Jump to content

Parkerings bot, vil vi ha nr. på båten!?

b-e-p

Recommended Posts

Slutt på å fortøye i Vågen, du parkerer

Nå får du parkeringsbot på båten

Etter det Stavangeravisen erfarer skal Europark nå overta innkreving av avgiften for båter i Vågen. Ligger du ved kai og ikke har betalt avgift, får du ”parkeringsbot”.

Det er usikkert om parkeringsvaktene kommer i badebukse/drakt. Det er ikke klart når parkeringsordningen starter.

Nå er det parkering av båten.

Det skal nå være undertegnet en avtale mellom Stavanger Havnevesen og Europark. Avtalen går på at det er Europarks folk som skal innkreve avgifter fra båter som fortøyer i Stavanger havnebasseng.

Blir ikke avgiften betalt, får du bot. Størrelsen på boten er ikke kjent. Men med bilenes bøter som modell, kan det bli dyrt å unnlate å betale.

Hittil er det Havnevesenets egne betjenter som har foretatt innkreving av avgifter.

http://www.stavangeravisen.com/art.asp?art=6919

---------------------------------------------------------

Ja ja nok en god grunn til å ikke registrere båten, har du ikke nr. på båten, ja hvordan skal de da finne frem til eiger av båten. :flag:

Slutt på å fortøye i Vågen, du parkerer

Nå får du parkeringsbot på båten

Ja ja nok en god grunn til å ikke registrere båten, har du ikke nr. på båten, ja hvordan skal de da finne frem til eiger av båten.  :flag:

Mener du at ved å ikke registrere båten så trenger du heller ikke å betale fortøyningsgebyr? Jeg forstår deg med dette slik at ved å ikke registrere båten din, så har du en enkel mulighet til å lure deg unna gebyrer. Elller har jeg misforstått noe? :confused:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Nå skal man vel gjøre opp for seg når man "parkerer" båten, men uten nummer slipper man i alle fall å krangle med en nidkjær parkeringsvakt etter at man var en time i land og bot ventet når man kom tilbake.

Noe stort problem blir det neppe. Med få båter i registeret fører det kanskje noe positivt med seg. De sære kommuner som krever havneavgift på dagtid, må antagelig gi opp denne "praksisen", da de ikke aner hvem de skal skrive bot til.

Lotus

Hvor har du dette fra? Selvfølgelig har alle adgang til registeret, inkludert deg og meg.

Lotus

I så fall så har jeg missforstått totalt. Den lokale Lensmann har ikke oversikt over hvem som eier de forskjellige reg. nummrene.

Fortell meg hvor jeg kan søke i registret..... :rolleyes:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

I så fall så har jeg missforstått totalt. Den lokale Lensmann har ikke oversikt over hvem som eier de forskjellige reg. nummrene.

Fortell meg hvor jeg kan søke i registret..... :rolleyes:

Den lokale lensmann har ikke hatt registeret på nærmere 10 år. Vi har nå et båtregister du kan ringe. Da får du opplyst eier på minuttet. Har gjort det flere ganger selv.

Ellers er registeret online for alle med tillatelse.

Lotus

Den lokale lensmann har ikke hatt registeret på nærmere 10 år. Vi har nå et båtregister du kan ringe. Da får du opplyst eier på minuttet.  Har gjort det flere ganger selv.

Lotus

Dette her blir vel litt OT, men...

Jeg har ikke nevnt ordet lokal register, men det generelle båtregistret.

Så tilbake til mitt spørsmål: - Hvor finner jeg registret det online?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Mener du at ved å ikke registrere båten så trenger du heller ikke å betale fortøyningsgebyr?  Jeg forstår deg med dette slik at ved å ikke registrere båten din, så har du en enkel mulighet til å lure deg unna gebyrer.  Elller har jeg misforstått noe? :confused:

Tidligere var det gratis å fortøye i vågen i stavanger, i sommer innførte europark billett automater som går på 1/2 timen, jeg betalte 20 kr da jeg kun skulle kjøpe noen reker og det holdt bare til en time.

Jeg var kanskje litt forvirret, for jeg stappet billetten i lommen og gikk altså ikke tilbake til båten med den. Når jeg kom tilbake med reker var det en bot på kr 500,- festet til båten.

Jeg ble irritert å kastet hele boten, en 14 dager senere kommer boten i posten med et tillegg på 250,-

Den er altså nå på 750 kr.

Hvor min parkeringsbillett som jeg for 14 dager siden hadde i lommen har tatt veien vet jeg ikke, så jeg måtte pent betale kr 750,-

Med det nye registeret hadde jeg ikke hatt noe nr på båten, da kunne de ikke sendt meg noen bot.

Jeg mener det er for galt å ta betalt bare for å handle i byn en times tid.

At det koster litt for å ligge et døgn er helt greit, og selvsakt må man betale for strøm.

Dette koster i dag kr 90,- for ligge og kr 70,- for strøm. pr. døgn.

Så hvor kortere tid man ligger hvor dyrere er det. :headbang:

Men dette gjelder bare i vågen, legger jeg til f.eks. på jorunholmen er det fremdeles gratis.

(men aldri plass)

:santcheers:

Men dette gjelder bare i vågen, legger jeg til f.eks. på jorunholmen er det fremdeles gratis.

(men aldri plass)

Fullstendig klar over gebyrsystemet i Stavanger havn da jeg ofte tar turen til byn på lørdager med familien. Spørsmålet mitt er om du oppfordrer til at folk skal lure seg unna gebyrer ved å ikke registrere båten sin? Hvis det er poenget ditt, er jeg veldig i uenig motivet for ikke-registrering.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Fullstendig klar over gebyrsystemet i Stavanger havn da jeg ofte tar turen til byn på lørdager med familien.  Spørsmålet mitt er om du oppfordrer til at folk skal lure seg unna gebyrer ved å ikke registrere båten sin?  Hvis det er poenget ditt, er jeg veldig i uenig motivet for ikke-registrering.

Nei for all del! Jeg vil ikke oppfordre noen til å lure seg unna, tvert i mot har jeg god forståelse av at noen penger må man bidra med vist vi ønsker en havn i god stand.

Men jeg mener det var mye bedre før da havnevesenet tok seg av dette, det var hyggelige folk som en kunne slå av en prat med, og du måtte ikke betale pr. minutt. Men pr. døgn

Og jeg betaler når jeg ligger i byn` men det er motvillig når det er snakk om kort tid.

Jeg må vel også innrømme at jeg ved noen få anledninger ikke har betalt, men da har jeg vert ombord i båten i tilfelle Europark kommer, dette har vert ved henting og bringning av folk.

Jeg liker rett å slett ikke parkeringsvakter. :wink:

Mitt motiv for å ikke registrere båten er i hovedsak at det innføres års gebyr, noe jeg mener vi har for mange av allerede. At 100 kr i året ikke er nye penger er riktig, men hvor lenge er det 100 kr ?

Nei for all del! Jeg vil ikke oppfordre noen til å lure seg unna, tvert i mot har jeg god forståelse av at noen penger må man bidra med vist vi ønsker en havn i god stand.

Men jeg mener det var mye bedre før da havnevesenet tok seg av dette, det var hyggelige folk som en kunne slå av en prat med, og du måtte ikke betale pr. minutt. Men pr. døgn

Og jeg betaler når jeg ligger i byn` men det er motvillig når det er snakk om kort tid.

Jeg må vel også innrømme at jeg ved noen få anledninger ikke har betalt, men da har jeg vert ombord i båten i tilfelle Europark kommer, dette har vert ved henting og bringning av folk.

Jeg liker rett å slett ikke parkeringsvakter.  :wink:

Mitt motiv for å ikke registrere båten er i hovedsak at det innføres års gebyr, noe jeg mener vi har for mange av allerede. At 100 kr i året ikke er nye penger er riktig, men hvor lenge er det 100 kr ?

Heisan.

Å drive en havn koster penger. Vi båteiere skal være glade for at det finnes tilbud til oss i byene, og da menes deriblant tilgang på strøm, vann etc. Så alle er vel enige om at penger på inn på et eller annet vis. Jeg må si meg uenig med deg, mange parkeringsvakter er svært så hyggelige de også og for min del, om jeg betaler på den ene eller annen måte til forskjellige er vel ett fett???

Jeg har selv sett i Grimstad hvor utrolig mange det er som er innom kort tid for ærender i byen. Mens båten ligger der (gratis) strekkes strømledninger, fylles vann etc., samtidig som flere turister ankommer gjestehavn med intensjon om overnatting mens det allerede er fullt. Mao har da denne korttidsturisten både belastet strømkostnader samt bortfall av eventuelle leieinntekter for natten da nevnte turist finner det for godt å dra til neste by?? Ikke helt rettferdig for gjestehavnstyret dette her ?

Likeledes må vi ikke blande kortene her, det å utelate registrering av båt må ikke settes i sammenheng med noe slikt som nevnt ovenfor, rett og slett fordi at registeret for båter har annen målsetning, nemlig å forebygge tyverier/oppklare disse, samt være hjelpemiddel ved båter som blir funnet diverse steder for å oppspore eiere. Dersom mange lar vær å betale, samt utelater registrering, vil dette nødvendigvis måtte medføre at havnestyrer må la en ansatt gå på heltid å kreve inn penger og holde oppsyn kontinuerlig. Tror du da at prisen for korttidsbesøk vil fortsatt bli liggende på dette lave nivå lenge ??

Mange vil kanskje reagere noe på mitt innlegg, men jeg er av en slik natur at når jeg har valgt å ha bil, så aksepterer jeg villig at det koster å ha bil også, med tanke på bomavgifter, bensinavgifter, veiavgift etc., selv om jeg selvsagt ikke liker dette (har attpåtil 2 stk, mao avgifter x 2), på samme måte som når jeg anskaffet meg båt, forventet jeg ikke at dette skulle være gratis, men at man må påregne å betale det det koster å vedlikeholde samt bruke. Husk at båt er for mange ei luksusgreie... Vi skal heller være glad for at det for oss båteiere legges forhold tilrette for at vi skal (for de som bruker gjestehavner) få bedre tilværelse når vi ferdes på sjøen.

Det var omtrend den samme diskusjonen her på baatplassen da Horten innførte automat/Europark for 2 (?) sesonger siden. Nå frekventerer jeg på de breddene bare ca 2 ganger i året med både overnatting og dagsbesøk men har da inntrykket at det funker helt fint. Men de har da også en gratisperiode frem til kl 18 (?) - sålenge det varer.

Forøvrig er det det siste argument som jeg ville brukt offentlig mot båtregisteret at de da ikke får tak i meg når jeg ikke har betalt. :nono: Snarere tvert imot: det eneste og viktigste argument for meg FOR et obligatorisk båtregister er nettopp at andre kan få tak i meg dersom det er noe med båten - og jeg kan få tak i andre båteiere.

Men den opprinnelige plasseringen under Toll- og AVGIFTS-direktoratet er det soleklare bevis for at de som innførte registeret hadde helt andre målsetninger.

Men da sklir det over i en annen diskusjon.... :rolleyes:

Redigert av Andreas (see edit history)

<snip>

Problemet er vel bare at gjestehavna i Stavanger ikke er i så veldig god stand - den ble vel faktisk kåret til "landets dårligste" i et eller annet båtforeningsblad for en stund siden. Enig med deg at havnevesenet skulle hatt ansvaret for dette. Når Europark slipper til er h****te løs som vanlig.

For min egen del så tar jeg heller en kald en på Hansenhjørnet mens jeg kikker på andres båter, dersom jeg skal til byen. Blir litt krøkkete å kjøre fra ene sida av byen til den andre for så å ta båten halvveis tilbake... :cheers:

Den lokale lensmann har ikke hatt registeret på nærmere 10 år. Vi har nå et båtregister du kan ringe. Da får du opplyst eier på minuttet.  Har gjort det flere ganger selv.

Lotus

Dette her blir vel litt OT, men...

Jeg har ikke nevnt ordet lokal register, men det generelle båtregistret.

Så tilbake til mitt spørsmål: - Hvor finner jeg registret det online?

Som jeg sa, registeret er online for alle med tillatelse.

Når eksterne skal gjøre leseoppslag i båtregisteret, motorvognregisteret osv, skaffer de seg en tillatelse. Dernest kan man f.eks installere Multiaksess fra ErgoEphorma, koble opp en linje, åpne en brannmur, registrere en konto, få et passord og vips så er man online med det registeret man ønsker.

Lotus

Når Europark slipper til er h****te løs som vanlig.

Kjenner ikke forholdene i Stavanger, men jeg syns Europark-løsningen virker helt utmerket i Horten. Jeg er helt enig i Andreas kommentarer rundt det. Vakta bor ombord i båt i havna og forholda er svært ryddige i forhold til hva som ble spådd før denne ordninga kom i stand. Kunne det være en mulighet å ta opp problemene med Europark lokalt og henvise til hvordan det drives i Horten? Koster ingen ting å forsøke!

Bilde

Dette benyttes utenlands mot bilister som feilparkerer. Låses opp etter at kvittering på betalt bot er forevist. Tilsvarende kan en båt låses fast til brygga med herdet kjetting! Er det i såfall verdt forsøket på å spare et noen kroner i parkeringsavgift? Nummer eller ikke på båten vil neppe spille noen rolle om sånne metoder innføres.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Tidligere var det gratis å fortøye i vågen i stavanger, i sommer innførte europark billett automater som går på 1/2 timen, jeg betalte 20 kr da jeg kun skulle kjøpe noen reker og det holdt bare til en time.

Jeg var kanskje litt forvirret, for jeg stappet billetten i lommen og gikk altså ikke tilbake til båten med den. Når jeg kom tilbake med reker var det en bot på kr 500,- festet til båten.

Jeg ble irritert å kastet hele boten, en 14 dager senere kommer boten i posten med et tillegg på 250,-

Den er altså nå på 750 kr.

Hvor min parkeringsbillett som jeg for 14 dager siden hadde i lommen har tatt veien vet jeg ikke, så jeg måtte pent betale kr 750,-

Med det nye registeret hadde jeg ikke hatt noe nr på båten, da kunne de ikke sendt meg noen bot.

Jeg mener det er for galt å ta betalt bare for å handle i byn en times tid.

At det koster litt for å ligge et døgn er helt greit, og selvsakt må man betale for strøm.

Dette koster i dag kr 90,- for ligge og kr 70,- for strøm. pr. døgn.

Så hvor kortere tid man ligger hvor dyrere er det. :headbang:

(men aldri plass)

Hvorfor skyte på pianisten (europark)?

Om jeg skjønner rett her er det havnevesenet i stavanger som her har kortidsutleie på fortøyningsplasser. Noe som sikkert igjen er bestemt av byens folkevalgte. En ordning som da kun skal kontrolleres av Europark. (på offentlig område burde selvfølgelig Stavanger parkering fått oppdraget)

Det finnes en annen infallsvinkel her: Tilgjengelighet! Ser over at Jorunholmen fremdeles er gratis, men aldri plass. Folkens, beklager å fortelle det, men det er faktisk en sammenheng her. På samme måte som det er sammenheng mellom mangel på ledige p-plasser til bilen på steder med begrenset plass men stor trafikk! Avgift er desverre mest effektive måten å regulere slikt på, og da er kontroll en nødvendighet siden vi stort sett er "slasker" alle sammen om vi får muligheten! :-)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...