Jump to content

Plastbåt liggende i is i vinter, problem


Ida Marie III

Recommended Posts

Har hatt båt i mange år, og som regel alltid på sjøen om vinteren. Men som vestlending, aldri i tykk is.

Vi ligger nå med båten i Amsterdam i Nederland,og skal forlate den for hjemreise om noen dager. Den blir liggende i låst og bevoktet havn, men det skjer ofte at brakkvannet her fryser til, gjerne helt opp i 10 til 15 cm. Og dette er min lille bekymring..

Er det noen spesielle forholdsregler jeg bør ta ??

Noen har nevnt slakke fortøyninger, noen med erfaring der østpå i Norge ??

All vanlig vinterkonservering er gjort,med frostvæske alle veier, samt drenering og ut tapping av drikkevann system. Det eneste er vanninntaket til WC, der er b.ventil stengt, men jeg fikk ikke av slange her, står vann i den frem til wc..

Det blir ovn og avfukter ombord..

Er glad for alle innspill..

Vi skal etter planen ned igjen til våren, for å starte opp igjen ferien herfra.Nå er det hjem til julebord på BP i Bergen :cheers_wine:

 

PS. Grunnen til oppholdet her kan dere lese på bloggen, se under

 

http://kaj-h.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hallaien Kaj! Jeg har aldri stengt en bunnventil her på vestlandet om vinteren, med unntak av en gang jeg skulle bytte en slange. Så noen ekspertråd har jeg ikke å komme med på det punktet.

 

Men lar det seg gjøre å få av vanninntaket på potten, så kan du vel få helt noe ublandet frostveske nedi den enden?

 

Regner med at du har alliert deg med havnebetjenten slik at de sjekker båten med jevne mellomrom for å sjekke at det er strøm ombord og at vannet er på rett side av skroget?

 

Når det gjelder isen, er det vel lurt å spørre de lokale som overvintrer. De vet vel endel om de lokale forholdene.

 

Ellers er "Christel" striglet og klar for den store overfarten fra Djeveløya til Zacken den 25. November:-) God tur hjem!

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Hei Simon

 

Joda; havnevakten følger vel litt med, det jeg egentlig er usikker på er om event. trykk fra tykk is kan gi skrog skader. Er ikke tykk is vært år, men det skjer fra et og annet år.

 

Vi får ta en " skarp en " ombord i Christel når jeg er hjemme igjen, etter som jeg er skuteløs i Norge :rolleyes:

 

De nederlanske båtene er i stål,tåler nok is godt. Russeren sin seilbåt har vel en skrogform som gjør at den løftes opp av event. tykk is

 

Får satse på global oppvarming !!!! :giggle:

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott blogg og spennende tur Dere er på :thumbsup:

 

Ligger mange båter innefrosset i Nordåsen hver vinter uten at jeg har hørt om noen som tar skade. Risikoen er vel om det er åpent farvann hvor det er skipstrafikk eller bølger som setter isen/båten i bevegelse. Noe som igjen kan skade skroget.

Men innfrysing er vel mye mere vanlig på østlandet så det kommer vel forhåpentligvis noen kommentarer der ifra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min båt i isen i de siste tre fire åra på sørlandet. I fjor var det over 20 cm med is.

Eneste skade jeg har registrert på disse åra er at bunnstoffet skaller av i vannlinjen. Men jeg er nesten hver dag og sjekker temperatur inne i båten. Vil ikke ha frost inne.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

55a72107-db17-483b.jpg

55a72107-db2c-8c02.jpg

 

Skroget på Ynglingen vår har ikke et eneste merke etter denne vinteren. Det var denne vinteren vi hadde tenkt å bruke de fine milde vinterdageen til seiling....... Det ble i stedet mange flotte mil på ski :yesnod: det var et tynt lag med vann rundt skroget selvom vi ikke har varme ombord.

 

Du må ha frostvakter ombord med sikker strømtilførsel. Jeg hadde nok kjørt kjølevæske inn på motorene og tømt ferskvannsanlegget for å være sikker.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...