grunn skal man ikke ta lett på slikt før man har forståelse av årsaksforholdet. Skal ikke male fanden på veggen, men det virker interessant :-) Ref. taunus og Würth. Og skal du drasse en elektriker ombord, så holder det trolig ikke med en vanlig kabelsnekker for hus. Skulle tro at det fremdeles er en del offshore/marine-aktiviteter i Tønsberg. En elektriker med kompetanse som skipselektriker ville fikse et slikt oppdrag.

Link to post
Share on other sites

Ring Lasse B Sætre. Tlf 81544404. til kurssenteret. Spør ham hva denne målepinnen heter. Han har også lært oss at det vil oppstå kraftig tæring med jordfeilstrømmer nede under 30mA.. Denne båten jeg nevnte her om dagen så ut som om propeller hadde ligget på havets bunn i 150år. Og det var en sommer.Han demonstrerte dette tæringsprosessen for oss i 40 liter saltvann, et mercury undervannshus til en 4 hk og en propell. Så satte vi på en spenning på 5 volt. Og 3 sekunder senere var det "røyk i vannet". Jeg ble ganske imponert. Vi målte strømmen som gikk der, Jeg husker den ikke men den var lav. Maks en halv ampere. PS. jeg tror heller ikke en elektrikker er rett mann til denne jobben. Dette er noe for en båtentusiast med frykt for mikrostrømmer.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

I dag så jeg noe jeg ikke har sett, men som er i samme sjanger som denne tråden: en stor båt i havna med hekken inn har to store og meget synlige anoder bak. I dag bokstavelig talt så det ut som begge disse anodene kokte, og det boblet godt. Første steg var at noen dro ut landstrømskontakten og ringte eieren. Spennende å høre hva man finner ut av dette. Merkelig var det i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er opprinnelig begynnelsen av en tråd som ble delt, ikke alle relevante innlegg ble igjen i tråden dessverre å jeg beklager at jeg ikke har lagt merke til det slik at jeg fikk med det jeg håper er løsningen på problemet.

 

Tillater meg å lime inn dette innlegget fullt ut.

 

 

Årsaken er nå antagelig avklart.

 

24102011502.jpg

 

 

24102011500.jpg

 

 

Først fant jeg et ledningsbrudd i motorrommet, denne ledningen forbandt akterskipet med gods, når jeg fikk opp båten la jeg og merke til at det er brudd på forbindelsen til gods på roret, legg merke til anodene på roret, de ser nesten ubrukte ut..

Jeg antar at jeg ikke vil få noe mer plunder med dette fenomenet.

 

 

Resten av tråden ligger her for de som vil lese mer innenfor dette tema:Ola fikk karamell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...