Jump to content

Vannlekkasje i Wiking 26!

Zitt

Recommended Posts

Hei! Jeg kjøpte en Wiking 26 i sommer 2011. Jeg var innstilt på at jeg måtte skifte endel innredning da båten var blitt vannskadet under vinterlagring. Dette opplyste selger meg om. Det han ikke sa var at båten lekker. Hver gang vi kommer i båten finner vi ca 10 liter vann i kjølsvinet, aldri mer og aldri mindre. Også når vi kommer hjem fra tur finner vi 10 liter vann. I dag var det sikkert et par liter vann i form av kondens inne på vegger og tak. Kvier meg etterhvert for å gå gang med ny innredning når det er slik, og begynner å miste lysten. Har jeg noe mulighet til å omgjøre kjøpet? Takker for svar!

Det kan være snakk om en femtilapp eller mange tusen, avhengig av hva årsaken er! Jeg ville først og fremst ha fått et prisoverslag på reparasjon, deretter kan du diskutere prisavslag med selger. Med mindre det er snakk om en alvorlig skade kan jeg ikke se at dette skulle være noen grunn til å heve kjøpet, men at selger tar hele eller deler av kosten for reparasjonen virker fornuftig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fint om du kan forklare dette litt nærmere. Er det regnvann eller saltvann? Eller kanskje begge deler? Eller kanskje det er ferskvann, fra vanntanken ombord?

Du skriver at båten var blitt vannskadet under vinterlagring. Regner da med at det er lagring på land, altså at det lekker inn regnvann?

Du nevner tette rundt aksling. Hvis det virkelig er rundt selve akslingen det lekker er det pakkboksen som må fikses/byttes, dette er en bagatell. Er det derimot mellom aksel-hylsen og skroget er det en langt mer omfattende jobb å reparere, kommer mye an på konstruksjonen.

Svært få båter er 100% tette, iallfall når vi snakker om en båt fra 70-tallet, som vel denne er.

Hvis du er opptatt av kostnader vil det definitivt lønne seg å bruke av egen tid på å lokalisere lekkasjen/lekkasjene, og deretter betale for å få de reparert.

At det dannes kondens på denne tiden av året er ganske normalt så lenge man ikke har skikkelig utlufting og/eller varme.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...