Bergen dørk Startet 7.November.2011 Link til dette innlegget Startet 7.November.2011 Jeg funderer på om det hadde vært fornuftig å ta opp båten nå og kun få den høytrykksspylt/rengjort under, eller om det kun er "waste" med tanke på vårpuss/bunnsmøring i mars/april? Båten ble primet/bunnsmørt i mai etter at den var blitt sandblåst under i fjor vinter. Vil en kraftig spyling nå bare føre til at jeg risikerer å "flekke av" bunnsmøring? (den skal jo sitte, men du vet aldri...) Hvor mye gror det til fra november til mars? Noen som har erfart lettere vårpuss (rengjøring og bunnsmøring) ved å gjøre noe sånt? Jeg har heller ikke indikasjoner på at den er spesielt tilgrodd, sånn sett. Det koster jo fort et par båtlapper dette totalt sett.....men gir det ro i båtsjelen, så kan jo det muligens være en ide. Hva tykkes eder? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Christel III Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Hvis du skal bruke båten i vinter kan det være greit å få spylt av litt skjegg og rur. Men hvis båten bare skal ligge, hadde jeg ikke brukt penger på å ta den opp for å spyle. Det vil ikke gro noe nevneverdig på vinteren. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
RSL Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Virker på meg som bortkastede penger og sløsing med tid. Bruk heller tiden på å ta en siste helgtur. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Goran Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Ta heller en kost og børst av sidene, akuratt i vannlinjen. Det er der det gror mest. Det er ikke mye groe midt under båten. Ta det du ser og kommer til. Så har du spart mye tid og penger. Hvis du uansett skal ha den opp til våren, så gror det ikke all verden de neste månedene. Jeg er i samme situasjon, og skal gjøre det slik. Slik gjorde jeg det i fjor også. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Bergen dørk Svart 7.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Takk for rådene. Båten er ship shape i vannlinjen. Hyppig rengjort og ikke antydning til groe; daycruiseren i nabobåsen har faktisk blåskjellfarm i vannlinjen - kan hende han har brukt båten lite i sommer. Og det blir jo ikke så mange turene i løpet av vinteren. Han sier vel omtrent det samme han med trucken i havna. Tror ikke det gir så mye som det koster (1400 opp/ut igjen) + leie av kraftig høytrykkspyler til ca kr 300. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
erund Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Helt unødvendig er min mening ettersom du behandler bunnen hver vår, ikke sant? Normalt sett vil det ikke komme mye groe hvis du har kjørt båten av og til i sesongen. Det er ved vannlinje der det vil komme "skitt" når båten blir liggende en stund og da er det bare å børste de av med sjøvann og spyle evt. med ferskvann etterpå. Da har du pengene tilgode til noe mer nyttige ting til båten . Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Bergen dørk Svart 7.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 He, he....det er ikke det at jeg har penger til overs, altså! :-) Det var vel kun en fundering, da jeg ser noen i båthavna som gjør dette nå på høsten. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.