Jump to content

Mercury 30 hk EFI 2008, stigende oljemengde på peilestaven


Endeavour

Recommended Posts

Hei. Har en Mercury 30 hk EFI 2008-mod. Kjøpt brukt i -09. Siden i vinter har oljepeilingen vist økende mengde. Det er ikke vann som kommer i oljen, da den ikke får den karakteristiske Baileys-fargen. Så da må det være bensin som kommer ned ovenfra. Oljen jeg bruker er Shipmate 10W30, delsynthetisk kjøpt hos merkeforhandler. Oljen skal være av høy kvalitet, beregnet for utenbords 4-taktsmotorer. Har noen andre her på Båtplassen hatt en tilsvarende erfaring? Forslag til løsning? Takker for kommentarer.

Redigert av Endeavour (see edit history)
Link to post

Jeg opplevde det samme som du skriver her med en Yamaha 80 4 takt med innsprøytning, men her var problemet større anslagsvis 0,5 - 0,75 liter mer på peilepinnen ved endt sesong en ved fylling på høst service. Etter endel lesing fikk jeg inntrykk av at mineraloljer kunne gi et bedre "bitt" i sylinderveggene slik at stempelringene tettet bedre. Dette ble videre forklart med lavfriksjonstilsettninger osv noen syntetiske oljer har. Dette er imidlertid urelevant for en påhengsmotor med normal bruk siden olje skiftene skjer så hyppig. Så for høsten 2010 fylte jeg 10 - 40 mineral olje fra biltema, høsten 2011(noen uker siden) var oljenivået det samme som ved påfylling, dvs at det var ikke mulig å se noen endring ei heller lukta olje bensin som den hadde gjort året før.

 

Det denne observasjonen ikke sier noe om er om bruksmønstret var helt likt, det er vanskelig å si, men det er snakk om ca like mange timer ,og mye rolig kjøring.

Link to post

Det er iallefall 2 årsaker til at du kan få høyere oljenivå. Det ene er hvis vanntermostaten har satt seg i åpen stilling slik at motoren går for kald og det andre er hvis du ikke kjører hardt innimellom. Oljen må være varm for at det skal kvitte seg med stoffer som ikke skal være der. På min Verado er oljen 105 grader men kun når jeg drar på hardt. Bare lavt turtall vil ikke gi nok varme.

Link to post

Hei, "Endeavour" det første du må undersøke er om termostaten henger,gjør den det får du en økende bensinmengde i oljen over tid. Det andre spørs

målet er hvor mange timer er motoren kjørt??, under innkjøring er det meget viktig å kjøre motoren på full gass etter bestemte intervaller dette står i instruksjonsboken og har sin mening fordi stempelringene må sette seg i sylinderforingene.

Er motoren daukjørt under innkjøring kan du oppleve dette.Men dette kan ordnes på ved att du skifter oljen i motoren(ikke kjør med utblandet olje

som inneholder bensin,den har dårligere smøreevne).Etter det er gjort tar du en par timer med hardkjør på motoren dvs full gass eller nesten full

mesteparten av tiden,da vil du i de fleste tilfeller få stempel ringene til å sette seg ordentlig.

Problemet vil som regel forsvinne etter dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...