Jump to content

Bokanbefalinger for langturseilas

Kvil

Recommended Posts

Etter at et søk på bøker på dette forumet ga dårlig resultat valgte jeg og starte en tråd. Er veldig interessert i bøker angående langtur og lurer på om folk har noen gode tips?

Personlig har jeg lest gjennom det meste som flyt forlag har gitt ut. Likte også veldig godt Ragnar Kvam sine bøker. Berserk bøkene er selvfølgelig også i toppen av listen sammen med Sorgenfri.

Er egentlig på utkikk etter mange forskjellige bøker og de trenger ikke være på norsk. Matbøker, vedlikehold, reiseskildringer, praktiske tips, motor, elektrisitet, seildestinasjoner og det meste av temaer som har noe med langtur og gjøre.

Håper på gode tips!

Eventyrlig seilas av Reidar Gregersen og Audun Hetland har gått som TV serie, men er verdt å lese også.

Fri som ørnen, jordomseilingen med Vestørn av Odd-Rune Midtvik er også å anbefale. Imponerende å lese om restaureringsobjektet som i utgangspunktet virket håløst. Anbefales.....

For moro skyld vil jeg også anbefale min hjemmeside/logg fra seiltur langs kysten i 3 mnd: www.tida-oslo.net Der er det en del tips for de som ønsker å seile norskekysten:)

Redigert av jøran123 (see edit history)
  • 2 uker senere...

Takker for svar. Jeg er vel egentlig i en drømmefase som så mange andre. Ingenting bedre enn lesestoff om eventyrere i stillehavet på en mørk desemberkveld. Har lest litt blogger også, og anbefaler bumfuzzle.com, selv om mange sikkert har lest der allerede. Noen andre tips til gode blogger?

Våghalsen utgitt av flyt forlag er også og anbefale. Har bestilt bøkene som er listet opp her + noen flere. Utrolig hvor billig det er på amazon.

Ja, Norge er et flott land. Jeg er nok mere pysete en deg. En slik tur med kajakk er nok en flott naturopplevelse, men i tøffeste laget for meg. Jeg tar gjerne turen langs kysten en gang til, men da vil jeg ikke stå til rors utendørs hele turen:-Min kone har fått helt "dilla" på kajakk (fikk av meg på 50års dagen) Hun padler fremdeles, selv om sesongen er over. (for meg)

Har som du sikkert har lest, konvertert til motorbåt. Skal prøve det noen sesonger, men det blir nok motorseiler en gang. Skikkelig langtur blir nok kun via bøker/film. Etter å ha lest en del om hva man kan oppleve med hensyn til vær, pirater osv osv, blir det nok til at vi holder oss her i nord. Leie seilbåt i Kroatia står på planen en sommer om ikke så lenge.

Ragnar Kvam sine bøker er mine favoritter. Jeg lånte flere av dem på biblioteket. De er så gamle at du nok må be om at de hentes i magasinet :smiley: Det fine med Kvam sine bøker er at han skriver om hvordan det er å seile langt. Mange andre langturbøker er mest opptatt av hvor fantastisk de har det på stedene de kommer til. Jeg liker best å lese om seilingen - for det er den jeg lurer mest på hvordan vi skal mestre. Det er det som trigger meg ved å seile langt.

AV blader som skriver om langturer vil jeg anbefale SXK's På Kryss. Serien som Milo har skrevet om turen sin fra Sverige til Antarktis siste 18 månedene har vært lærerike og gode.

Jeg kjøpte kart over hele verden fra NAutisk - kartene er fra British Admiralty. å studere disse kartene er vel så godt som å se i bøker synes jeg.

til slutt vil jeg nevnde de bøkene som kanskje skulle kommet først: Bøkene om paret Mortensons tur med Yaghan jorda rundt. De har seilt den lengste veien - i en båt og med et budsjett som de aller færrste vil ha mulighet til å nå. Men her er det mye å lære. Også ligger det masser av filmer på youtube fra hele deres reise. (se www. yaghan.com)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...