Fanafjord Startet 16.November.2011 Del på Facebook Startet 16.November.2011 (redigert) Jeg har en varmtvannstank som lager varmt vann når man kopler på 220 V eller kjører motor. Det skjer automatisk og jeg tenker vanligvis ikke på det. Når det gjelder vinter bruk har jeg ikke greie på det og derfor et par spørsmål: - Er det ok å bare tappe alt vann uten å foreta seg noe mere? - Kan jeg bruke båten med den tomme tank og kjøre motor/kople til 220 V uten å ødelegge noe. (Tenker på overoppheting) ? Takknemlig for gode svar / erfaringer. Redigert 16.November.2011 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ida Marie III Svart 16.November.2011 Del på Facebook Svart 16.November.2011 Du kan trykt kjøre motoren, men koble 220 volt element inn på en tom bereder høres ikke helt smart ut, skjønner heller ikke vitsen med det.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 16.November.2011 Del på Facebook Svart 16.November.2011 Enig, du må trekke ut kontakten eller skru av sikring/ bryter til varmtvannstanken så lenge den er tømt og du vil koble til landstrøm. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Christel III Svart 16.November.2011 Del på Facebook Svart 16.November.2011 Det er vel et støpsel på VV-berederen som du kan trekke ut? Ikke bra å ha den på når den er tom for vann. Du kan fort smelte pakningen ved kolben. Elementet kan også ryke Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Fanafjord Svart 16.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2011 Supert, takk for svar. Det er kobblet fast til 220V - men jeg skal koble den fra i vinteren før jeg setter på landstrøm. Men det er altså safe å kjøre motoren. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Dykker Svart 16.November.2011 Del på Facebook Svart 16.November.2011 Slå av sikring til VV-bereder, ev støpsel som nevnt ovenfor. I tillegg kan du stenge tur/retur VV-vannskraner ifra motor. Da vil hverken elektrisk kolbe eller varmecoil (med varmtvann fra motor) være aktive inne i berederen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.