Jump to content

Slik plasserte jeg avfukteren


Møkkalasset

Recommended Posts

Kjøpte denne på Maritim:

avvfukter.jpg

 

Det var bare å vippe vekk ei brikke i siden og sette inn slangen på stussen. Hadde litt liten slange men fikk tvunget den på og satt på ei klemme.(Det finurlige med dette apparatet er at beholderen skal inn igjen etter montering av slangen. Ekstra sikkerhet - det liker jeg.)

avvfukter_slangeklemme.jpg

Så lånte jeg sjøvannsinntaket til toalettet. Kappet ganske enkelt slangen fordi det var rikelig til overs. Da passet den lille slangen akkurat oppi. Jada, jeg sikret med gaffateip…

slange_utloep.jpg

Så bandt jeg slangen pent opp slik at jeg har jevn fall hele veien.

slange_bundet_opp.jpg

Deretter inn med skuffen igjen.

skuffen_paa_plass.jpg

Monterte så varmerøret (80W) på ei fjøl, og vips så bør alle fuktproblemer i kabinen være eliminert.

varmeroer.jpg

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg antar båten står på land. En slik løsning passer dårlig for båter som ligger på sjøen.

 

Et forhold som kan oppstå, dog kanskje lite sansynlig, er at vannet fra avfukteren fryser i skroggjennomføringen når det er frost utenfor båten. Avløpet kan på denne måten tettes igjen slik at du får vannsøl inne i båten. Men som sagt - det skal mye til før dette oppstår.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En slik løsning passer dårlig for båter som ligger på sjøen.

I så fall ville jeg bare løftet avfukteren litt til, og lånt utløpet til servanten istedenfor. :smiley:

 

Et forhold som kan oppstå, dog kanskje lite sansynlig, er at vannet fra avfukteren fryser i skroggjennomføringen når det er frost utenfor båten. Avløpet kan på denne måten tettes igjen slik at du får vannsøl inne i båten.

Apparatet slutter å virke under 4 grader, og har avrimingsfunksjon. Med frostvakt skal det være temmelig kaldt før dette blir noe problem, og da vil luften i båten være temmelig tørr slik at avfukteren nok stopper av den grunn. Om slangen fryser så vil også apparatet stoppe. Jeg vil nok vurdere en varmekabel, men så lenge båten står hjemme har jeg mulighet for å inspisere jevnlig. Men takk for tipsene. :thumbsup: Skal være på vakt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

......så den er kun på over 5 plussgrader.

Interessant. Hvor har du plassert denne bryteren? Inni båten eller på utsiden av skroget? Spørsmålet er kun relevant hvis båten står på land. Hvis den står utenfor skroget, så vil den jo kutte når utetemperaturen er under 5 grader. I mitt tilfelle vil jeg på en slik måte være 100 % sikker på at dreneringsslangen ikke fryser mens apparatet er i drift. P.g.a. frostvaktene vil jeg jo til enhver tid ha høyere temperatur inni båten enn utenfor. Hmmm.... Hva mener folket er det lureste?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et forhold som kan oppstå, dog kanskje lite sansynlig, er at vannet fra avfukteren fryser i skroggjennomføringen når det er frost utenfor båten. Avløpet kan på denne måten tettes igjen slik at du får vannsøl inne i båten.

 

Har tenkt på følgende alternativer:

- Putte slangen gjennom avløpet og ut gjennom skroget. Hvis det da fryser så vil den bare stoppe når tanken er full, så starte igjen når det tiner

 

- som over, men med varmekabel langs slangen.

 

- Føre slangen ned i ei 25 l kanne som står i dusjen. Når denne er full vil det gå i kjølen til slutt.

 

Følgende ble løsningen:

Avløpsslangen fra avfukterens tank ble ført gjennom avløpet til servanten på badet, men det lyktes ikke å få den helt ut. Derfor la jeg ei tom plastkanne i vasken som vil flyte opp hvis utløpet fryser og vannet bygger seg opp. Avløpsslangen ligger over denne kanna og vil heves såpass mye at vannet stopper. Dette fører til at tanken fylles og avfukteren stopper.

Starter selv når ting tiner.

Link to post
Share on other sites

- Starter selv når ting tiner.

Er du sikker på det? Finnes vel mange varianter av avfuktere, men min må startes igjen manuelt hvis den av en eller annen grunn stopper.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på det? Finnes vel mange varianter av avfuktere, men min må startes igjen manuelt

Nei, ikke nå lengere.

 

Sjekket, og den starter selv etter strømbrudd, men ikke etter at tanken har vært full. Da må tanken ut og inn igjen for at den skal restartes.

 

Takk for tips!

 

Legger til: Går likevel for løsningen over (innlegg 11), da det går fint uten avfukter noen uker. Hovedpoenget er å unngå oversvømmelse.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte krype til korset og innse at båten ikke blir brukt nok nå på høsten.

Stakk derfor innom Clas Ohlson idag og kjøpte meg en avfukter.

Det ble en Duracraft DD TEC 10 E.

Foreløpig har jeg satt den rett på dørken i forre lugar, men får stikke nedom i morgen med slange, så jeg slipper å tømme tanken daglig.

casio_191111_037.jpg

Tenkte å plassere den i dusjen, med slangen rett ned i sluken. Da sørger vel lensepumpen i dusjen for å få vannet ut.

 

Har varme på i lugarene, og frostvakt i maskinen. Båten blir brukt en gang i uken, så jeg regner med at det ikke skulle oppstå noen oversvømmelse i dusjen om utløpet til dusjen skulle fryse. Båten ligger dessuten i Bergen, og vi har vanligvis ikke serlig med frost:-)

 

Skulle fått fatt i etpar sinnsykt store avfuktere, og plassert de på fjellene rundt Bergen, så hadde det kansje blitt litt tørrere klima her :lol:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Super ide med en kjempe avfukter på hvert av "de syv fjell" Avløpsvannet kan jo brukes til å produsere strøm til avfukterne;-) " Evighetsmaskiner....

 

Så, alvoret... Har hatt avfukter i båten i sikkert 10 år. Har "slitt ut" en. Har nr. 2 stående i vasken så kondensvannet renner rett ut. Billig modell fra Jula, men funker supert. Har alltid temperatur godt over frysepunktet ved hjelp av frostvakter i motorrom, bad og forkabin. Tørr luktfri båt, og alltid klar til bruk.

Link to post
Share on other sites

Har alltid temperatur godt over frysepunktet ved hjelp av frostvakter i motorrom, bad og forkabin. Tørr luktfri båt, og alltid klar til bruk.

 

 

Hvorfor ha frostvakt sammen med avfukter? Når det er minusgrader er det vel heller ikke behov for en operativ avfukter.

 

Kanskje den er litt mer klar til bruk om den ikke er gjennomfrosset.

Alltid klar til bruk, betyr jo også kanskje at den ikke er vinterkonservert.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

He,he,...Med "klar til bruk" mener jeg at "den er det"

Ikke vinterkonservert, dyner og sengtøy er på. "Tørrmat" i skuffer og skap. Alltid min. 5 -10 plussgrader i båten.

Avfukteren holder den tørr, og til en viss grad får den luften i båten til å sirkulere. Diesel på tankene.

Med andre ord: trenger bare ta med fersk mat og klær, "klar til bruk" :-)

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt Maritim sin avfukter de siste fire årene. Står på året rundt. Med litt lunk i båten holder sengetøyet seg fint. Jeg er innom båten hver dag så jeg tømmer ved behov. Ulempen ved denne er at den støyer en del. Nå står denne i akterlugaren så for oss er det bare å lukke døra ned dit når vi er ombord.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...