Jump to content

Genial brakett for jollemotor for oss som har snapdaviter

Marulf

Recommended Posts

Så en reportasje i siste utgave av redningsselskapets blad vedr. En ny brakett for jollemotoren slik at en slipper å ta av motoren når en vipper jolla opp på snapdavitene.Link. Siste utgave av båtmagasinet har også en reportasje om dette. Ser ut for at dette er et utstyr som kan spare mange rygger og farlige situasjoner. Så enkelt at det er rart at ingen har tenkt på det før... Et utstyr som skal ombord hos meg når det kommer for salg :thumbsup:

Jeg skal innrømme at jeg lå og spekulert på hvordan jeg skal klare å lage noe slikt selv, før Ole lukkøye kom i natt. Løsningen som ble presentert i Båtmagasinet synes å se enkel og lett ut mtp vekt.

Løsningen med en stang med trinser for å heve og senke jolla så også ut som en genial løsning, har sjøl fått en skikkelig smell i ryggen når jolla skal dras opp. Med karabinkrok og dobbel eller trippel trinse som kobles inn på et punkt på jollas ytterste side, så skal det gå an å raskt rigge opp og ta ned ved behov.

Artig med nye løsninger.

Redigert av Eureka (see edit history)

Min billig løsning på navsliden.(linken i første innlegg)

Kommer ikke så langt ut som navsliden men funker fint for meg som nesten aldri står bak rattet.

Vanlig sort klammerfeste og ett par ekstra rustfrie fester som forsterkning og en skru med nylock mutter for å justere treghet.

Bøylen festet står på er orginalutstyr og det sorte festet følger plotteren.

God finish ser det ut som : http://www.navslide.no/index.php?option=com_content&view=article&id=91%3Anavslide-range&catid=42%3Afrontpage-slideshow〈=nb

Kunne ikke kaste loss før AaFK var ferdig med Bergenserne :giggle:

kartplotter_feste_05.11.11.jpg

Motorfestet såg jo intressant ut men eg får ikke brukt det hos meg, burde jo være fullt mulig å lage en variant selv.

Utfordringen blir jo å få det stabilt nok til å tåle fks. 15hk.

Redigert av volfro (see edit history)

Du kan kanskje lage deg en løsning med en liten kasteblokk for å redusere påkjenningen når du skal løfte den opp. Jeg tenker å gjøre dette selv om jeg får tak i en slik brakett. Jeg kommer til å feste i akterstag eller pushpit.

Mener Båtmagasinet viste at "oppfinneren" hadde satt opp en liten "mast" med kasteblokk i til dette formålet.

Uten kasteblokk eller et annet system tror jeg, som du sier, at dette kan bli tungt å dra opp med 40kg motor på hekken i tillegg til jolla.

Min billig løsning på navsliden.(linken i første innlegg)

Kommer ikke så langt ut som navsliden men funker fint for meg som nesten aldri står bak rattet.

Vanlig sort klammerfeste og ett par ekstra rustfrie fester som forsterkning og en skru med nylock mutter for å justere treghet.

Bøylen festet står på er orginalutstyr og det sorte festet følger plotteren.

God finish ser det ut som : http://www.navslide.no/index.php?option=com_content&view=article&id=91%3Anavslide-range&catid=42%3Afrontpage-slideshow〈=nb

Kunne ikke kaste loss før AaFK var ferdig med Bergenserne :giggle:

kartplotter_feste_05.11.11.jpg

Motorfestet såg jo intressant ut men eg får ikke brukt det hos meg, burde jo være fullt mulig å lage en variant selv.

Utfordringen blir jo å få det stabilt nok til å tåle fks. 15hk.

Hvordan har du koblet tv inn på plotter ? Er det fra PC eller ? Det så ut til å være skarpt bilde.

Bildet er ifra en 22" Philips tv via en egen composit utgang og inn på en av de 4 video inngangene på plotter.

Brukbart bilde men ikke sååå veldig bra.

Man får ikke med txt på de programmene som har seperat txt/bilde. (har siste firmware, og det kommer vel ikke flere???)

Kan også kjøre fra pc men da er det også om tv utgangen. Dvs. eg viser det som til enhver tid viser på tv skjermen inne.

Men dette var off topic. (eg skal prøve å oppdatere riks tv (finlux) og router tråden ved anledning da eg har kommet til en konklusjon i begge sakene)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...