Jump to content

Maling av kryssfinergulv i gummibåt


Vikane Inlander

Recommended Posts

Skal til å begynne med en lettere rehabilitering av en gummibåt. I den forbindelse lurer jeg på hva slags maling jeg kan ha på gulvet i båten, som er av kryssfiner ?

Skal først tørke platene skikelig, og vil etterpå gjerne ha på en maling som begrenser fuktinntrenging, slik at de ikke blir så blytunge, noe tips til fremgangsmåte og hva jeg skal bruke ?

Link to post
Share on other sites

Eg lot platene ligge i garasjen heile vinteren, så pusset eg platene, og var nøye at all løs gammel maling var fjernet. Så malte eg to strøk med biltema sin : http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretan/ uten noe form for grunning. Det ble veeeldig glatt overflate. Så eg tok til slutt eit tredje strøk på oppsiden, der eg blanda inn ganske mye sandblåsesand i malingen før eg rulla det på.

Ikkje legg sand heilt ut til kantene på platene pga det kan gnage på gummi feks.

Resultatet ble bra og har vart uten forringelse i to år nå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Polyester gjør ikke samme nytten nei. For det første fester den ikke like godt, den trenger heller ikke like godt inn i treet og den er ikke like vanntett som epoksy.

 

Hvis du velger epoksy; vær nøye med blandingsforholdet. Jo mer nøyaktig blandingsforhold jo raskere og bedre vil limen herde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...