Jump to content

bravo 1x drev, må jeg bytte 5 år gamle belger som ser fine ut?

Vidarfre

Recommended Posts

Jeg blir litt forvirret, har mercruiser bravo 1x drev og noen sier at belgene skal byttes hvert 5 år..den lokale mercruiserforhandleren sier du ikke trenger å bytte dem hvis ikke de er morkne eller er skadet, og sammenligner det med at "man bytter ikke dekk på bilen om de ikke er utslitt", og at noen drev blir skiftet belg på etter 10-12 sesonger :confused: Hva er casen om det skulle komme vann inn? Drevene mine er 5 år og gått 400 timer.

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Hvis en innvendig og utvendig inspeksjon av belgen tilsier at den er tett og fri for sprekker o.l. så er det vel ingen grunn til at man ikke kan utsette byttinga et år eller to.

"Bellows seem to last forever on trailered boats that sit in the shade. I replaced mine after 7 years and they still looked fine (I was doing other work that required bellows removal). I know people that have more than a dozen years on them. I suspect constant immersion in dirty marina water and or sun exposure kills them fastest."

http://www.winnipesaukee.com/forums/archive/index.php/t-9461.html

Her forresten fine snutter ang. bytte av belg osv.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

På den andre siden er det vel en fordel å bytte FØR belgen ikke lenger ser fine ut og FØR det er lekkasje. Mercruiser har intervall på 5 år, VP har 2 år.

Når båten først er på land og man har tatt av drevet for å kontrollere at belgen ikke lekker, så er det en billig forsikring å bytte. Samtidig er det vel noen kontroll av innretting av drev og motor?

sammenligningen med dekkbytte på bil må jeg forøvrig si seg uenig i. På tross av at dekk kan være lite slitt og godt innenfor mønsterdybdrekravet så bytter man dekk når de blir gamle, dvs max 4-5 år. Særlig vinterdekk. Men det kommer vel ann på hva som svir hardest, gebyr eller kollisjon... Dekk er da også vitterlig laaangt enklere å ha jevnlig tilsyn med sammenlignet med en drevbelg.

Når man bytter en belg som er tett så er det alltid en viss prosentvis sjanse for at den nye belgen blir montert slik at faren for at den nye skal lekke er større enn for at den gamle skal lekke.

Det må jo nemnlig gjøres pinlig nøyaktig etter boka.

Når de sier 5 års intervall så er det sikkert beregnet på worst case scenario vedr. påvirkning av forurenset vann, temperatur, sol osv.

I vårt tildels kjølige og mørke klima tror jeg 5-års perioden trygt kan strekkes litt for de flestes vedkommende.

Fant litt mere ang. belger. Girkabelbelgen er minst like viktig å sjekke/bytte!

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Samme tankegang er rundt impeller skifte... Kanskje spesielt på utenbordsmotorer. For hvor lenge holder en impeller...? Poenget er hvilken risiko man ønsker å legge til grunn for å spare penger. Gummi blir hardere og sprøere med årene og en sprø belg vil vel ikke tåle det samme som en myk. Ofte er det greit å bare velge seg en risiko, feks skifte ved hvert 5 eller 7 år selv om de ser bra ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...