Kvil Startet 13.November.2011 Link til dette innlegget Startet 13.November.2011 Etter at et søk på bøker på dette forumet ga dårlig resultat valgte jeg og starte en tråd. Er veldig interessert i bøker angående langtur og lurer på om folk har noen gode tips? Personlig har jeg lest gjennom det meste som flyt forlag har gitt ut. Likte også veldig godt Ragnar Kvam sine bøker. Berserk bøkene er selvfølgelig også i toppen av listen sammen med Sorgenfri. Er egentlig på utkikk etter mange forskjellige bøker og de trenger ikke være på norsk. Matbøker, vedlikehold, reiseskildringer, praktiske tips, motor, elektrisitet, seildestinasjoner og det meste av temaer som har noe med langtur og gjøre. Håper på gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Årene med Kraka. Danske som bygger båten selv, drar fra Danmark med 17 dollar og seiler/ arbeider seg nesten jorden rundt på 5 år. Link Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Henger meg på der, Årene med Kraka er min absolutte favoritt. Ellers er det en tysk-svenske ved nav Heinz Roegener som har skrevet et par bøker om sine jordomseilinger. Fine skildringer som skjemmes litt av svenskenes kjatring om at alt er så dyrt...... Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 (redigert) Eventyrlig seilas av Reidar Gregersen og Audun Hetland har gått som TV serie, men er verdt å lese også. Fri som ørnen, jordomseilingen med Vestørn av Odd-Rune Midtvik er også å anbefale. Imponerende å lese om restaureringsobjektet som i utgangspunktet virket håløst. Anbefales..... For moro skyld vil jeg også anbefale min hjemmeside/logg fra seiltur langs kysten i 3 mnd: www.tida-oslo.net Der er det en del tips for de som ønsker å seile norskekysten:) Redigert 13.November.2011 av jøran123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stadigforvirret Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Heihei. hvis du fortsatt leter etter bøker, så kan du jo stikke nautisk forlag (http://www.nautisk.no/) Har det meste av reiseskildringer og praktiske bøker, vedlikehold etc. etc. (Kvam bøkene tror jeg er noe av de beste reiseskildringene som er skrevet - på norsk ihvertfall. Synd de ikke er i opplag lenger). Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Hvor har du tenkt å seile? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 En av mine favoritter heter Voiaging on a small income, og er en bok om et par som har designet et helt levesett rundt det å kunne seile uten å være avhengig av annet enn renteinntekter fra en relativt beskjeden kapital. Få kan tenke seg å kopiere dette fullt og helt, men boken er spekket med gode tips og alternativt tankegods. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 De viktigste bøkene du kan ha er reise og rutevalgene som er bskrevet i Jimmy Cornells bøker. Spesiellt: World Cruising Routes og World Cruising Destinations. Se nautisk.no Bøker/ut på tur/Langtur. Sjekk ellers hva som er å finne av info online på noonsite.com Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Nonsense Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 "Fastnet, Force 10" Er lesverdig. Ellers bifaller jeg Sofaseilerens anbefaling av Voyaging on a small income. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Ragnar Kvam Jr.s bøker kan leses på nett fra norske IP-adresser: Oppbrudd Havet har meg nå En sjøreise til Sibir Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Takk for den Nonsense, nå klarer eg ikkje å legge vekk pcen. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Kvil Svart 28.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Takker for svar. Jeg er vel egentlig i en drømmefase som så mange andre. Ingenting bedre enn lesestoff om eventyrere i stillehavet på en mørk desemberkveld. Har lest litt blogger også, og anbefaler bumfuzzle.com, selv om mange sikkert har lest der allerede. Noen andre tips til gode blogger? Våghalsen utgitt av flyt forlag er også og anbefale. Har bestilt bøkene som er listet opp her + noen flere. Utrolig hvor billig det er på amazon. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Har akkurat nå lest: Tatt av havet. (Dag Ahlgren Smitt)En seilas fra Norge til Tel-Aviv. Lærerikt for en eventuell seilas ned til Middelhavet. Sitér dette innlegget Link to post
Kvil Svart 28.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Jøran, leste gjennom nettsiden din, fin lesing. Jeg reiste selv Bergen-Kristiansund i kajakk for noen år tilbake, og dette er nok den fineste turen jeg noen gang har hatt. Norge er et flott land! Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Ja, Norge er et flott land. Jeg er nok mere pysete en deg. En slik tur med kajakk er nok en flott naturopplevelse, men i tøffeste laget for meg. Jeg tar gjerne turen langs kysten en gang til, men da vil jeg ikke stå til rors utendørs hele turen:-Min kone har fått helt "dilla" på kajakk (fikk av meg på 50års dagen) Hun padler fremdeles, selv om sesongen er over. (for meg) Har som du sikkert har lest, konvertert til motorbåt. Skal prøve det noen sesonger, men det blir nok motorseiler en gang. Skikkelig langtur blir nok kun via bøker/film. Etter å ha lest en del om hva man kan oppleve med hensyn til vær, pirater osv osv, blir det nok til at vi holder oss her i nord. Leie seilbåt i Kroatia står på planen en sommer om ikke så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Leser masse langturstoff eg og, men ser desverre ikkje mulighetene økonomisk før eg ligger i jorda. Så sånn sett er det bare til å drømme. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Bitteliten Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 (redigert) Ragnar Kvam sine bøker er mine favoritter. Jeg lånte flere av dem på biblioteket. De er så gamle at du nok må be om at de hentes i magasinet Det fine med Kvam sine bøker er at han skriver om hvordan det er å seile langt. Mange andre langturbøker er mest opptatt av hvor fantastisk de har det på stedene de kommer til. Jeg liker best å lese om seilingen - for det er den jeg lurer mest på hvordan vi skal mestre. Det er det som trigger meg ved å seile langt. AV blader som skriver om langturer vil jeg anbefale SXK's På Kryss. Serien som Milo har skrevet om turen sin fra Sverige til Antarktis siste 18 månedene har vært lærerike og gode. Jeg kjøpte kart over hele verden fra NAutisk - kartene er fra British Admiralty. å studere disse kartene er vel så godt som å se i bøker synes jeg. til slutt vil jeg nevnde de bøkene som kanskje skulle kommet først: Bøkene om paret Mortensons tur med Yaghan jorda rundt. De har seilt den lengste veien - i en båt og med et budsjett som de aller færrste vil ha mulighet til å nå. Men her er det mye å lære. Også ligger det masser av filmer på youtube fra hele deres reise. (se www. yaghan.com) Redigert 28.November.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.