Jump to content

Landstrømsjord - usikker på om den er tilkoblet ombord?

bjoris

Recommended Posts

I en NB820 kjøpt for svigers oppgir selger at landstrømsanlegget er ettermontert av han selv og sjekket av en elektrikker. Da jeg spør om jording er koblet til motoren sier han at han tror ikke jordingen er tilkoblet noen steder. Er det et enkelt sett å sjekke dette? Det er vel helt vannvittig om en elektrikker har godkjent å kutte jording, men det er vel noen der ute som mener at dette er kjempesmart sett i forhold til tæringsproblematikken... Vi trenger ikke ta hele denne for og i mot, men jeg ville bare vite hvordan jeg enklest finner ut om jordingen er koblet til eller ikke. Det er ikke så lett å komme til så jeg hadde håpt det var noe jeg kunne måle meg frem til???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Nå er jeg ikke elektriker, men jeg gjør et forsøk:

Dersom du har et multimeter (og det bør du jo ha) kan du måle motstand mellom jord på et strømuttak på f.eks på landstrømsentralen og batteriminus. Pass på at landstrømmen er koblet fra slik at anlegget er strømløst først. Dersom du har tilnærmet null motstand er anleggene koblet sammen. Måler du tilnærmet uendelig motstand er de ikke koblet sammen.

I tillegg bør du måle landstrømskabelen. Mål motstand mellom jord på hver ende av kabelen. Jeg har hørt om de som har valgt å kutte jordforbindelsen i landstrømskabelen i stedet for å koble om i båtens 220 V anlegg.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Å "kutte jordledning" gjelder vel kabelen som leder jordfeil i båten inn på land, og skal løse ut jordfeilbryter på land, ved feil ?

....eg mangler sikkert kunnskap her, men hva har det med motor å gjøre, sånn raskt forklart ? Min båt har adskilt landstrøm fra batteristrøm. Det virker mest naturlig å ikkje lede jordfeil på 230V inn på batteriets minuspol gjennom motor. Men nå har eg ikkje lagt opp i egen båt :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er vel nettop det bjoris ønsker å finne ut av, om det er forbindelse mellom "landjord" og motor. På en-polede 12V-anlegg vil motor være koblet mot batteriminus.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Det er vel nettop det bjoris ønsker å finne ut av, om det er forbindelse mellom "landjord" og motor. På en-polede 12V-anlegg vil motor være koblet mot batteriminus.

Brigg

Har man galvanisk skille, er vel ikke dette helt sant?

Jeg trodde at man i et landstrømsannlegg med galvanisk skille, hadde landstrøm kun frem til der hvor 230V blir transformert til ny krets med 230v på motsatt side og at man til denne kretsen hentet jord fra Jordingsplate.

(Dette innlegget er veldig kjapt tastet inn og kanskje ikke alt for godt gjennomtenkt.... Jeg har ingen erfaring med slike landstrømsanlegg men det er nå en gang slik jeg har innbilt meg at det er konstruert for å lage et helt klart skille mellom Landjord og sjøjord)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Uten å ha statestikk på dette oppfatter jeg det slik at andelen landstrømmsanlegg i norske fritidsbåter som er utstyrt med galvanisk skille er klart i mindretall. Bjoris skriver ikke noe om slikt utstyr. Men om det er installert vil det neppe være mulig å måle slik jeg har forestlått i innlegg #2.

Men uansett galvanisk skille vil det være forbindelse mellom gods på motor og batteriminus dersom det er et en-polet 12V-anlegg på motoren.

Brigg

Hei Bjoris!

Jordledning skal ikke koples til motor. Etter gjeldende forskrift skal jordforbindelsen fra jordet stikkontakt på land videreføres via landstrømkabelen og inn i landstrømsentralen. Landstrømsentralen, som skal være utstyrt med jordfeilbryter, skal ha stikkontakt(er) med jord (slike du har hjemme i huset). Utenom det skal det ikke gå jordledninger noen steder da jordingen som sagt går til landnettet. Er det i tillegg montert ekstra stikkontakter utenom landstrømsentralen, skal disse også være forbundet med landjord.

Ellers anbefales Brigg sine tips til sjekk.

Hilsen

Arnstein

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

I følge CE forskrift skal jord kobles til batteri minus, tror vertfall de ikke har blitt endring på den saken.

Galvanisk Isolator kan ta skade fra lynnedslag fra land og om man ikke tar kontroll på den regelmessig er bra med plan-B. Om ikke er jordfeil om bord i båten og den har bra beskyttelse fra land kan propell eller joringsplate ordne den saken.

Jeg trodde også at jordingen fra landstrømmen skulle til batteri minus og dermed til motor i en-polet anlegg, det var det jeg spurte selger om som mente at det ikke var slik. Det er jordfeilbryter i anlegget og alle støpslene er med jording. Det er nok som Arnstein skriver da, ikke koblet "videre fra" landstrømsentralen og til batteriet. Om det er ihht forskriften er jeg ikke så opptatt av, det var bare det om det var gjort noe livsfarlig her jeg ville finne ut av før jeg sender båten fra meg til nye eiere, jeg er mellommann på denne båten. Skal ta "Brigg-sjekken", takk for tips!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

åja, kanskje greit å si at båten står i hagen over jord, altså båten tar ikke i bakken. Helt vanlig trommel med 4 stikk som jeg kobler i en 200 watts varmeovn for motor. Er ikke i kontakt med metall. Laderen er en c-tek. Da jeg er ofte i båten bruker jeg 12 volts anlegget i båten med laderen koblet på.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...