jensemann2 Startet 7.November.2011 Link til dette innlegget Startet 7.November.2011 (redigert) Den verneverdige skøyta trenger penger til vedlikehold og drift, og riksantikvaren er svært måteholden med fordelingen av midler for tiden. Båten er totalrenovert og mangler nå kun finpuss, elektrisk opplegg og endel småinnredning for å bli ferdig. Hva tror dere er mest lønnsomt å drive med: Begrenset passasjerbefordring i form av havfiske, dykking, opplevelsesturer, eller fraktefart i skjærgården(materialer til hyttebygging osv), eller er det andre gode ideer ? Skøyta er på 62 fot, har en 3 tonns winch/bom og stort lasterom. Er det egentlig noen begrensninger med tanke på å drive frakting så lenge båten er fritatt for klassing? Den er jo bare på 41,99 brutto registertonn. Båten er en fritidsbåt, men er det noen som har greie på dette med reglene for å drive med frakt? Man kan jo frakte 12 passasjerer med den, men er det noen liknende regler for frakting? Eller må man gjennom hele regla med full klassing for å drive frakt? Mener å huske at det var snakk om noen unntak for vernede fartøyer for en tid tilbake, slik at man skulle kunne tjene noen kroner på dem... Redigert 7.November.2011 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.November.2011 Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 Ville tatt kontakt med Forbundet Kysten for ferskeste informasjon om lovverk, unntak fra regler og muligheter. De har peiling og kan gjerne vise til et lokalt kystlag der det er flere med kontakter og gode støttespillere du kan få god hjelp av. Har vært tilknyttet Rygja Kystlag i Stavanger selv. Der tas det vare på flere eldre båter og fartøy, men det er ikke uvanlig at i alle fall de største fartøyene blir registrert som egne stiftelser, da med egne styrer som jobber for å skaffe midler og muligheter for inntjening og bevaring gjennom bruk. Som du sier, utleie, turer, havfiske, gjerne knytte seg til skoler og lignende er greie inntektskilder. En del av midlene til drift av Engøyholmen Kystkultursenter (der Rygja Kystlag holder til) kommer fra det offentlige, øya og båtene der blir brukt av diverse instanser innen skoleverket. Både med tanke på elever med adferdsvansker og vanlige skoleklasser. Hvis skøyta det er snakk om her er i privat eie går det i alle fall an å finne muligheter via kystlagene, det sitter mange folk der med bred erfaring på å hanke inn støtte til prosjektene sine Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2011 (redigert) takk for tips:) Skøyta er eiet av et museum men det er min far som står for den daglige driften, vedlikehold og ansvar for båten. Grunnet at båten er et strukturert fiskefartøy kan den ikke eies av privatpersoner. Redigert 7.November.2011 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.