Gutek Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Nei Sleipner ,du banner ikke kirka,du sier sannheten !Sabben var toppen på en utvikling av motorer som startet for vel hundre år siden og som nådde toppen med Sabben.Dersom den hadde vært"SÅ GOD" som mange her vil ha det til,så hadde den vel fortsatt blitt produsert i lange baner.Det blir den ikke.Folk ville ikke ha den lenger.For dyr,tung,bråkete og ristende !!!! Det er veldig synd at norske motorfabrikker, som der var dusinvis av i gamle dager, ikke greidde å fornye seg før det var for sent.Der var nordmenn for sirumpa.Klart det var en god motor for sin tid.En 50 hk Wickmann var også en "god motor",men hvem ville finne på å montere et slikt monstrum i en båt i dag ??? Nei.vær glad at utviklingen er kommet lenger,men det var synd at den ikke ble ledet f.eks. Damsgaard motorfabrikk.At det var japsen som skulle bli ledende var synd.Med den lange kysten skulle vi ha et tilstrekkelig stort hjemmemarked til å holøde liv i minst en motorfabrikk !!!!Det greidde vi ikke ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 ..Der var nordmenn for sirumpa. Det at Sabb'en ikke er gangbar mynt lengre, på lik linje med Marna, Sleipner, FM osv. har neppe (denne gang)noe med at nordmenn var spesielt sidrumpete. Markedet for yrkesmotorer endret seg da markedet og båtstørrelsen som disse motorene i utgangspunktet var beregnet forandret seg. Det at Ola Dunk ikke var særlig konkuransedyktig rent prismessig gjorde ikke situasjonen lettere. De aller fleste marinemotorer er idag basert på masseproduserte industrimotorer. Akkurat dette ble rått parti for de små motorprodusentene her på berget. Sabb var imidlertid fortsatt på banen inntill få år siden hvor de bla. drev med marinisering av Mitsubishi, Ford, Iveco, og Lister. For alt jeg vet driver de fortsatt med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Sabb diesel, som avløste de gamle semi-dieslene, var når den kom på markedet en nyvinning. Særdeles driftsikker (hinsides sikrere enn en ny VP, fks). Det var jo en motor beregnet for deplasement-båter, hvor vekten ikke har betydning. Mange av disse båtene har jo ekstra ballast i tillegg. Motoren er meget egnet til dorging og andøving, og tåler å gå maaaaaange timer på tomgang uten å sote eller røyklegge havna, pga meget vellykket konstuksjon av dysene. Som alle andre 10 hk'ere bruker den ca 2 l i timen på full trottle. Når andre her inne "skryter" av nymotoren sin har gått feilfritt i over 200 timer, ble Sabb'en som stod i beffen (den lille fergen som krysser vågen i Kyrres stad) overhalt etter 90 000 - nittitusen- timer, og går ennå...... Saken er jo litt den, at de som har kjøpt Sabb, ikke kjøper igjen. Fordi de har jo motor.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Ja det var virkelig en nyvinning på flere måter. Fyrlampa kunne hives overbord, og av alle åpne bevegelige deler (som også drefset olje og griset til) på semidieslene var det nå kun svinghjulet som var i synlig bevegelse. NySabben som var fulldiesel var i tillegg utrolig mer driftsikker enn Semi sabben. 10, 16 og 30 HK Sabbene var imidlertid lite egnet til bruk i plastbåter og dette var også en grunn til at markedet avtok drastisk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gjeldfri Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 Ja, dette er nok verdens beste motor. Brukes mye i u land pga sin enkelhet, og ikke minst sin driftsikkerhey. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
s-e-h Svart 25.Mars.2012 Del på Facebook Svart 25.Mars.2012 har en sabb 10 hk i plastsnekka mi.den står på kraftig innstøpt fundament,gummilabber og flexi kobling mellom motor og aksel. tung isolert kasse over. når det er gj på den måten så blir støy og vibrasjon ikke no problem. at den er værdens beste ang driftsikkerhet og slite styrke har den bevist for lenge siden. det er vel ingen av dagens nyere båter som er egnet eller konstruert for en 10hk innenbords motor lenger så markedet for denne motoren er borte vekk. med høy pris i tillegg så var det "game over" for sabben. for min del så vet jeg ikke hvilken motor jeg kjøper i gjen hvis sabben min skulle ta kveld en gang. en brukt 10hk sabb står i hvertfall høyt på lista hvis uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.