Nor-Oles Startet 10.November.2011 Link til dette innlegget Startet 10.November.2011 Hei. Skal ha båten på sjøen i vinter og dermed sitter jeg her og leser i instruksjonsboka va som må gjøres i forbindelse med dette. Det står at jeg må stenge sjøvannsinntaket med en ventil(som ikke er standarutstyr) eller lage en 100mm lang Ø30mm slange som er plugget i ene enden som vi skal sette på sjøvannsinntaket fra drevet og feste med slangeklemmer. Det vil jo da bli endel søl + det er veldigt trangt. Er dette nødvendigt? Hadde håpet og ha muligheten til og bruke båten ved gode vinterdager.( Ikke et must) Båten ligger i innerst i Gandsvågen i Sandnes. Forøvrig er båten en Suntrip 750 2005mod med kad 43 motor. Dette har jeg gjort til nå for å klargjøre båten til vinteren. Har tappet av ferskvannkretsen og fyller opp med litt næringsmiddelgodkjent glykol. Alle kraner opne. Stengt ventilen for sjøvann til toalett. Sprayet litt med CRC på motor og eletrisk. Takker for alle svar og legg gjerne med god info anngående båt på sjøen gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 10.November.2011 Link til dette innlegget Svart 10.November.2011 Du må ha frostvakt i motorrom. (Forutsetter landstrøm) Så lenge det er åpent vann fryser riktignok ikke sjøvannskretsen. Men hvis isen legger seg rundt båten er det fare på ferde. Det er da frostvakta (varmerør el.l.) kommer til sin rett. Når det er sagt så ligger jo ikke båten i den mest frostutsatte delen av landet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.November.2011 Link til dette innlegget Svart 10.November.2011 Ingen fare! Gandsfjorden fryser vel ikke til på vinteren? I alle fall ikke mer enn et tynt lag? Jeg har hatt båt på sjøen de siste 10 årene, og har aldri hatt behov for å tappe ned sjøvannsiden. De siste to årene har jeg hatt en frostvakt i motorrommet innstilt på fem pluss, men det gikk nå helt fint før jeg kjøpte denne også. Vinteren er jo en strålende tid for fisketurer, så da må jo båten være klar for bruk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjellbonden Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Spesielt viktig å tette motorromsluftingen hvis du ikke konserverer. Jeg hadde - 8°C i motorrom sist vinter, selv med 500 W på og bobler i vannet. Motorene var konservert og alt gikk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Dersom du velger å konservere gjøres dette enklest ved å koble fra sjøvannslangen som kommer fra drevet (jeg forstår deg slik at du har drev) der denne komme inn på sjøvannspumpen. Pass på å holde enden på slangen over havninvå, event tette med en plugg, slik at båten ikke fylles med vann. Da kan du suge opp frostveskeblanding fra en bøtte via en passende slange montert på sjøvannspumpa. Et par bøtter må til slik at du er sikker på at frostveskeblandingen kommer gjennom hele sjøvannsystemet. Ved å fylle slangen som går bakover mot drevet med frostveskeblanding vil dette bli stående frem til neste oppstart, slik at også slangen inn på drevet også frostsikres. Monter slangen på sjøvannspumpen igjen, og motoren er klar til oppstart neste gang du skal ut på tur. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KARILLA Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Har hatt båt liggende på sjø hele året siden 2004. Båtplassen er rett nord for Bergen det har ikke vært behov for nedtapping eller konservering av sjøvannside til dagsdato. De siste vintrene har også vært kaldere enn normalt for distriket. En må ikke glemme at sjøen er et "uendelig" resevoar av varme, som på disse trakter sjelden får temperaturer under 3-4 grader. Det er ikke noe varme på i båten, kun avfukter som kanskje kan tilføre noe varme i kabinen(kun i teorien). Oppsummert så ville jeg ikke bekymret meg, bare brukt båten fine dager som i dag og kost meg med en tur på sjøen. Ha en flott båt vinter Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
index Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Jeg har i mange år hatt et ute/inne termometer i båten, med føleren i motorrom. Og det kaldeste jeg har målt i mottorrommet disse årene, er 1,5 plussgrader! Dette selv ved femten minus ute. Nå har jeg ikke luftinntak til motoren på utsiden av skroget da, så jeg slipper kald trekk den veien. Om du har det ville jeg ha tapet over disse, for å hindre kald luft i å blåse inn og kjøle ned motorrom. Men utover dette ville jeg ikke ha gjort noe mer enn å følge litt med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nor-Oles Svart 11.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Tusen takk for gode svar. Tror jeg gjør som brigg sier når kulda setter inn, så sover jeg nok bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.