Jump to content

Oppblåsbar vest, bør gasspatron byttes imellom? evt hvor ofte?

Sturee

Recommended Posts

Vedlikeholdsråd av redningsvester

Kontroller at det ikke er skade på yttertrekk eller sele/belte.

Blås opp vesten for munn med det manuelle oppblåsingsrøret, og la vesten ligge et døgn. Et tap på inntil fem prosent av luften er akseptert.

Skru ut CO2-patronen og inspiser denne grundig. Den må skiftes hvis den er punktert eller viser tegn på skade eller korrosjon.

Vei patronen og sjekk at vekten stemmer med det som står inngravert i metallet.

Sørg for at patronen er skikkelig skrudd fast. Hvis vesten har løst seg ut automatisk, er det viktig å skifte patron og utløsermekanisme før vesten pakkes sammen.

Kontroller uløsermekanismen (denne er forskjellig på forskjellige merker, så ta vare på og les bruksanvisningen!).

Ha alltid en ekstra patron og utløser i reserve.

Kilde: Redningsselskapet.no

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Noen patroner har også en holdbarhetsdato (expire), f.eks. Baltic. Skal skiftes selv om vekten er riktig.

Appropos; finnes det noen eksakte og greie vekter til formålet?

Ja den digitale kjøkkenvekta til kona,\

og denne

http://www.elkjop.no...kjokkenvekt-kw4

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

[...]hvorfor man må bytte patron?

Fordi det er en trykkbeholder av forgjengelig materiale (stål ruster og svekkes relativt fort,om man har uflaks). Ifølge lover/regler/forskrifter er vel nye trykkbeholdere stort sett godkjent for 10 år i tørt miljø og 3 år i vått miljø. Siden dette er billige engangsgreier blir de selvsagt ikke tømt, trykkprøvet og fyllt igjen, men bare byttet. Ser den "hel og fin" ut (og har riktig vekt) trenger den selvsagt ikke byttes, men en aller annen gang når den en grense der den bør skiftes.

Ingenting varer evig, det er klart, men som du sier; ser den hel og fin ut og har riktig vekt så behøver man ikke bytte den ut, så jeg har mine i en god del år, men bytter disse tablettene som vel er laget av cellulose, ikke salt (?), hvert 2/3 år.

Skulle fortsatt ønsket at Maritime kom på banen og fikk ordnet det slik at disse kan kjøpes til en nogenlunde fornuftig pris for prisen på disse er helt hinsides og gjør sikkert sitt til at mange fventer (for lenge) med å skifte disse ut!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Blås opp vesten for munn med det manuelle oppblåsingsrøret, og la vesten ligge et døgn. Et tap på inntil fem prosent av luften er akseptert.

Kilde: Redningsselskapet.no

Ved å blåse opp vesten med munnen får man noe fuktighet inn i vesten sammen med luften. En bedre måte å gjøre dette på er er å bruke gummibåtpumpa eller en sykkelpumpe.

Jeg er forundret over at Redningsselskapet ikke er mer raffinert i sin rådgivning til båtfolket.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

For oss som regelmessig blir satt til å blåse opp ballonger til barnebursdager er bruk av gummibåtpumpen en selvfølge.

Fukt som kommer inn i vesten kommer ikke ut igjen. Blæren har en viss mengde med et talkumlignende stoff som skal absorbere fuktigheten. På ett tidspunkt vil dette bli mettet, og da kan fuktigheten få uheldige effekter på vestens funksjon.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Oppblåsbare vester kan også testes slik: Monter en litt stor påhenger på en 7 fot jolle. Sett to fullvoksne personer i båten, gjerne langt bak. Ikke glem dødmannsknapp og redningsvester. Start motor og gi gass med full utstyring til styrbord.

Dette har jeg prøvd sammen med sønnen min i høst. Begge vestene virket! :diving:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...