Jump to content

kjøpe lys i baugen hva er best


bayliners

Recommended Posts

Støtter Poseidon, ellers er Xenon overlegen i lysstyrke og lyskvalitet. Det er ofte en utfordring med LED at selv om det har styrke og farge som på papiret er bra, ja så gir det et dårligere inntrykk i virkeligheten

 

Xenon er jo klart dyrest, men altså best.....Og heller ikke det du spør om.

 

Så hvis det er snakk om små lyskastere som felles inn i skroget bør du absolutt vurdere xenon.

Det er uansett små kastere med begrenset lysutbytte.

Da blir fortrinnet med xenon ekstra tydelig.

Arbeidet med montering blir jo det samme.

 

Men så spørs det da, hva er behovet??

 

Hvis valget står mellom halogen og LED vil jeg anbefalt Xenon :yesnod: Alternativt halogen. :giggle:

Link to post
Share on other sites

nå blir vel heller ikke dette svaret på det trådstarter spør om, men...

 

Ferdes du ofte i mørke? -det ser jo litt "kult" ut med innfelte lys i baugen, men bruksområdet blir kanskje litt begreset? lyser opp rett foran bauen..

 

Hva med en søkelykt/ lyskaster med trådløs fjernkontroll som du kan feste på stålrekka i front ved behov? Eventuelt som jeg har, søkelys som har en solid sugekopp, lang ledning, trådløs fjernkontroll og gir muligheter til å feste fremme i baugen, på targaen eller ved badeplattformen og ikke minst brukes som håndholdt søkelys i forbindelse med søk i vannoverfalten.

 

Etter min skarve erfaring, så skal du ha en sykt kraftig lyskaster for at det skal ha noen effekt som overgår nattsynet det mennesklige øyet opparbeider seg i skikkelig mørke etter 20 minutter. Havetsluker lyset som et sort hull, er min erfaring...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Xenon Bauglys er det eneste som gir brukbart lys, men det koster en del lapper for et sett.

Spørsmålet var led eller halogen: mener at fortsatt gir halogen best lys. Led har muligens lengre levetid og bruker mye mindre strøm.

Skal bauglyset bare være "kjekt å ha" så velg det billigste.

 

Bauglys kan være greit ved tilegging i mørke, da de ligger under baugen lyser de heller ikke opp egen båt. Ellers er en stor fjernsyrt lyskaster montert i mast det aller beste.

Link to post
Share on other sites

Nå er det sterke krefter i sving for forbud mot streke og faste lys i baugen,

 

Hvilke sterke krefter er det da?

 

 

Hva i all verden brukes fast monterte "front lys" på en båt til?

 

I tilfeller der det er formålstjenelig å bruke lys er det endel tilfeller der bauglyskaster er det absolutt beste alternativet.

Typisk i svært trange passasjer hvor terrenget eller staker er svært nær båten.

Det er fantastisk å slippe refleks fra dekket som ofte er et problem med høyt montert lyskaster.

 

Men det er en uting når lyskastere brukes som kjørelys omtrent som lysene på en bil.

Det er i hele tatt endel utfordringer med at så mange "tror" de kjører bil. Det seg være lysbruk, passeringsavstand, forståelse mhp. hekksjø osv.

 

Så i den grad det finnes "sterke krefter" burde de bidra til et krav om praktisk opplæring i forbindelse med båtførerprøven.

Link to post
Share on other sites

I tilfeller der det er formålstjenelig å bruke lys er det endel tilfeller der bauglyskaster er det absolutt beste alternativet.

 

At en lyskaster med fjernkontroll, montert framme ved baugen for å slippe skinn fra dekk kan ha noe for seg, er jeg enig i.

Her trodde jeg det var snakk om disse "frontlysene" som blir innfelt i skroget under fenderlisten fremme i baugen. da som regel 1 stk på hver side.

Regner med at søkefungsjonen er noget begrenset med disse?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig i at høytmontert lyskaster på f.eks targa ikke er optimalt når en vil lyse opp området forut, mtp at det vil lyse opp noe av dekket og "lufta" foran førerpos. Som nevnt, lyskasteren jeg har, har en sugekopp på omlag 10x10 cm og kan festes, og sitter godt fast, både på targa og luka på fordekket mm, samt brukes som håndholdt. Med trådløs fjernstyring og lang kabel er det bare å plugge inn i nærmeste 12V og styre lyset dit du vil. Jeg kan ikke se at fastmonterte lys i baugen gir samme mulighet. Da må man jo sette kurs i retning av området man vil ha lys.

 

Men nå har jeg begrenset erfaring og har bare vært nødt til å bruke lyskasteren aktivt et par ganger. Så lyskasteren er stort sett nedpakket tørt og tas frem når jeg har behov eller kan få behov for den. Derfor har jeg kunne gå ned på kvalitet, 1800 kr, fordi den ikke skal stå ute i all slags type vær og vind. Men igjen, med godt nattsyn og dimmet lys på panel og plotter, så kommmer man langt. Med en enkel lyskaster får man belyst reflekser mm. Å lyse opp sjøen foran seg tror jeg man bare kan drømme om så lenge man ikke er utstyrt som en redningsskøyte eller større...

Link to post
Share on other sites

Men ikke bruk dem som "kjørelys" når du er underveis i mørke; for disse lange og intense lysstrålene bortover sjøen er en pest og en plage for andre sjøfarende :headbang:

Helt enig i dette, men denne type misbruk av lys tror jeg ikke bare er forbeholdt dem som har den type bauglyskaster trådstarter her sikter til.....

 

Om det er "sterke krefter" i sving for å forby disse lysene, eller enkelte ikke helt ser nytten med slike lys får så være. Trådstarter ber om tilbakemelding fra dem som har erfaring med slike lyskastere, for å velge hvilken type han skal skaffe seg.

 

Jeg hadde slike på min forrige båt, og synes det var suverent ved manøvrering i trang havn og tillegging i mørke. Til dette formålet er slike lyskastere også mer praktisk enn en håndholdt en...

Link to post
Share on other sites

Bauglyskaster av den typen som felles inn i skroget under fenderlista er det beste når det er svært trangt eller når man går til kai på sted hvor det er mørkt.

De kan også være nyttig for å se refleksen på staker og stenger på litt avstand.

 

Men for å se objekter på litt avstand er de svært lite egnet. De har også den klare begrensning at bare lyser opp et begrenset område foran båten.

 

Det er mange som ikke har behov for lyskaster i det hele tatt.

Av de som har behov for det er det noen som kan ha stor nytte av innfelt bauglyskaster.

 

Det er ingen grunn til å idiotforklare de som har det fordi man ikke har behov for det selv... :wink:

Link to post
Share on other sites

Xenon bauglys brukes på stort sett alt av hurtigbåter i dag og er spesielt egnet under seilas i trange , svingete farvann, anløp av mørke kaier etc. der de brukes aktivt. Med fartøyer seilende i motsatt retning slår man de naturligvis av, like selvfølgelig som at man ikke retter en lyskaster mot broa på et annet fartøy. I fiskeflåten har også Xenon bauglys fått stor utbredelse ved leting etter garnstenger, linestenger etc. i åpent hav. Dette er vanligvis kraftigere modeller, større enn de små lystbåtutførelsene som knapt nok kan sees når de er innfelt i skroget.

 

I linken her kan man se bilde av Xenon bauglysene på hurtigbåten Sollifjell, helt fremst i baugen. Som nevnt er dette standard utrustning på omtrent alle hurtigbåter i dag.

Link to post
Share on other sites

Kanskje trådstarter snart kunne komme på banen igjen og fortelle hva formålet med lyset skal være, og om det faktisk er innfelt bauglys han skal ha?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden brukes fast monterte "front lys" på en båt til? :confused:

Portabelt eller fast montert søkelys må da holde.

søk i området rett foran baugen eller ved manøvrering i havn er min erfaring.

 

Til søk på lengre avstand er Norselight bra.

 

Ombord i egen båt har jeg en fjernstyrt lyskaster som kun brukes om jeg sitter inni og kjører. Er jeg ute bruker jeg en håndholdt xenon lykt. Den lyser noen hundre meter

 

Kom nettopp inn fra en tre timers tur i mørket. Der bruker jeg søkelys for visuell sjekk av merker i nærheten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her trodde jeg det var snakk om disse "frontlysene" som blir innfelt i skroget under fenderlisten fremme i baugen. da som regel 1 stk på hver side.

Regner med at søkefungsjonen er noget begrenset med disse?

 

Har sånne på min båt..kalles "docking lights". Har aldri hatt behov for de, men slått de på et par ganger for å sjekke om de virker. Kan være ok for å treffe båsen sin i bekmørke eller unngå å kjøre brygga i senk :lipseal:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei

Kjører litt Pioner supersport med innfelte halogenlys i baugen.

Jeg blir litt provosert når det framstilles som idioti å kjøre med lys. I klarvær og med masse lykter og en kø av møtende båter kan jeg være enig. Mesteparten av holmene utenfor leia langs kysten vår er imidlertid ikke utstyrt med lys og lykter.

Med lavt skydekke og totalt mørke klarer jeg ikke å se noen ting uten lys. Spesielt ikke små dobber på teiner ol.

 

På pioneren har jeg da kartplotter, kompass og lys å hjelpe meg med innimellom holmer og skjær i Søgne.

Med de orginale halogenlysene under rekka mister jeg svært lite nattsyn ettersom de ikke lyser opp vannet eller båten, men land på opptil etpar hundre meters hold.

Disse lysene har en spredning sideveis til ca 45 grader fra fartsretningen, men lyser svært lite oppover i evt regn/skodde/snø.

 

På Mørejeten er det en fjernstyrt kaster i masta og en håndstyrt på styrhustaket. Disse gir vesentlig mer reflekser enn bauglysene.

 

Jeg har også en håndholdt dykkerlykt med ledlys. Den lyser svært godt (30W led) Med den i hånden blir det lett mye reflekser i båt og fuktig vær.

Ledlyset gir etter min mening et fargespekter som visker ut skillet mellom vann og land samt gjør det svært vanskelig å bedømme avstand.

Små svarte skjær har en tendens til å gå i ett med vannet

 

For de som ønsker å være bastante på at bauglys er ubrukelig inviterer jeg herved til en kosetur i Søgneskjærgården med og uten bauglys hvilken kveld det måtte passe, forutsatt tett skydekke og gjerne litt duskregn.

Jeg holder kaffe og båt.

 

God helg

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...