Marwin Startet 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2004 Har nettopp vært ute i låven og gitt batteriene en "strømskvett", samt kontrollert veskenivå. Ikke dumt å gjøre DET 1 - 2 ganger i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Fantino Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 Har nettopp vært ute i låven og gitt batteriene en "strømskvett", samt kontrollert veskenivå. Ikke dumt å gjøre DET 1 - 2 ganger i løpet av vinteren. Har originalmontert landstrøm i båten ('Navix' mener jeg). Har koplet den til og bruker 220V uttaket inne til en 200W frostvakt. Går ut fra at laderen sørger for å vedlikeholdslade batteriene etter behov ila. vinteren (ser at den endrer status fra standby til charging dersom jeg slår på noe 12V som krever en del strøm). Er det noen fare med dette? (tenker på 'tørrkoking' av batterier el.). Båten fikk burka i dag(!), så jeg håper på bekreftelser på at alt er i skjønneste orden Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 Har nettopp vært ute i låven og gitt batteriene en "strømskvett", samt kontrollert veskenivå. Ikke dumt å gjøre DET 1 - 2 ganger i løpet av vinteren. Har gjort dette selv i dag, både begge bilene og båten har fått en omgang med laderen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Arnstein Svart 23.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2004 Er det noen fare med dette? (tenker på 'tørrkoking' av batterier el.)Enkleste måten å finne ut dette på er og kontrollere vannstanden. Skal være ca. 10 mm over cellene og kan på de fleste batterier sjekkes i forhold til en referanseleppe under skruproppen. Utenom dette ser jeg ingen farer/problemer. Vil anbefale at du sjekker spenningen på batteriene ca. 10 min etter belastning, med lading avslått (slå på lys, eller et eller annet som drar strøm noen minutter). Er hvilespenningen 12,7 V målt på selve batteriene, så er alt såre vel. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Sigurd Svart 24.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2004 Går ut fra at laderen sørger for å vedlikeholdslade batteriene etter behov ila. vinteren (ser at den endrer status fra standby til charging dersom jeg slår på noe 12V som krever en del strøm). Er det noen fare med dette? (tenker på 'tørrkoking' av batterier el.).Jeg har ofte laderen (stor-dyr-avansert Victron) på i ukesvis uten ettersyn om vinteren og er blitt vant til å stole på den. Den piffer opp batteriene automatisk etter behov, men jeg sjekker nivået ett par ganger i løpet av vinteren og etterfyller om nødvendig. Faren for tørrkjøring er selvfølgelig til stede om noe skulle klikke, men det er en kalkulert risk jeg har valgt å ta. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2005 Drar opp denne igjen... Gammelbilen startet ikke i dag(82-mod.!); Batteriet er kanskje modent for utskiftig? Etter montasje av DAB-radio ser det ut til at denne kanskje trekker noe mere strøm i stillstand enn den gamle radioen? (NB! Radioen er mere verd en bilen!) Dette fikk meg til å hekte på en lader, og minnet meg om at jeg skal gi båtbatteriene (4 stk) en liten "strømskvett" i år også! For ikke å glemme batteriene i bobilen... Dette ment som en reminder. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Drar opp denne på ny. Det begynner å bli tid for å gi batteriene en ny strømskvett kanskje? Gjør det 1-2 ganger i løpet av vinteren. Få dager til sola snur, og så begynner vi å lengte mot båtutsett!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Teerex Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Jo kaldere det er jo mindre er selvutladingen og sulfateringen, så jo sjeldnere trenger man å lade. Om batteriet sto i konstant frysebokstemp hele tiden og det var fulladet på forhånd så ville det ikke være nødvendig å lade det i det hele tatt under lagringen. Men nå har det jo vært mildt i flere måneder sammenlignet med normalen de fleste steder. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Trophy Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 (redigert) Synes batteriene mine virker dårlige. Sjekket de for 14 dager sider, dårligste ca 12,45 volt. Satte på lading i en uke, det dårligste kom opp på 12,7. Kjøpte "batterivann" på Biltema og fylte på ca 4liter på 4stk 200 amp batterier. Satte på lading igjen med påfyllingstoppene av i et døgn og da gikk batteriet opp til 13,17v. Satte på igjen toppenen og lot den stå en uke til. Ingen endring...Har en 12 år gammel 50 amp lader for 3 batteribanker og har en måler som viser hvor mye den gir...og det er omtrent ingenting. Hvordan finner eg ut om det er batteriene eller laderen som er dårlig ? Redigert 4.Desember.2011 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
DieselDahl Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Batteriene kan ha full spenning selv om de er dårlige. Over tid vil du få sulfatering på platene i batteriene og først når dette har kommet langt vil hvilespenningen falle. Profesjonelle batterier blir gjerne testet jevnlig ved å utlade de helt. Da først kan man si noe sikkert om kapasiteten. Hvis du lar batteriene stå uten å være fulladet over tid, framskyndes sulfateringen. Da opplever du nok at kapasiteten er dårlig. Med en desulfator kan mange batterier reddes. Noen ladere har desulfator innebygget. Laderen din leverer ikke så høy strøm når batterispenningen er opp mot det som laderen er begrenset til. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Tok en kikk på laderen når eg var i båten i dag. Der står max 13,8v nominal.Målte på de 3 utgangenepå laderen og det var 13,35v - 13,28v og 13,22v. DC ampermeteret på laderen viste 5 amp, er ikke det lite når batteriene er dårlige ? Store problem med å få gløding og start Etter start fikk eg i hvertfall 14,2v inn på batteriene en times tid. Ca 10-15 min etter stopp var hvilespenning 12,75v. Er det ikke laderen som er problemet her ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hegra Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 DieselDahl Postet idag 12:16 Batteriene kan ha full spenning selv om de er dårlige. Den erfaringen gjorde jeg. Målte 12,70 volt på ett 115 ah startbatteri, og mente det skulle være mer enn nok til å starte. Men nei, bare såvidt starter rikket seg. På forhånd hadde jeg gått over både kabler og selve starter. Kjøpte ett brukt 65 ah og dette målte jeg til 12,68 volt. Likevel var dette lille batteriet godt nok til både gløding og start av motor, uten noen form for lading på forhånd. Spenningsmåling sier tydeligvis ikke alt om batteriets tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 DieselDahl Postet idag 12:16 Batteriene kan ha full spenning selv om de er dårlige. Den erfaringen gjorde jeg. Målte 12,70 volt på ett 115 ah startbatteri, og mente det skulle være mer enn nok til å starte. Men nei, bare såvidt starter rikket seg. På forhånd hadde jeg gått over både kabler og selve starter. Kjøpte ett brukt 65 ah og dette målte jeg til 12,68 volt. Likevel var dette lille batteriet godt nok til både gløding og start av motor, uten noen form for lading på forhånd. Spenningsmåling sier tydeligvis ikke alt om batteriets tilstand. Bør vel få en til å måle på batteriene når eg vrir om tenningsnøkkel Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
DieselDahl Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 (redigert) Det forteller deg heller ikke så mye. Kapasitet måles i Ampere-timer altså hvis du har et 200Ah batteri som er fulladet og helt friskt og belaster det med 20A vil det ta 10 timer å tømme det. Det var teorien, du har indremotstand i batteriet som gjør at noe av energien går bort i varme. Spenningsmåling ved belastning forteller noe om hvor mye indremotstand batteriet har, ikke noe om kapasiteten. Men indremotstanden øker gjerne i et sulfatert batteri og hvis du opplever at et av batteriene er dårlig kan det enkleste være å bytte plass på batteriene og se om motoren starter lettere. Tiden det tar før kjøleskapet stopper er den beste testen du kan gjøre uten spesiellt utstyr. Redigert 4.Desember.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Tok en kikk på laderen når eg var i båten i dag. Der står max 13,8v nominal. Målte på de 3 utgangenepå laderen og det var 13,35v - 13,28v og 13,22v. Så dårlig/lav ladespennig er vel ikke bra for batteriene i lengden ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Da er denne laderen innkjøpt, forventet montert mellom jul og nyttår. Kan den desulfatere de dårlige batteriene ? http://www.hodgesmarine.com/Promariner-Pronautic-1260-C-Sup3-Automatic-Digita-p/prm63560.htm?click=7482 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Seasu Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 (redigert) Her er en liten romjulspresang til dere som har batterier med vann. Batterivannfyller Beste måten å teste på, er å belastningsteste hvert enkelt batteri med feks Denne Redigert 25.Desember.2011 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Da er denne laderen innkjøpt, forventet montert mellom jul og nyttår.http://www.hodgesmarine.com/Promariner-Pronautic-1260-C-Sup3-Automatic-Digita-p/prm63560.htm?click=7482 Ikkenoe å si på den prisen iallefall Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Trophy Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Ja og da er det bare å slå til Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
primusmotor Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Ja og da er det bare å slå til Hvilke fraktpris fikk du?? Fikk en fraktpris på 410$......med UPS Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
ravddo Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Send gjennom Jetcarrier. Fungerer utmerket og man sparer ofte mye penger fra USA. Fungerer utmerket! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Trophy Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Frakten kom på 117,52 billigste alternativ Hodgson marine. Kommer vel på ca 2500,- når eg får regning på mva Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
stinilsen Svart 26.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 (redigert) Kjøpte en Ctek lader til min far i jul. Den er allerede i bruk. Står nede i garagen å fyller et av batteriene til båten. Virker som de er ganske gode. Hvertfall enkel i bruk!! Redigert 26.Desember.2011 av stinilsen (see edit history) Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post
Trophy Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Frakten kom på 117,52 billigste alternativ Hodgson marine. Dollar selvfølgelig. USPS international priority mail. Kjøpt 13/12 hentelapp i postkassen 24/12. Hentet idag total pris 2568,- NOK :santcheers: Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Tok en kikk på laderen når eg var i båten i dag. Der står max 13,8v nominal.Målte på de 3 utgangenepå laderen og det var 13,35v - 13,28v og 13,22v. DC ampermeteret på laderen viste 5 amp, er ikke det lite når batteriene er dårlige ? Monterte ny lader idag. Tok ikke mange minuttene før eg målte 14v på batteriene. Lar de stå på lading 1 uke og så setter eg den på "desulfatering mode". Er det håp ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.