Jump to content

Regnvann i dieseltanken

almama

Recommended Posts

Da jeg fylte opp dieseltanken (300 l) for vinteren, glemte jeg å skru på tanklokket. I denne perioden har det regnet mye. Det er ikke avtappingskrane på tanken, men jeg har sugd opp noen liter diesel fra bunnen av tanken. Kunne ikke registrere noe vann. Da jeg fylte opp tanken , tilsatte jeg Hammerdown. Kanskje dette har ført til at vannet er blitt blandet med dieselen? Motoren er en VP 41P. Spørsmålet er - hva gjør jeg nå. Har forfilter med vannutskiller. Vil det etter hvert kunne fange opp eventuelt vann som har kommet på tanken (vet jo ikke hvor mye som har rent inn i tanken). Eller må jeg tømme tanken?

Tror vel egentlig du her har to valg. Jeg har hatt samme problem, men da med utette tankpåfyllinger

Tappe vannutskiller hyppig, Hver halvtime

Eller tømme tanken. Jeg brukte en drillpumpe fra Biltema og 4 stk 20l kanner. Helte deretter over på to fat inne på land. Hver gang jeg helte over brukte jeg en sånn trakt som skiller ut vannet (den er dritfirn) Hadde egen kanne til "drittdiesel" hvor jeg helte slammet fra trakten oppi. Husk at vannet ligger i bunnen. Når du bare får opp ren diesel ville jeg bare fulgt med på filteret.

Hammerdown gjør det mulig å emulgere store mengder vann inn i dieselen, man snakker vel om 10-20%. Så da vil du ikke finne fritt vann i tanken uten videre. Så lenge motoren går greit ville jeg bare observert, og sørget for å ikke få mer vann inn. Du klarer ikke å skille ut emulgert vann, og det er det heller ingen grunn til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

dersom det er lenge siden tanken har vært rengjort, kan det no vere greitt å ta den jobben.vannutskilleren vil nok fange opp det meste, men det kan ta lang tid før du er sikker på at alt vatnet er ute av tanken.Er tanken flat i bunn, så kan vatnet ligge som et skikt, og dermed bli liggende lenge før akkurat vatnet blir søge ut, har vært borti noke likn. en gang, og tok da en skikkeleg rengjøring.som index skriver så er hammerdown sikkert ok,men en rengjøring er det sikreste. :rolleyes:

Har også tro på det index skriver, siden du ikke ser spor av vann når du suger opp fra bunnen. Men hvis dieselen inneholder vann, la oss si 10%, men også hammerdown, og denne blir stående i pumpa vinteren gjennom, hva da? Har hørt at det kan ødelegge pumpa, men man

Helt rett det erslik en kan få ødelagt Ht-pumpe og dyser hvis emulgert vann/diesel overvintrer i systemet.

Du kan vinterkonservere motoren fra en ekstern kanne med ny diesel /smørolje 50/50

Eller Shell sin CALIBRATIONFLUID S-9365

Kalibreringsvæske og "run out" fuel for dieselinjeksjonsutstyr.

Forhindrer slitasje og beskytter mot korrosjon, også uten

viderebehandling av de kalibrerte delene.

Bosch VS 15665-OL, ISO 4113, SAE J967Dog MB 133.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg tror det sikreste hadde vært å pumpet opp dieselen og lagret den på fat over vinteren. Disse fatene kunne du arrangert slik at du kunne drenere ut bunnfallet uten at du beveget på fatene, dvs. satt en liten kran i den lille spunten og anbrakt fatet slik at denne lå ned. Så kunne du fylt litt ny diesel på tanken. Når så sesongen, med kjempe-vær og varme kom, kunne du blande inn litt og litt av gammeldieselen.... :yesnod:

Helt rett det er slik en kan få ødelagt Ht-pumpe og dyser hvis emulgert vann/diesel overvintrer i systemet. Du kan vinterkonservere motoren fra en ekstern kanne med ny diesel /smørolje 50/50 Eller Shell sin CALIBRATIONFLUID S-9365

Litt på siden av selve hovedspørsmålet da jeg tror jeg aldri har hatt vann i dieselen og det lille som måtte ha vært, tar HD seg av. Men ekspertene sier at plungere ol. i høytrykkspumpen min går tregt og jeg trenger opp til 20 sek etter start før røyken gir seg og jeg kan regulere gassen som jeg vil. Vil kanskje slik CALIBRATIONFLUID eller 50/50% oljeinnblanding en gang i blant smøre opp pumpen slik at jeg kan utsette en stor og kostbar overhaling av pumpen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

. Vil kanskje slik CALIBRATIONFLUID en gang i blant smøre opp pumpen slik at jeg kan utsette en stor og kostbar overhaling av pumpen?

Lars H.

Vil hvertfall ikke skade.

Min mening er at dersom en bruker Hammerdown eller andre typer kondensfjerner på tanken, Må en vinterkonservere motoren fra en ekstern kanne med ny diesel/smørolje 50/50. Eller Shell sin CALIBRATIONFLUID S-9365

til almama

Skal du bruke båten regelmessig gjennom vinteren , ville jeg ikke gjort noen ting,siden det du sugde ut av tanken så bra ut.

Skal båten i opplag, kjør igjennom systemet som i innlegg 9, sug opp en ny prøve til våren er den også bra kjør tanken nesten tom og sug så ut de siste 20/40 liter

på plastdunker for kontroll.

Dette sier reklamen

Hammerdown fungerer også som en rimelig, men meget effektiv, kondensfjerner fordi den kan emulgerevann inn i oljen. Det er kjent kunnskap at sopp og bakterier("dieseldyr") lever og utvikler seg i skiktet mellom det underliggende vann og den overliggende brennolje i bunkerstankene. De lever ivannet, men av dieseloljen. Hvis Hammerdown er tilsatt brennoljen, vil en av Hammerdowns komponenter, en emulgator, sørge for at eventuelt vann i brennoljen emulgeres inn i denne allerede mens den er i bunkerstankene. Derved blir det ikke noe fritt vann for dieseldyr å leve i.

Dieseldyr kan ikke eksistere og utvikle seg i en tank hvor brennoljen er tilsatt Hammerdown.

· Tilsetningsforholdet er 1 liter Hammerdown til 6500 liter dieselolje.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg ville ikke bekymret meg for dette.

Hvis ikke vannet kommer ut i vannutskilleren på filtret, hvordan skal du ellers få ut vannet?

Å kassere 300 liter diesel for noen promille med vann mener jeg er forkastelig.

Hvis du ser på åpningen til dieselpåfyllingen så kan du beregne noenlunde hvor mye vann som har kommet inn ved å sjekke opp hvor mange mm nedbør det regnet den aktuelle dagen.

Er ganske sikker på at vi snakker om promille vann i forhold til diesel.

Bare en liten vurdering.

Hvis du er svært bekymret over hva som kan skje i verst tenkelig forhold, så kan du jo bare kassere dieselen og fylle på ny.

Lykke til.

Forsåvidt enig med Ellida, og det er vel ingen her som mener dieselen skal kasseres. Trådstarters bekymring ligger vel i om pumpe i motoren har godt av å stå med denne dieselen gjennom hele opplaget i vinter ? Og da kan vel denne dieselen lagres separat på fat, og båt påfylles ny diesel av likaste slag. Så kan vanndieselen fylles tilbake om våren og brukes neste sesong... :thumbsup:

Hei

Ein enkel og reinsleg måte å få vekk mykje av vatnet er å:

-kopla frå slangen mellom dieselfilteret og motoren

-kopla på ei pumpa

-ha ein slange frå pumpa og tilbake til botnen tanken. (Då får du sirkulasjon på den nederste delen av tanken.)

-start pumpa

-jekk ei øl

-følg med på vassutskiljaren og tapp av vatnet dersom det kjem vatn i vassutskiljaren

-pump så lenge at du er sikker på at all dieselen har gått gjennom vassutskijaren.

Lykke til.

Ask

Tror ikke det er noe stort problem. Selv om det har regnet 10, 20 eller 30 mm opp i tankåpningen er det vel neppe mer enn 50 ml - 100 ml vann. Dette tilsvarer 1/4 - 1/2 drikkeglass. Fordelt på 300 liter er dette mikroskopisk. Omkring 1:5000 eller 0.2 promille. Du har satt til Hammerdown - den gjør nok jobben. Jeg ville ikke tenkt mer på det.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 2 måneder senere...
Men hvis dieselen inneholder vann, la oss si 10%, men også hammerdown, og denne blir stående i pumpa vinteren gjennom, hva da? Har hørt at det kan ødelegge pumpa, men man hører jo veldig mange teorier om alt mulig.

Noen med kunnskap om dette??

Hvis det blir stående vann i pumpa, kan den sprenges når det blir kuldegrader, men dersom det har vært brukt Hammerdown i dieselen regelmessig, er det ingen mulighet for at det finnes vann i brennoljen når kulda siger på.

Så lenge det er brukt hammerdown vil vel ikke vannet vise i vannutskiller. Det er akkurat dette som er litt problematisk med tilsettningsstoffer. Hammerdown er sikkert vel og bra, men samtidig kan det vel kamuflere større vannlekkasjer inn i tanken, slik jeg har forstått det. :confused:

Hvis vannlekkasjene er kontinuerlige, må det være Hammerdown i brennoljen fra før for at vannet skal emulgeres inn i brennoljen, og det må være bevegelse av tanken, f.eks. slingring. Da går det bra.

Selv om det har regnet 10, 20 eller 30 mm opp i tankåpningen er det vel neppe mer enn 50 ml - 100 ml vann. Dette tilsvarer 1/4 - 1/2 drikkeglass. Fordelt på 300 liter er dette mikroskopisk. Omkring 1:5000 eller 0.2 promille. Du har satt til Hammerdown - den gjør nok jobben. Jeg ville ikke tenkt mer på det.

Dette kunne jeg ikke ha uttrykt bedre selv.

Jeg gjorde selv samme tabben i sommer da jeg fylte på en reservekanne med bensin! dagen etter skulle vi ut og når jeg skulle ta fenderen så jeg at tanklokket lå ved siden av.. hullet er jo ikke veldig stor men må si nervøsiteten tok meg.. Fyra opp og motoren gikk helt fint på tomgang.. det er jo filtre og ekstra vannutskiller..Fikk ikke noen problemer i hvertfall.utskilleren skiftes jo ut også så dette tror jeg gikk bra.. Det har helt sikkert gått bra for deg også, bare husk å skifte ut ev. filtre eller tappe av utskiller om det er avtapping

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...