Fausken Startet 6.November.2011 Del på Facebook Startet 6.November.2011 Hei har en sabb 10 hk i sjarken min, og når eg forteller folk hvilken motor jeg har i båten min sier alle at dette er "verdens beste motor". Spesielt den eldre garde. Har også hørt at det er mange som sier at den er utrulig driftsikker og nesten udødelig. Så eg lurte på, er de virkeli sanne alle lovordene som blir sakt om sabb 10? eller er det bare et stempel de har fått og den eldre garde har skrytt dene motoren opp i skyene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 det er verdens beste motor ja. 22 sabb er enda bedre. 10 hk sabb kan ha en tendens til å bli veldig tungstartet etterhvert, dette gjelder ikke 22 sabb. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 En stor fordel Sabb 10-hester har (som forsåvidt 6- og 8-hesteren også har) er at de ikke har oljetrykkspumpe. Den "stålfingen" som plasker nedi olja der er en genialt enkel løsning, slipper å bekymre seg for manglende oljetrykk Litt priming med olje i toppen (og gjerne en sprut inn startsigaretthullet i blokka) hjelper på kompresjonen og gjør dem mer lettstartede. Er ventilene og ringene bra har jeg ikke opplevd dem mer tungstartede enn Sabbs tosylindrede motorer. Tvert i mot, 10-hestere jeg har vært borti har samtlige startet lettere enn både 18-, 20- og 22-hesterne. Noen har modifisert sine tosylindrede slik at de startes på lignende måte som Marna-diesel, kun en sylinder om gangen. Når denne har fått tenne noen runder hiver man så over hendelen på den siste. En grei løsning når det er kaldt, det er ikke alltid det første slaget er kraftig nok til å dra med seg den andre sylinderen etter første tenning, da må man til å sveive på nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Kobben Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Det kan iallfall ikke være langt unna. Hadde en selv i ca 10 år, det var en 69 modell type G, og den hadde aldri et feilslag, verken før jeg fikk den eller mens jeg hadde den. Hørte også om en som kom i land og la båten ifra seg i full fart, da han nettopp var blitt far. I forfjamselsen glemte han og stoppe den, og da han kon ned 14 dager senere lå den fortsatt der og dunket for seg selv Godt mulig andre motorer også hadde gjort det, men syns det er en morsom histoie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marlauk Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 i sjarken min har eg ein 2g sabb diesel. den er nokk så tungstartet. den går nydeleg ner den har startet temperaturen er fin og oljetrykk. har nåken et tips om hva som kan vera feil ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Alle fagfolk jeg har hørt uttale seg, sier at Sabb er det mest pålitelige og slitesterke en kan ha i en båt. Sto det ikke en Sabb i havneferja i Bergen som hadde gått 90000 timer, uten å ha fått annet enn vanlig vedlikehold - og fremdeles gikk som ei klokke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Skal du ta knekken på en 10 HK Sabb så må du skyte den. Men da må du også ha kraftig ammunisjon... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yam2 Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Kompis av meg har en saab 10 hk ble satt i naustet for 11 år siden, tatt ut i fjor sommer....etter trebåten hadde trutnet ble saaben startet og den startet er det mulig.... og tviler på allskens konservering ble gjort for 9 år siden...det kvalifiserer vel til kvalitet ja. selv har jeg ikke kjennskap til dise motorene men syns det var en god mulighet å fortelle noe nesten usansynlig som jeg selv opplevde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Hørte også om en som kom i land og la båten ifra seg i full fart, da han nettopp var blitt far. I forfjamselsen glemte han og stoppe den, og da han kon ned 14 dager senere lå den fortsatt der og dunket for seg selv Godt mulig andre motorer også hadde gjort det, men syns det er en morsom histoie Tvilsomt...Hadde de virkelig tank kapasitet til dette?? Glemmer vel heller ikke denne "dunk dunk" RIST RIST klumpen...men driftsikker...uten tvil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Alle fagfolk jeg har hørt uttale seg, sier at Sabb er det mest pålitelige og slitesterke en kan ha i en båt. Sto det ikke en Sabb i havneferja i Bergen som hadde gått 90000 timer, uten å ha fått annet enn vanlig vedlikehold - og fremdeles gikk som ei klokke? Og den går finfint fremdeles:-) (men det er ikke en 10hk. Det er en to sylindret sabb) Hadde en 10 hk G i gamlesnekken min. Den var uslitelig. Båten lakk som en kjipe, og det var ikke få gangene jeg fant den hengende i fortøyningene... Da var det bare å åpne veivluken og pumpe ut vannet, fylle på en slant med olje, ut med startsigarett-plugget og sveive noen runder for å få ut vann fra sylinderen før jeg ga den to sprut med oljekannen og startet opp. Kjørte en tur og skiftet olje, så var den like god igjen. (skiftet dieselen på tanken også) Tor ikke det finnes andre motorer som hadde overlevd den mishandlingen denne motoren ble utsatt for de 10 årene jeg hadde den ombord Etter den forsvant fra mitt eie, så endte den på bunnen igjen, og ble liggende på bunn en måneds tid før den ble hevet. Nå er det en som tar litt bedre vare på den, men tror ikke annet enn dynamoen ble skiftet. Den historien om maskinen som ble forlatt i 14 dager kan teoretisk sett være sann. Jeg hadde 80 liters tank, og hvis motoren bruker 0,25 ltr/timen på tomgang, så skulle det holde i 320 timer, som er 13 dager og 8 timer Men den hadde nok kansje vært godt nedsotet da... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
torbi Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Hadde en sabb diesel 8 hk på min første motorbåt, eg har gjort mye rar med den, (mye feil ) men sabben går som ei klokke, utrolig solid maskin. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Tror ikke den motoren har fått ryktet ufortjent nei. Fantastisk enkel og robust motor. Men den hadde nok kansje vært godt nedsotet da... Ja ville den vært det....? Har kjørt mange timer tomgang, ikke 320 i slengen riktignok , men antydning til sot har jeg aldri sett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Tja, vet ikke jeg Men en gammel ringrev som har flere 8 og 10 hesters Sabber har fortalt at de ikke har så godt av å gå lenge på tomgang, da de kan begynne å sote. Jeg har hatt av etpar topper, og ikke merket noe utpreget sot på de to 10 hk som jeg har hatt. men så har de også vært kjørt på full spiker med jevne mellomrom også... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Kjenn på ekshaust-lukten på en gammel volvomotor som har gått på tomgang i en halvtime, og lukt på røyken til en Sabb, så forstår en kanskje det geniale med sabben. Motoren er nettopp konstruert med tanke på mye tomgangs- og lavturtallskjøring med dyse som fungerer selvrensende. Du kan dorge time etter time, og go'klumpen dunker jevnt og trutt, og lukter godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alusafe600 Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 <3 SABB G <3 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Hadde en gammel 10hk i min gamle tresjekte. 6 år var båten på vannet i min eie. Båten sank ca. annenhver dag siste året, og det ble ikke skiftet olje skikkelig. Tappet ut vannet i bunnen, og evt etterfylle med olje. (Naturligvis gammel motorolje.). Det var fra før litt slark i lagaret helt foran ved svinghjulet (skikkelig rumlelyd), den var slik i alle år båten var i min eie uten at det gjorde så mye. En gang skulle jeg ut å farte, og oppdaget til min store skrekk at tanken var nesten tom. (dette er sjelden kost med en slik motor) Fant en kanne hydraulikkolje og fylte på. Litt mindre kraft, men virket? Ja. Hugget båten og puttet den i ovnen den påfølgende vinteren. Motoren stod igjen ute. Tre år etterpå gikk jeg forbi motoren og tok tak i sveia og dro rundt, fikk fart, satte på kompresjon, og vips. Gikk som en klokke med den resterende dieselen i rørene. Moteren ligger nå under en presenning i påvente av restaurering. Evighetsmaskin? Ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Forøvrig; selv ikke med 90% hydraulikkolje på tanken var den tungstartet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Sabb 10 er nok den beste og mest driftssikre motoren i verden ja Går like godt under vann som over Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 God motor..på mange måter. Tidlig på høsten et år tråkket jeg kraftig over da jeg hoppet ned fra en murkant, resultatet var sykmelding, krykker og fysioterapi i lang tid... Men den beste behandlingen ble å ta seg en tur ut med snekka (med 8-10Sabb selvfølgelig), lavt turtall, av med motorkasselokket og plassere foten oppå motoren. Topp masasje som løste opp og helbredet alt som sykt var, både overtråkk og tungsinn!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Joda, jeg er fullstendig enig og ihuga Sabb fan. Men det må også ta til tanke at grunnen for at den er en god motor er stort sett bare fordi den virker. Se det fra en annen vinkel så er dette en svær støpejernsklump på 250kg som produserer 10hk, altså ikke mye hk iforhold til vekt. Den rister å bråker. Så sånt sett tror jeg det finns bedre motorer enn dette her. Men hele formålet med motoren er jo nettopp at den skal være enkelt konstruert og den skal kun virke og ikke noe stort mer. Bann jeg i kirka nå eller ? PS; jeg er altså ihuga Sabb fan.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Hva mer skal en god motor gjøre enn å virke hele tiden synes du da? Danse polka? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Hva mer skal en god motor gjøre enn å virke hele tiden synes du da? Danse polka? Den gjør jo det da, eller kanskje mer Jenka.. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marlauk Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Eg har ein sabb 10 hk som eg kjøpte ilag med ei snekka so eg måtte ta med på kjøpet. eg skulle ha sabben i ein loddebåt (Loddisn) sabben såg ut som eit tak ras og den satt heilt fast. men da brydde eg meg ikkje om og kjøpte båtn og motorn so fant eg fram motor sago å sagde båten i 3 dela å heiv han på plane. den skulle te hiskjo å brennast. då båten va brent satte eg sabben i et hydna på sjø huse te eg va ferdig me å vøla loddisn. itte 3-4 månas vøling fløyt loddisn høkt i sjødn å so vart eg nødde te å få sabben i gång. eg fant fram sabben å kubeine, satte eg i gång me å lirka sving hjule i rondt, skifta ulja og fekk disel i systeme. eg snudde sabben i rondt fullfart so starta sabben opp. sio den gongen har den alti starta og farta loddisn av gåre. Mvh Kaptn på M/S loddisn og so klart basn!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Det spørs jo hva man legger i begrepet "god motor". Hvis man tenker driftsikkerhet,krav til service og vedlikehold og slitestyrke så scorer Sabben høyt. Tenker man derimot komfort og hk/kg kommer den nok til kort. Begrepet "god motor" er etter min subjektive mening en pålitelig motor som svarer til de forventninger jeg har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.