Jump to content

GSM temperatursensor for overvåkning av motorrom

Dykker

Recommended Posts

Noen som vet hvor man kan få kjøpt GSM temperatursensor?

Tenkte å ha en GSM temperatursensor i motorrommet i vinter (båten ligger i boblehavn) slik at jeg kan overvåke temperaturen.

Hvis den faller under en gitt grense ringer enheten opp via mobilnettet og gir melding på SMS. Ønsker også

mulighet for å ringe opp enheten og lese av status. Eventuellt også via WEB.

Kan hende jeg misforstår, men vil ikke en frostvakt være rimeligere? :wink:

Har frostvakt (80 watts varmerør) i motorrommet. Men skulle strømmen gå på brygga kan jeg ev. sjekke temperaturen i motorrommet

fra mobilen, samt få alarm hvis lav temperatur.

Temperaraturen vil vel holde seg over frysepunktet pga boblehavnen, men greit å ha litt kontroll allikevel.

Så forresten denne på nettet nå; GSM-A2G, mulig det er noe å sjekke ut?

Jeg har et gsm kamera type v900 som er omtalt i en annen laaang tråd her inne. Dette har for meg flere funksjoner:

1. Temperaturovervåkning. Har plassert kamera slik at det tar bilde av en vanlig tmp. Måler. Denne måler inne og ute temp, hvor ute sensoren er plassert i motorrom. Ser da åde temp i kabin og i motorrom. Kan når som helst sende sms til kamera for å få tilsendt et bilde som viser meg temperatur og evt andre ting som måtte kunne sees på bildet. Også om natten da kamera har infrarød lys.

2. Innbruddsalarm. Kamera sender meg bilde om det registrerer bevegelse ombord.

3. Advarsl om strømbrudd. Kamera sender sms om strømmen forsvinner. Kamera går da over på batteri, men om vinteren kan det være fint å vite om strømmen går slik at en evt kan gjør tiltak for å få den på igjen.

Om en ønsker kan en kjøpe temp sensor, lekkasjealarm og alle mulige slags trådløse alarmer som kobles trådløst til kamera. Jeg har ikke dette da jeg klarer meg fint med funksjonene som nevnt over.

Prisen er heller ikke avskrekkende. Anbefales..

Kjøpte GSM-A2G. Fikk en ny på Finn.no for kr. 1.800,- inkl. ekstern temperatursensor (for nøyaktig måling).

Tenkte å kjøpe Telenor M2M Total (GSM-alarm) SIM-kort. Kr. 20,-/mnd og kr. 0,59/SMS.

Programmerer GSM'en til å sende SMS to ganger i døgnet med temperaturen i motorrommet mens båten ligger i boblehavn.

Har fra før trackingsystem i båten, men kan vel nå like godt bruke alarm/posisjoneringsfunksjonen i GSM-A2G til dette formålet.

07616-1.jpg

• 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Helt enig med Marulf her. Har ikke nett ombord vinterstid. Satte inn GSM Vision 900 og har samtidig satt inn et elektronisk termometer og hygrometer med eksternsensor i båten. Da ser jeg temperatur og lutfuktighet både i salongen og ved gjennomføringene på badet (mest eksponert). Får en SMS om strømmen går og skulle det komme inn vann, ser jeg det på dørken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...