Endeavour Startet 11.November.2011 Link til dette innlegget Startet 11.November.2011 (redigert) Hei. Har en Mercury 30 hk EFI 2008-mod. Kjøpt brukt i -09. Siden i vinter har oljepeilingen vist økende mengde. Det er ikke vann som kommer i oljen, da den ikke får den karakteristiske Baileys-fargen. Så da må det være bensin som kommer ned ovenfra. Oljen jeg bruker er Shipmate 10W30, delsynthetisk kjøpt hos merkeforhandler. Oljen skal være av høy kvalitet, beregnet for utenbords 4-taktsmotorer. Har noen andre her på Båtplassen hatt en tilsvarende erfaring? Forslag til løsning? Takker for kommentarer. Redigert 11.November.2011 av Endeavour (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Stemmer nok at det er bensin som kommer inn dersom det øker. Dersom du bare småkjører og ikke lar den gå seg ordentlig varm så kan du oppleve dette, pga. bensinen får ikke sjanse til å fordampe ut. Alt er nok i orden på motoren din, tipper det er bruksmønsteret ditt som forårsaker dette. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Hva med å testkjøre den litt hardt en stund for å se (hvis oljen virker fin og smørende vel og merke) for å se om bensinen fordamper bort fra oljen da? Pleier du å tomganskjøre i lang tid? ELler lar du båten ligge på godt arbeidsturtall når du kjører? Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 11.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 (redigert) Takk for svar, Fjellmatros og Arne Hansen. Da skal kjøre noen lengre turer med hardere pådrag. Det er riktig at det blir mye småkjøring, dorging, garn-/teinehaling, etc. Spennende å se hvordan det utvikler seg. Har nettopp skiftet olje, så den skal være i orden. Redigert 11.November.2011 av Endeavour (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Jeg opplevde det samme som du skriver her med en Yamaha 80 4 takt med innsprøytning, men her var problemet større anslagsvis 0,5 - 0,75 liter mer på peilepinnen ved endt sesong en ved fylling på høst service. Etter endel lesing fikk jeg inntrykk av at mineraloljer kunne gi et bedre "bitt" i sylinderveggene slik at stempelringene tettet bedre. Dette ble videre forklart med lavfriksjonstilsettninger osv noen syntetiske oljer har. Dette er imidlertid urelevant for en påhengsmotor med normal bruk siden olje skiftene skjer så hyppig. Så for høsten 2010 fylte jeg 10 - 40 mineral olje fra biltema, høsten 2011(noen uker siden) var oljenivået det samme som ved påfylling, dvs at det var ikke mulig å se noen endring ei heller lukta olje bensin som den hadde gjort året før. Det denne observasjonen ikke sier noe om er om bruksmønstret var helt likt, det er vanskelig å si, men det er snakk om ca like mange timer ,og mye rolig kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 11.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Takk for det, Vbunn. Skal ta med meg din erfaring også. Først prøver jeg å forandre kjøremønster på den oljen jeg har. Peile ofte. Om det ikke hjelper, skal jeg gå over til mineralolje. Bør vel helst være en marine-variant fordi disse inneholder bl.a. høyere grad av antikorrosjon-tilsetninger. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Det er iallefall 2 årsaker til at du kan få høyere oljenivå. Det ene er hvis vanntermostaten har satt seg i åpen stilling slik at motoren går for kald og det andre er hvis du ikke kjører hardt innimellom. Oljen må være varm for at det skal kvitte seg med stoffer som ikke skal være der. På min Verado er oljen 105 grader men kun når jeg drar på hardt. Bare lavt turtall vil ikke gi nok varme. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.November.2011 Link til dette innlegget Svart 12.November.2011 Hei, "Endeavour" det første du må undersøke er om termostaten henger,gjør den det får du en økende bensinmengde i oljen over tid. Det andre spørs målet er hvor mange timer er motoren kjørt??, under innkjøring er det meget viktig å kjøre motoren på full gass etter bestemte intervaller dette står i instruksjonsboken og har sin mening fordi stempelringene må sette seg i sylinderforingene. Er motoren daukjørt under innkjøring kan du oppleve dette.Men dette kan ordnes på ved att du skifter oljen i motoren(ikke kjør med utblandet olje som inneholder bensin,den har dårligere smøreevne).Etter det er gjort tar du en par timer med hardkjør på motoren dvs full gass eller nesten full mesteparten av tiden,da vil du i de fleste tilfeller få stempel ringene til å sette seg ordentlig. Problemet vil som regel forsvinne etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.