Hafrsfjord Startet 14.November.2011 Link til dette innlegget Startet 14.November.2011 I helga forsvant nok en gang flaggstanga med flagg, overbord. Det har skjedd før, men jeg har klart å "redde den" hver gang. Denne gangen var det fortøyningstauet som rev flaggstanga løs idet det ble kastet ombord. Finnes det noen patent som kan "låse" flaggstanga til båten? Nå står den bare løs oppi stangholderen - ett rør. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Ein skru/bolt gjennom røret og stanga? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-morten- Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Synes flagget hører med i en båt. På dem flagstengene jeg har hatt har det vært en skrue i festet for at flagget ikke skulle blåse på sjøen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hafrsfjord Svart 14.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 (redigert) Ein skru/bolt gjennom røret og stanga? Selve røret er nedfelt i dekket, så det er ingenting å skru i uten å demontere diverse luker.. Redigert 14.November.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 lime fast flaggstanga i festet og knyte opp flagget for hver gang? -eller montere nytt feste som har strammeskrue på siden. Hensikten med nedfelt feste er vel at tau ikke skal henge seg opp i festet. Kanskje bedre at flaggstangen løsner hver gang et tau henger seg opp i det enn at et tau henger seg opp og river festet ut av skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Hvorfor, i alle dager, ikke sikre det med en taustump ??? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Tiltredes Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Jeg har ett tau festet i pullerten, tauet rekker akkurat til flaggstangen og har en liten karabinkrog i enden som jeg knipser innpå nederste ringen på flaggstangen. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Flaggstangholderen på min Viksund har en settskrue med et lite "ratt" som jeg skrur til. Sitter som et skudd! Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Møkkalasset Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Vikle tjærebånd rundt flaggstangen slik at den fyller ut holderen helt. Det blir litt klebrig, men det er litt av vitsen. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 "Gjennomgående bolter og araldit" skal til for at det skal holde, har jeg lært.. Spøk til side, en taustump gjør vel susen her. Da holder du det nogenlunde elegant. Skal du gjøre noe annet kan du bytte flaggstangholderen med en som står opp fra dekket og borre gjennom hylse og flaggstang og tre en sikringssplint gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Espen1978 Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 (redigert) Bor et hull tvers gjennom flaggstangen og holderen, vinkelrett lengst nede, slik at du kan stikke en "splint" gjennom flaggstangen og videre inn i holderen under dekk.. altså vinkelrett i stangen men på skrått ned i dekket/holderen.. Redigert 14.November.2011 av Espen1978 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Bor et hull gjennom flaggstangen, vinkelrett lengst nede, slik at du kan stikke en "splint" gjennom flaggstangen.... Den holderen er nok tett. Ditt forslag vil medføre at vann trenger inn under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Espen1978 Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 (redigert) Den holderen er nok tett. Ditt forslag vil medføre at vann trenger inn under dekk. Ok.. er ikke slik hos meg.. :) den er hul tvers gjennom Men det kan jo fint løses med en liten propp som kan lages med en rund trebit som erstatter flagget når det ikke står der.. Skal jo kun hindre vann gjennom det lille hullet.. På de som er hul tvers gjennom er det like lett å sette på en taubit i enden av flaggstangen, som igjen har en liten avlang metall-stang i enden, som tres nedi og må vippes for å kunne få den opp igjen.. men den kan være litt tungvindt om man må åpne luker osv... Redigert 14.November.2011 av Espen1978 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Hmmm... la inn ett svar for ett øyeblikk siden, men det forsvant visst i dimman ...i allefall, tror jeg satser på to slike: en på stanga og en ved stangholderen og så surre med tau. Takker iallefall for tips Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Hadde samme problem som deg og løste det med et par runder med Macgyver tape på den delen som går nedi holderen. Var egentlig ment som en midlertidig løsning da strammeskruen var satt seg og jeg knakk denne... Kjøpte ny holder men den hadde litt mindre flens og dekket ikke de gamle hullene. Tape løsningen har nå fungert utmerket i to sesonger ;-)) Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Hva med en kalesjekrok festet litt nedforbi/akterut for flaggstangen. Kalesje strikk fra kalesjekroken og opp rundt flaggstang slik at strekket/tension i strikken vil hjelpe å holde stangen på plass. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Eg har laga mitt feste med lett presspassning. Visst du har dreiebenk kan du dreie 2 spor som du legger 2 stk. o-ringer med litt avstand imellom på selve treverket, men en tau surring funker jo fint. Muligens klarer du å skjære sporene med en god kniv også? Sitér dette innlegget Link to post
Fregata1958 Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Hadde samme problem som deg og løste det med et par runder med Macgyver tape på den delen som går nedi holderen. Var egentlig ment som en midlertidig løsning da strammeskruen var satt seg og jeg knakk denne... Kjøpte ny holder men den hadde litt mindre flens og dekket ikke de gamle hullene. Tape løsningen har nå fungert utmerket i to sesonger ;-)) Enig med alfb. Har i tre sesonger hatt teip på nederste del av flaggstangen, altså kun den delen som går ned i holderen. Det gjør at flaggstangen må "skrus" litt forsiktig frem og tilbake når den skal opp og ned, men resultatet er en "usynlig" løsning som fungerer utmerket! Sitér dette innlegget 1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk 1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk 1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk Link to post
haugi Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Går vel også an og finne en passe tynn hyssing/taustump og putte ned i hullet og opp langs kanten så presse stanga nedi, enkelt og greit, men det burde virke. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 (redigert) Jeg har også mistet noen flaggstenger i år På windyen var det ganske trang klaring i hylsa, men når været knekker av vindusviskere, flaggstenger og sånt trengs det bedre patenter. På jolla forsvant det allerede ved 50kn Så jeg har tenkt litt og min idé er å skru løs holderne og ta de med til en som kan sveise på en liten hylseforlenger over flensen. Denne skal selvfølgelig være i polert syrefast med hull til splint. Et alternativ kan være en metallflaggstang med en "låseknapp" ála den du har i skjøten på en parasoll Redigert 15.November.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Lakker en sterk magnet og lim den i bånn i holderen med tec 7 , fest metall på stanga . Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 (redigert) http://www.google.no/imgres?q=hydraulic+flag+pole&start=304&hl=no&sa=X&biw=1536&bih=866&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=axrYbQJ6HBOsHM:&imgrefurl=http://www.harboursidechandlery.com.au/catalog/index.php%3FcPath%3D458_546_643&docid=RqgHyrtkGc_iyM&imgurl=http://www.harboursidechandlery.com.au/catalog/images/prodimg/img9271.jpg&w=400&h=401&ei=673CTp-sLYXj4QSapZCjDQ&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=838&vpy=484&dur=229&hovh=225&hovw=224&tx=123&ty=134&sig=112821921090171294143&page=11&tbnh=148&tbnw=146&ndsp=31&ved=1t:429,r:11,s:304 Siste utvei : http://www.google.no/imgres?q=secure+flag+pole&hl=no&biw=1536&bih=866&tbm=isch&tbnid=3ZdAwYvmrde6ZM:&imgrefurl=http://letstourengland.com/blog/2011/08/22/reg-little-local-devonshire-historian-is-a-creature-of-ingenuity-whose-range-of-practical-skills-were-developed-in-the-boy-scouts-and-in-the-army-as-a-royal-engineer/&docid=--Vnfb4kVcd2eM&imgurl=http://letstourengland.com/blog/wp-content/uploads/2011/08/South-Hams-20110822-00318.jpg&w=480&h=640&ei=YcLCTojtM6zb4QT3wqmgDQ&zoom=1&iact=rc&dur=145&sig=112821921090171294143&page=1&tbnh=156&tbnw=117&start=0&ndsp=31&ved=1t:429,r:10,s:0&tx=56&ty=71 Redigert 15.November.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Nedre enden av flagglinen er avsluttet med karabinkrok som etter festet i stanga akkurat smetter inn på øye i push-pit'en. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Fanafjord Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Grå gaffatape. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.