Jump to content

Tips til låsepatent for båtflaggstang?

Hafrsfjord

Recommended Posts

Den holderen er nok tett. Ditt forslag vil medføre at vann trenger inn under dekk.

Ok.. er ikke slik hos meg.. :) den er hul tvers gjennom

Men det kan jo fint løses med en liten propp som kan lages med en rund trebit som erstatter flagget når det ikke står der..

Skal jo kun hindre vann gjennom det lille hullet..

På de som er hul tvers gjennom er det like lett å sette på en taubit i enden av flaggstangen,

som igjen har en liten avlang metall-stang i enden, som tres nedi og må vippes for å kunne få den opp igjen..

men den kan være litt tungvindt om man må åpne luker osv...

Redigert av Espen1978 (see edit history)

Hadde samme problem som deg og løste det med et par runder med Macgyver tape på den delen som går nedi holderen. Var egentlig ment som en midlertidig løsning da strammeskruen var satt seg og jeg knakk denne... Kjøpte ny holder men den hadde litt mindre flens og dekket ikke de gamle hullene. Tape løsningen har nå fungert utmerket i to sesonger ;-))

Enig med alfb.

Har i tre sesonger hatt teip på nederste del av flaggstangen, altså kun den delen som går ned i holderen. Det gjør at flaggstangen må "skrus" litt forsiktig frem og tilbake når den skal opp og ned, men resultatet er en "usynlig" løsning som fungerer utmerket! :thumbsup:

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Jeg har også mistet noen flaggstenger i år :thumbsdown: På windyen var det ganske trang klaring i hylsa, men når været knekker av vindusviskere, flaggstenger og sånt trengs det bedre patenter. På jolla forsvant det allerede ved 50kn :confused: Så jeg har tenkt litt og min idé er å skru løs holderne og ta de med til en som kan sveise på en liten hylseforlenger over flensen. Denne skal selvfølgelig være i polert syrefast med hull til splint. Et alternativ kan være en metallflaggstang med en "låseknapp" ála den du har i skjøten på en parasoll :thumbsup:

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...