Eureka Startet 11.November.2011 Link til dette innlegget Startet 11.November.2011 Det er tid for vinteropplag og vinterklargjøring, på land og til sjøs. Selv bruker jeg frostvakter og varmerør både i motorrom og i cabin på båten som står på land med presenning og overbygg/bakkestativ. Luftinntak til motorrommet tettes med remser av skum. Fordekk og motorromsluke blir dekket med gamle dyner og tepper for å isolere litt ekstra. Jeg spekulerer litt i om oppvarming av lufta i motorrommet som frostsikring er den mest optimale og energiøkonomiske løsningen. Forutsatt at vv-bereder, slanger, lensepumpe er tømt for vann og således frostsikret, er det da nødvendig på holde varme i hele motorromet? Jeg tenker da på om det er muligheter for bruk av elektriske varmetepper som dekker motoren og at man eventuelt legger isolasjonsmatter over dette. En type elektriske varmetepper er jo noe som eldre mennesker bruker å ligge på i senga, en annen type brukes til å forvarme dekkene til formula-1 bilder før løp. Tanken med dette er å bruke varmeenergien rasjonelt med direkte oppvarming av motoren og kjølekomponenter og ikke alt mulig annet. Noe annet er jo det at kjølen nærmest blir som en kuldegrop i motorrommet og motoren nærmest er plassert nedi denne kuldegropa. Å legge isolasjonsmatter nedi kjølen under motore kan man kanskje forhindre dette. Dersom det er høy klaring mellom motor og "taket" i motorrommet, luke, kan en da dra fordel av å senke takhøyden med isolasjonsmatter for å unngå at det er varmest rett under motorromsluken og mindre varmt nederst i motorrommet? Igjen, er det noen som slår til på ideen med elektrisk varmeteppe/ matte? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Hvorfor trenger du å varme motoren ? Jeg forstår fjerning av fukt, men om maskinen er konservert så gjør det vel ikke noe om det er minusgrader ? Jeg har aldri varme i motorrom om vinteren, kun åpne motorluker og ellers god lufting av båten, uten kalesje under presenning (2 stk) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 11.November.2011 Link til dette innlegget Svart 11.November.2011 Jeg ser for meg at et slikt varmeteppe bruker mer energi enn to 25w lyspærer. To slike pærer er nok til å få litt omløp på luften i motorrommet og holde motoren tørr. Jeg aner ikke om jeg har rett, men da har man i tilegg belysning i mottorrommet som en "bivirkning" ellers i året. Et elektrisk varmeteppe med oljesøl, ser jeg kun på som et lagringsproblem. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.