Jump to content

Garmin 4008 med gsd22 modul, er innvendig ekkoloddgiver godt nok?


leopard

Recommended Posts

Hva mener du med "godt nok"? Det har vært plenty godt nok for meg i alle fall i de 10 årene jeg har hatt innvendig svinger. Jeg tar inn dybder ned til 290 meter, ser bunnforhold og fisk uten problemer. Så etter mitt syn er det mer enn godt nok. Men ekspertene mener jo at signalene blir svekket kraftig med innvendig svinger da. Helt sikkert riktig, men i de to båtene jeg har hatt det har det fungert akurat som ønsket og forventet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg må ha en ny giver jeg skal ikke bruke den til å lete etter fisk og fiskeplasser. den skal brukes til å vite dybdeforholdene ved utehavner og lignende.

 

Som du ser over vil nok loddet vise dybder ned til rundt 100 m minst, selv ved innvendig montering av giver. Så mitt spørsmål til deg blir... hvor dypgående er båten din egentlig :rolleyes:

 

Jeg tror det holder jeg.... :wink:

Link to post
Share on other sites

nøyaktig nok feks. mellom 2 og 5 m

 

Det kan gå bra. Men det kan også gå i dass.

 

41001.jpg61001.jpg

 

To like lodd i min båt. Billiglodd. Ikkeno fancy.

Det øverste har utvendig svinger montert nedfellt i et strømlinjeformet blister. Jeg brukte mye tid på montasjen.

Det nederste har innvendig svinger montert i en vanntank inne i båten. Bunnen drukner i støy.

Svingerne står 60 cm. fra hverandre.

Det som skjer er at den innvendige svingeren bruker bunnen på båten som svingerflate mot sjøen. Når loddet veksler over fra sending til mottak vil bunnen fremdeles stå å flagre. Det hadde nok sett noe bedre ut med svingeren limt fast med epoksy eller Sika da det effektivt demper uteffekten fra loddet.

Men skal du måle noe seriøst er det ingen vei utenom utvendig svinger.

Link to post
Share on other sites

Men skal du måle noe seriøst er det ingen vei utenom utvendig svinger.

 

Sikkert riktig, men trådstarter skal bare måle dybden. Ser at det skiller en drøy meter på de to bildene dine Mulligan. Det kan jo bety noe, men er de korrekt kalibrert?

 

I forrige båt hadde jeg innvendig svinger limt fast med epoxy til skutesiden. Det fungerte i alle fall tilfredsstillende som dybdemåler.

Link to post
Share on other sites

ser at noen givere kommer med et rør som skal fylles med feks matolje og noen skal limes direkte på, i og med at jeg skal kun bruke den som dybdemåler er det ene bedre en det andre?

Jeg har god erfaring med Garmin4008 og GSD22, sammen med ekkoloddgiver i et hus som er fyllt med vaselinolje. Huset er festet til skroget med silikon. Det er avgjørende for giveren at den er plassert gunstig. En måte å finne ut dette på; Er å putte giveren opp i en pose med olje, og så flytte posen bortover skroget helt til man finner en plass hvor ekkoloddet viser best resultat. Oljen skal gjøre at det blir minst mulig refleksjoner/forstyrrelser mellom giver og skrog.

Link to post
Share on other sites

ser at noen givere kommer med et rør som skal fylles med feks matolje og noen skal limes direkte på,

 

Som Tutti frutti har erfart, Matolje er nok greit å bruke i "pose testen" for å finne ut hvor loddet gir best signal.

For permanent innstalasjon ville jeg nok brukt en annen olje enn matolje.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

vedr ekkolodd og giver

leste en plass at beste sammenligning mellom lodd og giver

er som å tilpasse høytalere til en stereo forsterker.

 

Dersom du har et skikkelig lodd bør du seriøst vurdere

en skikkelig gjennomgående giver som f. eks airmar B60.

 

Spesielt om du fisker endel . Burde kankje ikke nevne det

men du får sannsynligvis disse en god del billigere fra England eller USA.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin 4008, Garmin GSD22 og en Airmar P79 innvendig giver. Huset til giveren er festet til skroget med silikon og deretter fylt med frostveske.

 

Du kan helt sikkert stole på dybden denne kombinasjonen vil gi. Du kan forvente perfekt resultat ned til ca 200m. Etter dette blir det avhengig av hvor hard bunnen er og hvor mye grums som finnes i vannet. Også er det som andre har skrevet svært viktig å finne "riktig" posisjon for montasje. Det kan f.eks være luftbobler i skroget ditt som vil gjøre stor forskjell på resultatet.

 

Trenger du dybdemålinger dypere enn 200m så kommer du nok ikke utenom en utvendig giver.

Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg hvor mye eller lite det vil påvirke resultatet. Men jeg har en anelse om at folkene hos Airmar vet hva de driver med...

 

Som første punkt i installeringsveiledningen til Airmar så skriver de følgende:

"

Choose a location:

- Where the fiberglass is solid (no air bubbles are trapped in the

fiberglass resin) and where no coring, flotation material, or dead

air space is sandwiched between the inside skin and outer skin

of the hull.

"

 

http://www.airmartechnology.com/uploads/InstallGuide/17-217-01.pdf

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...