Jump to content

Husk å se etter batteriene

Marwin

Recommended Posts

Har nettopp vært ute i låven og gitt batteriene en "strømskvett", samt kontrollert veskenivå. Ikke dumt å gjøre DET  1 - 2 ganger i løpet av vinteren. :wink:

Har originalmontert landstrøm i båten ('Navix' mener jeg). Har koplet den til og bruker 220V uttaket inne til en 200W frostvakt. Går ut fra at laderen sørger for å vedlikeholdslade batteriene etter behov ila. vinteren (ser at den endrer status fra standby til charging dersom jeg slår på noe 12V som krever en del strøm). Er det noen fare med dette? (tenker på 'tørrkoking' av batterier el.).

Båten fikk burka i dag(!), så jeg håper på bekreftelser på at alt er i skjønneste orden :blush:

Er det noen fare med dette? (tenker på 'tørrkoking' av batterier el.)

Enkleste måten å finne ut dette på er og kontrollere vannstanden. Skal være ca. 10 mm over cellene og kan på de fleste batterier sjekkes i forhold til en referanseleppe under skruproppen. Utenom dette ser jeg ingen farer/problemer. Vil anbefale at du sjekker spenningen på batteriene ca. 10 min etter belastning, med lading avslått (slå på lys, eller et eller annet som drar strøm noen minutter). Er hvilespenningen 12,7 V målt på selve batteriene, så er alt såre vel.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Går ut fra at laderen sørger for å vedlikeholdslade batteriene etter behov ila. vinteren (ser at den endrer status fra standby til charging dersom jeg slår på noe 12V som krever en del strøm). Er det noen fare med dette? (tenker på 'tørrkoking' av batterier el.).

Jeg har ofte laderen (stor-dyr-avansert Victron) på i ukesvis uten ettersyn om vinteren og er blitt vant til å stole på den. Den piffer opp batteriene automatisk etter behov, men jeg sjekker nivået ett par ganger i løpet av vinteren og etterfyller om nødvendig. Faren for tørrkjøring er selvfølgelig til stede om noe skulle klikke, men det er en kalkulert risk jeg har valgt å ta.
  • 11 måneder senere...

Drar opp denne igjen...

Gammelbilen startet ikke i dag(82-mod.!); Batteriet er kanskje modent for utskiftig? Etter montasje av DAB-radio ser det ut til at denne kanskje trekker noe mere strøm i stillstand enn den gamle radioen? (NB! Radioen er mere verd en bilen!)

Dette fikk meg til å hekte på en lader, og minnet meg om at jeg skal gi båtbatteriene (4 stk) en liten "strømskvett" i år også! For ikke å glemme batteriene i bobilen...

Dette ment som en reminder.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 5 år senere...

Jo kaldere det er jo mindre er selvutladingen og sulfateringen, så jo sjeldnere trenger man å lade.

Om batteriet sto i konstant frysebokstemp hele tiden og det var fulladet på forhånd så ville det ikke være nødvendig å lade det i det hele tatt under lagringen.

Men nå har det jo vært mildt i flere måneder sammenlignet med normalen de fleste steder.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Synes batteriene mine virker dårlige. Sjekket de for 14 dager sider, dårligste ca 12,45 volt. Satte på lading i en uke, det dårligste kom opp på 12,7. Kjøpte "batterivann" på Biltema og fylte på ca 4liter på 4stk 200 amp batterier. Satte på lading igjen med påfyllingstoppene av i et døgn og da gikk batteriet opp til 13,17v. Satte på igjen toppenen og lot den stå en uke til. Ingen endring...Har en 12 år gammel 50 amp lader for 3 batteribanker og har en måler som viser hvor mye den gir...og det er omtrent ingenting. Hvordan finner eg ut om det er batteriene eller laderen som er dårlig ?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Batteriene kan ha full spenning selv om de er dårlige. Over tid vil du få sulfatering på platene i batteriene og først når dette har kommet langt vil hvilespenningen falle. Profesjonelle batterier blir gjerne testet jevnlig ved å utlade de helt. Da først kan man si noe sikkert om kapasiteten. Hvis du lar batteriene stå uten å være fulladet over tid, framskyndes sulfateringen. Da opplever du nok at kapasiteten er dårlig. Med en desulfator kan mange batterier reddes. Noen ladere har desulfator innebygget.

Laderen din leverer ikke så høy strøm når batterispenningen er opp mot det som laderen er begrenset til.

Tok en kikk på laderen når eg var i båten i dag. Der står max 13,8v nominal.Målte på de 3 utgangenepå laderen og det var 13,35v - 13,28v og 13,22v. DC ampermeteret på laderen viste 5 amp, er ikke det lite når batteriene er dårlige ? Store problem med å få gløding og start :headbang: Etter start fikk eg i hvertfall 14,2v inn på batteriene en times tid. Ca 10-15 min etter stopp var hvilespenning 12,75v. Er det ikke laderen som er problemet her ?

DieselDahl

Postet idag 12:16

Batteriene kan ha full spenning selv om de er dårlige.

Den erfaringen gjorde jeg. Målte 12,70 volt på ett 115 ah startbatteri, og mente det skulle være mer enn nok til å starte. Men nei, bare såvidt starter rikket seg. På forhånd hadde jeg gått over både kabler og selve starter. Kjøpte ett brukt 65 ah og dette målte jeg til 12,68 volt. Likevel var dette lille batteriet godt nok til både gløding og start av motor, uten noen form for lading på forhånd. Spenningsmåling sier tydeligvis ikke alt om batteriets tilstand.

DieselDahl

Postet idag 12:16

Batteriene kan ha full spenning selv om de er dårlige.

Den erfaringen gjorde jeg. Målte 12,70 volt på ett 115 ah startbatteri, og mente det skulle være mer enn nok til å starte. Men nei, bare såvidt starter rikket seg. På forhånd hadde jeg gått over både kabler og selve starter. Kjøpte ett brukt 65 ah og dette målte jeg til 12,68 volt. Likevel var dette lille batteriet godt nok til både gløding og start av motor, uten noen form for lading på forhånd. Spenningsmåling sier tydeligvis ikke alt om batteriets tilstand.

Bør vel få en til å måle på batteriene når eg vrir om tenningsnøkkel :lipseal:

Det forteller deg heller ikke så mye. Kapasitet måles i Ampere-timer altså hvis du har et 200Ah batteri som er fulladet og helt friskt og belaster det med 20A vil det ta 10 timer å tømme det. Det var teorien, du har indremotstand i batteriet som gjør at noe av energien går bort i varme. Spenningsmåling ved belastning forteller noe om hvor mye indremotstand batteriet har, ikke noe om kapasiteten. Men indremotstanden øker gjerne i et sulfatert batteri og hvis du opplever at et av batteriene er dårlig kan det enkleste være å bytte plass på batteriene og se om motoren starter lettere. Tiden det tar før kjøleskapet stopper er den beste testen du kan gjøre uten spesiellt utstyr.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
  • 3 uker senere...

Da er denne laderen innkjøpt, forventet montert mellom jul og nyttår.http://www.hodgesmarine.com/Promariner-Pronautic-1260-C-Sup3-Automatic-Digita-p/prm63560.htm?click=7482

Ikkenoe å si på den prisen iallefall :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Tok en kikk på laderen når eg var i båten i dag. Der står max 13,8v nominal.Målte på de 3 utgangenepå laderen og det var 13,35v - 13,28v og 13,22v. DC ampermeteret på laderen viste 5 amp, er ikke det lite når batteriene er dårlige ?

Monterte ny lader idag. Tok ikke mange minuttene før eg målte 14v på batteriene. Lar de stå på lading 1 uke og så setter eg den på "desulfatering mode". Er det håp ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...