bayliners Startet 11.November.2011 Link til dette innlegget Startet 11.November.2011 Heisan jeg har i dag en cabincruiser på 30 fot, diesel og topphastighet 34 knop. Nå lurer jeg på å bytte til seilbåt. Hva sier dere, er dette som å gå mot strømmen eller hva sier dere? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 I forbindelse med å bytte meg opp i størrelse, vurderte jeg lenge det samme for ei tid tilbake. Konklusjonen ble etter mye frem og tilbake at seilbåt ikke passer til vår båtbruk nå, siden den typiske bruken er en ettermiddags fisketur eller en formiddags badetur. En seilbåt ville gjort at vi ikke rakk frem til de beste fiske og badeplassene på samme tid, og terskelen for å ta en kveldstur ville økt. I tillegg har vi campingvogn, og det er kun meg i en familie på 4 som er villig til å selge den. Så da beholdt vi Skibsplasten, perfekt til vårt bruk. Spørsmålet er hva du bruker båten til, og hvor mye penger du vil legge i dette. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
alidal Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Her er en tråd om overgang fra motor til seil Har selv gått den veien og har etter en sesong begrenset med erfaring, men angrer i alle fall ikke så langt! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 En seilbåt ville gjort at vi ikke rakk frem til de beste fiske og badeplassene på samme tid, og terskelen for å ta en kveldstur ville økt. Dette er jo en ærlig sak, og vi er alle forskjellige med ulike behov og ønsker. Helt klart at motorbåter har noen fortrinn fremfor seilbåter. Det man imidlertid ikke skal glemme er at med seilbåt kommer det inn nye perspektiver som, i alle fall etter min mening, oppveier de fleste av ulempene du nevner. Jeg tenker kanskje spesielt på seilgleden som gjør det å være underveis til et mål i seg selv Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 (redigert) Startet min båt Karriere i en Antares 650 (allværs fiske/daycruiser) Etter å ha kommet meg fort frem til en uthavn, og innemllom fisket, ble det til at jeg satt å så på seilbåtene som stille og rolig kom inn i uthavnen myyyyyye senere på kvelden. Det så bare så avslappende ut. Det ble bytte samme høst. - Har aldri angret!. En dag med litt gråvær, sånn ca litt under frisk bris og en passe lang distanse ( 4-5 timer) sletter alt stress fra hverdagslivet. Savner ikke motorbåt i det hele tatt. ( bortsett fra når vi har vinden midt i mot og det regner hunder og katter, samt uteplass-komforten en motorbåt gjerne har når du først er i havn.) Jeg tror imidlertid at uten seilbåt så hadde jeg forlatt verden p.g.a hjerte infarkt for lenge siden. Det å komme til båten en fredagskveld, putre ut og så sette seil er bedre medisin enn noe annet. Særlig hvis det er måneskinn og stjerneklart. Da er det helt ubetalelig! Redigert 11.November.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Vurderer å gå andre veien. Har en Seilbåt på ca.45" og vurderer å gå over til Flybridge. Er imidlertid veldig usikker på dette. Det er jo både fordeler og ulemper med alt som kjent. Det jeg savner mest med seilbåten er det å kunne komme inn under broer og spenn og inn på grunt vann. Det å kunne "snike" seg inn på de mest bortgjenmte steder. Det synes jeg er en klar bakdel med seilbåten. Hastigheten opplever jeg ikke som noe problem. Er man på tur så er man på tur og tror nok at jeg stort sett vil marsje i "snekkefart" selv om jeg skulle gå over til P40 (Som er den jeg ser mest på). Det man må gi avkall på ved overgang til motot er jo selvsagt den herlige stillheten og tilfredstillelsen som ligger i en herlig slør i solgangsbris men man kan jo ikke få både i pose og sekk heller så det er vel så. Noen som har gått denne veien som jeg tenker på og har gjort seg erfaringer? Eller noen som har P40 og kunne tenke seg seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 En seilbåt ville gjort at vi ikke rakk frem til de beste fiske og badeplassene på samme tid, og terskelen for å ta en kveldstur ville økt. Nettopp. Det er nemlig slik at når man er mer glad i kveldsturer, fiske og å bade, enn å seile, så er ikke seilbåt tingen. Forholder det seg omvendt, derimot ... :-D Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Det jeg savner mest med seilbåten er det å kunne komme inn under broer og spenn og inn på grunt vann. Det å kunne "snike" seg inn på de mest bortgjenmte steder. Inn under broer? Fins en løsning på alt vettø: :D ... men ja, jeg ser vel at dette kanskje ikke er den ideelle løsning for alle. Inn på grunna derimot, du får seilbåter med senkekjøl, det fins katamaraner osv. som ikke stikker dypt. Det fins mange muligheter. Tror det værste blir å sitte på flybridgen i perfekt slørebris. Kan du leve med det er det vel verdt et forsøk. Et alternativ er å leie motorbåt første sesongen. Behøver ikke være maken til drømmebåten, så lenge den mangler sånn lang stang på taket. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 - og jeg har alltid hatt en intensjon om å få tid til en kveldstur på fine sommerdager, men etter 7 år har jeg fortsatt ikke fått det til. Jeg har derfor tatt konsekvensen av det og flyttet båten ut fra indre oslo fjord, for å kunne seile når vi først er i båten (fremfor å kjøre motor mellom Oslo og Drøbaksundet) - For kvelds/fiske/badeturer er motorbåt absolutt det beste alternativ. - Så jeg skjønner veldig godt de som velger motorbåt hvis tid er en vesentlig faktor. Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Jeg har seilt siden 70-tallet, men i år var første sesongen med bare motorbåt på vannet (snekke). Overgangen skyldes 4 barn som liker å ut i båt men (hvertfall enn så lenge) ikke så godt å seile. Har jeg kjøpt et 30ft Furuholmen-prosjekt (med relativt mye uteplass) som jeg håper å ha på sjøen til neste sesong. Seiling er uslåelig og jeg savner det. Men turer i skjærgården for motor er fantastisk også - og det har blitt langt flere turer med hele familien:thumbsup: Har også kjøpt en 30 fots Vindø fordi jeg liker dem (storvokst folkebåt). Lurer litt på om jeg skulle prøve en sesong med både og - og se hva som blir brukt og satt mest pris på Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 En fin blandig av seil- og motorbåtens egenskaper finner du i en trawler. Avslappende fart (6 - 15 mil), store bevegelsesmuligheter rundt på dekk og soldekk. Ingen støy når man befinner seg på soldekket. Sjøsterk! Og god plass i styrhuset med store vinduer ut mot sjøen. Og et hav av plass i motorrommet. Anbefales! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Rastløs Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 joda, men trådstarter har en Bayliner 2855. Prisgapet mellom den og en trawler er kanskje i meste laget Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 - For kvelds/fiske/badeturer er motorbåt absolutt det beste alternativ. - Så jeg skjønner veldig godt de som velger motorbåt hvis tid er en vesentlig faktor. Det kommer vel an på hvor langt man må reise for å fiske eller bade det da Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 (redigert) Tok steget fra motor til seil i 2009 og angrer ikke en sekund. Vi har riktignok en god del flotte fiske- og badeplasser i 20 minutters avstand, men seilbåt gir tross begrenset hastighet en stor følelse av frihet som vi ikke opplevde med motorbåt. Vi hadde fine familieseilaser til Shetland i fjor og til Denmark (Limfjorden) i år. En kommer langt med seilbåt. Og kicken du få med fulle seil og 8 til 9 knop i liten kuling er etter min menig mye bedre enn du få med 35 knop på en flybridge. Redigert 11.November.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.