Jump to content

Diesel på vanntanken

Marial

Recommended Posts

For et par år siden gjorde jeg generaltabben, fylte diesel på vanntanken!

Skravlet med en da jeg skulle fylle diesel og rakk å fylle ca 10 liter diesel på vannntanken før jeg skjønte hva jeg gjorde! Dette var en sen søndagskveld på høsten, jeg skulle reise bort og fikk ikke gjort noe med det før 3 dager senere. Jeg fikk tømt tanken, ikke spør hvor, har litt dårlig samvittighet, men 10 liter diesel i sjøen med 150 liter vann.....

Tanken ble så fyllt og tømt med vann og litt Zalo flere ganger, 5-6 ganger. Det luktet jo fortsatt diesel av vannet, så hva nå?

Jeg fikk etter litt research, tak i en kar i Oslo som har et fantastisk middel uten kjemikalier som jeg brukte en sprøyte til å påføre inne i hele tanken. Noen runder med den, så et par runder med å fylle/tømme med vann, så vard en like fin. Joda, 4-5 ettermiddager tok det, men tanken er like fin!

Om nowen har gjort samme tabben, så meld fra. Jeg kan finne frem tuil vidundermiddelet. Og det var verdens hyggeligste og mest serviceminded kar som solgte det. Ikke var det dyrt heller. De bruker det i forbindelse med vask av steingulv osv i kjøpesenter og det er helt giftfritt.

Det er egentlig litt trist at produsenter klarer å plassere vannpåfylling og drivstoffpåfylling såpass nærme hverandre at det ikke automatisk ringer en bjelle om man skulle være i andre tanker under påfylling. Skulle tro de tenkte på helt andre ting selv da de planla påfyllingene :confused:

Glad jeg har dieselpåfyllingen helt akter og vannpåfyllingen lengre framme, skal noe til å ikke komme på at noe er feil om man plutselig skulle stå der med feil slange. Når uhellet først er ute er det i alle fall godt det finnes vidundermiddel som kan begrense skaden.

• 2 år senere...

Hei !

Ser denne samtalen er noen år gammel, men komm selv til og fylle diesel på vanntanken helgen som var !! Det er en første gang for det meste... Har lest litt rundt og mange mener bytte av vann tank er det beste man kan gjøre.. Men med vindunder middelet du beskriver kunne det være vært forsøket med rens først..

Har du navn på dette ?

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Hei !

Ser denne samtalen er noen år gammel, men komm selv til og fylle diesel på vanntanken helgen som var !! Det er en første gang for det meste... Har lest litt rundt og mange mener bytte av vann tank er det beste man kan gjøre.. Men med vindunder middelet du beskriver kunne det være vært forsøket med rens først..

Har du navn på dette ?

Gjorde det samme på en tidligere båt jeg hadde, fyllte 50-60 liter før det gikk opp for meg hva jeg hadde gjodt.

Første tabben jeg gjorde etterpå var at jeg tappet ned tanken gjennom tappekranene (blandebatteriet) i båten, da dro jeg dieselen gjennom pume og rør. Skulle heller toppet tanken med vann og presset det ut påfyllings-stussen da diesel er lettere enn vann.

Etter jeg hadde tømt tanken fyllte jeg på 3-4 liter med klorin. Tømte tanken igjen å forsøkte med zalo, følte dette var en bedre løsning. Gjorde denne prosedyren en 5-6 ganger, 1 gang med varmt vann på tanken (pass på og ligge et sted der det ikke ligger for mangen andre, det skummer noe inn i h.....) og tok en siste gjennomskylling med klorin, 1L pr. 50L vann. skyllte gjennom tanken 2-3 ganger med rent vann etterpå.

Vannet luktet og smakte rent etterpå. Jeg hadde vanntank i rustfritt om den hadde vært i plast tror jeg det hadde vært værre å få fjernet all diesel.

Pass på med klorinen om du har alu. tank, disse er ikke så glad i klorin.

Prøv klorin. Renser tankene med det hvert år. Fyller på en liter pr. 50 liter vann. Tømmer i alle kraner til det lukter klorin, lar det så stå natten over. Utrolig hvor mye dritt som kommer ut sammen med vannet. Så må man skylle tankene etter det. Jeg bruker ikke vannet som drikkevann, men til alt annet. Sluttet å ha det som drikkevann etter første gang jeg renset tankene på dette settet. Om det hjelper mot diesel vet jeg ikke, men skader hvertfall ikke å prøve, og billig er det med.

Kun Klorin hjelper nok ikke, en trenger noe som emulgerer dieselen inn i vannet slik at en kan tømme det ut. Som andre har nevnt, burde derfor Zalo være et godt hjelpemiddel. Å bruke Klorin til slutt for å fjerne eventuell smak og lukt, er bra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for gode tips.. Skal sjekke hvordan vann tanker båten har.. Tenkte selv også og kjøre igjennom med Zalo, men tipset med klorin etter dette var bra.. Snakket også med noen på Maritim og de hadde vist kjemikaljer som var for dette formålet.. Så da skal jeg ta sjansen på og rense systemet før jeg pumper vannet inn i varmtvannsbereder og resten av systemet ombord...

OG JA det skal merkes enda bedre hvor vann skal og hvor Diesel skal............ :smash:

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Jeg er enig med Lars H., her trengs det noe form for emulgator, klorin hjelper vel først og fremst mot vond lukt forårsaket av bakterier.

Selv har jeg pleid å vaske flater med rødsprit ved vasking av dieselsøl. Ren sprit både emulgerer og dreper bakterier, og fordamper dessuten raskt - rødspriten er også benyttet med godt resultat på puter o.l. etter at sjøsyke unger har spydd rundt om kring.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...