Jump to content

Sabb 10, verdens beste motor?


Fausken

Recommended Posts

Hei har en sabb 10 hk i sjarken min, og når eg forteller folk hvilken motor jeg har i båten min sier alle at dette er "verdens beste motor". Spesielt den eldre garde. Har også hørt at det er mange som sier at den er utrulig driftsikker og nesten udødelig.

 

Så eg lurte på, er de virkeli sanne alle lovordene som blir sakt om sabb 10? eller er det bare et stempel de har fått og den eldre garde har skrytt dene motoren opp i skyene?

Link to post
Share on other sites

En stor fordel Sabb 10-hester har (som forsåvidt 6- og 8-hesteren også har) er at de ikke har oljetrykkspumpe. Den "stålfingen" som plasker nedi olja der er en genialt enkel løsning, slipper å bekymre seg for manglende oljetrykk :thumbsup: Litt priming med olje i toppen (og gjerne en sprut inn startsigaretthullet i blokka) hjelper på kompresjonen og gjør dem mer lettstartede.

 

Er ventilene og ringene bra har jeg ikke opplevd dem mer tungstartede enn Sabbs tosylindrede motorer. Tvert i mot, 10-hestere jeg har vært borti har samtlige startet lettere enn både 18-, 20- og 22-hesterne. Noen har modifisert sine tosylindrede slik at de startes på lignende måte som Marna-diesel, kun en sylinder om gangen. Når denne har fått tenne noen runder hiver man så over hendelen på den siste. En grei løsning når det er kaldt, det er ikke alltid det første slaget er kraftig nok til å dra med seg den andre sylinderen etter første tenning, da må man til å sveive på nytt.

Link to post
Share on other sites

Det kan iallfall ikke være langt unna. Hadde en selv i ca 10 år, det var en 69 modell type G, og den hadde aldri et feilslag, verken før jeg fikk den eller mens jeg hadde den.

Hørte også om en som kom i land og la båten ifra seg i full fart, da han nettopp var blitt far. I forfjamselsen glemte han og stoppe den, og da han kon ned 14 dager senere lå den fortsatt der og dunket for seg selv :smash:

Godt mulig andre motorer også hadde gjort det, men syns det er en morsom histoie :flag:

Link to post
Share on other sites

Kompis av meg har en saab 10 hk ble satt i naustet for 11 år siden,

tatt ut i fjor sommer....etter trebåten hadde trutnet ble saaben startet

og den startet :cheers_wine: er det mulig.... og tviler på allskens

konservering ble gjort for 9 år siden...det kvalifiserer vel til kvalitet

ja.

selv har jeg ikke kjennskap til dise motorene men syns det var en god mulighet å fortelle noe nesten usansynlig som jeg selv opplevde.

Link to post
Share on other sites

Hørte også om en som kom i land og la båten ifra seg i full fart, da han nettopp var blitt far. I forfjamselsen glemte han og stoppe den, og da han kon ned 14 dager senere lå den fortsatt der og dunket for seg selv :smash:

Godt mulig andre motorer også hadde gjort det, men syns det er en morsom histoie :flag:

 

Tvilsomt...Hadde de virkelig tank kapasitet til dette?? Glemmer vel heller ikke denne "dunk dunk" RIST RIST klumpen...men driftsikker...uten tvil

Link to post
Share on other sites

Alle fagfolk jeg har hørt uttale seg, sier at Sabb er det mest pålitelige og slitesterke en kan ha i en båt. Sto det ikke en Sabb i havneferja i Bergen som hadde gått 90000 timer, uten å ha fått annet enn vanlig vedlikehold - og fremdeles gikk som ei klokke?

 

Og den går finfint fremdeles:-)

(men det er ikke en 10hk. Det er en to sylindret sabb)

 

Hadde en 10 hk G i gamlesnekken min. Den var uslitelig. Båten lakk som en kjipe, og det var ikke få gangene jeg fant den hengende i fortøyningene... Da var det bare å åpne veivluken og pumpe ut vannet, fylle på en slant med olje, ut med startsigarett-plugget og sveive noen runder for å få ut vann fra sylinderen før jeg ga den to sprut med oljekannen og startet opp. Kjørte en tur og skiftet olje, så var den like god igjen. (skiftet dieselen på tanken også)

 

Tor ikke det finnes andre motorer som hadde overlevd den mishandlingen denne motoren ble utsatt for de 10 årene jeg hadde den ombord :thumbsup:

 

Etter den forsvant fra mitt eie, så endte den på bunnen igjen, og ble liggende på bunn en måneds tid før den ble hevet. Nå er det en som tar litt bedre vare på den, men tror ikke annet enn dynamoen ble skiftet.

 

 

Den historien om maskinen som ble forlatt i 14 dager kan teoretisk sett være sann. Jeg hadde 80 liters tank, og hvis motoren bruker 0,25 ltr/timen på tomgang, så skulle det holde i 320 timer, som er 13 dager og 8 timer :wink: Men den hadde nok kansje vært godt nedsotet da...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Tja, vet ikke jeg :smiley:

 

Men en gammel ringrev som har flere 8 og 10 hesters Sabber har fortalt at de ikke har så godt av å gå lenge på tomgang, da de kan begynne å sote.

 

Jeg har hatt av etpar topper, og ikke merket noe utpreget sot på de to 10 hk som jeg har hatt. men så har de også vært kjørt på full spiker med jevne mellomrom også...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Kjenn på ekshaust-lukten på en gammel volvomotor som har gått på tomgang i en halvtime, og lukt på røyken til en Sabb, så forstår en kanskje det geniale med sabben. Motoren er nettopp konstruert med tanke på mye tomgangs- og lavturtallskjøring med dyse som fungerer selvrensende. Du kan dorge time etter time, og go'klumpen dunker jevnt og trutt, og lukter godt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hadde en gammel 10hk i min gamle tresjekte. 6 år var båten på vannet i min eie. Båten sank ca. annenhver dag siste året, og det ble ikke skiftet olje skikkelig. Tappet ut vannet i bunnen, og evt etterfylle med olje. (Naturligvis gammel motorolje.). Det var fra før litt slark i lagaret helt foran ved svinghjulet (skikkelig rumlelyd), den var slik i alle år båten var i min eie uten at det gjorde så mye. En gang skulle jeg ut å farte, og oppdaget til min store skrekk at tanken var nesten tom. (dette er sjelden kost med en slik motor) Fant en kanne hydraulikkolje og fylte på. Litt mindre kraft, men virket? Ja.

Hugget båten og puttet den i ovnen den påfølgende vinteren. Motoren stod igjen ute. Tre år etterpå gikk jeg forbi motoren og tok tak i sveia og dro rundt, fikk fart, satte på kompresjon, og vips. Gikk som en klokke med den resterende dieselen i rørene.

 

Moteren ligger nå under en presenning i påvente av restaurering. Evighetsmaskin? Ja.

Link to post
Share on other sites

God motor..på mange måter. Tidlig på høsten et år tråkket jeg kraftig over da jeg hoppet ned fra en murkant, resultatet var sykmelding, krykker og fysioterapi i lang tid... Men den beste behandlingen ble å ta seg en tur ut med snekka (med 8-10Sabb selvfølgelig), lavt turtall, av med motorkasselokket og plassere foten oppå motoren. Topp masasje som løste opp og helbredet alt som sykt var, både overtråkk og tungsinn!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er fullstendig enig og ihuga Sabb fan. Men det må også ta til tanke at grunnen for at den er en god motor er stort sett bare fordi den virker. Se det fra en annen vinkel så er dette en svær støpejernsklump på 250kg som produserer 10hk, altså ikke mye hk iforhold til vekt. Den rister å bråker.

 

Så sånt sett tror jeg det finns bedre motorer enn dette her.

 

Men hele formålet med motoren er jo nettopp at den skal være enkelt konstruert og den skal kun virke og ikke noe stort mer.

 

 

Bann jeg i kirka nå eller ?

 

PS; jeg er altså ihuga Sabb fan..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eg har ein sabb 10 hk som eg kjøpte ilag med ei snekka so eg måtte ta med på kjøpet. eg skulle ha sabben i ein loddebåt (Loddisn) sabben såg ut som eit tak ras og den satt heilt fast. men da brydde eg meg ikkje om og kjøpte båtn og motorn so fant eg fram motor sago å sagde båten i 3 dela å heiv han på plane. den skulle te hiskjo å brennast. då båten va brent satte eg sabben i et hydna på sjø huse te eg va ferdig me å vøla loddisn. itte 3-4 månas vøling fløyt loddisn høkt i sjødn å so vart eg nødde te å få sabben i gång. eg fant fram sabben å kubeine, satte eg i gång me å lirka sving hjule i rondt, skifta ulja og fekk disel i systeme. eg snudde sabben i rondt fullfart so starta sabben opp. sio den gongen har den alti starta og farta loddisn av gåre.

 

 

Mvh Kaptn på M/S loddisn og so klart basn!! :fishing:

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo hva man legger i begrepet "god motor".

Hvis man tenker driftsikkerhet,krav til service og vedlikehold og slitestyrke så scorer Sabben høyt.

Tenker man derimot komfort og hk/kg kommer den nok til kort.

Begrepet "god motor" er etter min subjektive mening en pålitelig motor som svarer til de forventninger jeg har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...